Koiranomistaja: muista ottaa heijastimet käyttöön!

Syksy lähestyy ja illat pimenevät eli nyt on taas aika ottaa heijastimet ja turvavalot käyttöön, sekä koiralle että koiranomistajalle. Varsinkin vilkkaiden teiden läheisyydessä liikkuessa tulee varmistaa, että koira näkyy myös pimeällä.

Valitse sopiva tuote

Koirille on nykyään laaja valikoima erilaisia heijastimia, turvavaloja ja huomioliivejä. Kaikenlaisille koirille löytyy siis sopiva vaihtoehto.

Jos sinulla on pitkäkarvainen koira, varmista, että valo tai heijastin näkyy kunnolla eikä katoa turkin sekaan. Pitkäturkkisella koiralla parhaiten näkyy huomioliivi tai –huivi ja valjaisiin kiinnitetty vilkkuva valo. Heijastimen tai valon voi kiinnittää myös talutushihnaan, jos se ei muuten näy kunnolla.

Parhaan näkyvyyden saa, kun käyttää sekä valoa että heijastinta tai heijastavaa huomioliiviä, sillä valo näkyy pimeässäkin kun taas liivi tai heijastin vain valaistuna.

Valitse ainakin yksi näistä, jotta koirasi näkyy pimeällä:

• Turvavalo kaulapantaan, valjaisiin tai talutushihnaan
  • Heijastin kaulapantaan, valjaisiin tai talutushihnaan
  • Huomioliivi
  • Huomiohuivi
  • Valopanta

Helpoin vaihtoehto on hankkia valjaisiin tai kaulapantaan kiinnitettävä turvavalo, sillä se kulkee aina mukana eikä unohdu eteiseen.

Omistajan heijastimet

Koira ei ole ainoa, joka tarvitsee heijastimia pimeillä kävelylenkeillä eli muista myös omat heijastimet. Hyvä yhdistelmä on hankkia heijastavat nauhat ranteiden ympärille ja kiinnittää muutama riippuva heijastin takkiin tai käyttää huomioliiviä.

Tarkista vanhat heijastimet ja valot

Muista, että heijastimet kuluvat käytössä, eli testaa vanhojen heijastimien näkyvyys ennen kuin otat ne uudelleen käyttöön. Valaise heijastinta vähintään 4 metrin etäisyydeltä ja jos heijastin ei näy kunnolla, se kannattaa vaihtaa uuteen.

Tarkista myös turvavalojen näkyvyys, sillä ne voivat himmetä ajan kanssa ja varsinkin, jos patterit ovat loppumassa.

Joissain koiranvaljaissa ja –vaatteissa on heijastavaa materiaalia, mutta nekin kuluvat käytössä eli jos heijastimet ovat himmenneet, kiinnitä valjaisiin tai vaatteisiin lisäksi heijastin tai vilkkuva turvavalo.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.

Toivomme julkaistaviin lehdistötiedotteisiin lähdeviitteeksi aina Agria Eläinvakuutus. Käyttämiämme kuvia saa käyttää julkaisuissa - mikäli käytätte muuta kuvaa toivomme, että kuva ei sisältäisi brakykefaalisia/lyhytkalloisia koirarotuja tai sairaita lemmikkejä.