Koirillakin on nyt tarttuvaa flunssaa liikkeellä – näin tunnistat kennelyskän oireet

Kennelyskä on yleisnimitys koiran hengitysteiden virus- ja bakteeri-infektioille. Kennelyskä aiheuttaa koirille yskää ja flunssan kaltaisia oireita ja myös hoito on samankaltaista kuin ihmisellä: lepoa, lämpöä ja hellää hoivaa. Oireet helpottavat yleensä itsestään 1-2 viikon sisällä, mutta mikäli oireet pitkittyvät, kannattaa käydä eläinlääkärissä. Jos koira tapaa paljon muita koiria, esim. koiraharrastuksen tai –näyttelyiden parissa, koira kannattaa rokottaa kennelyskää vastaan.

Kennelyskn sairastunut koira tarvitsee lepoa

Tarttuu herkästi koirasta toiseen

Tartunta leviää helpoimmin paikoissa, joissa paljon koiria kokoontuu yhteen paikkaan, kuten koiranäyttelyissä, koirapuistoissa, koirahoitoloissa, suurissa kenneleissä ja koiraharrastusten parissa.

Koira voi saada tartunnan toiselta koiralta tai esimerkiksi sairastuneen koiran juoma- tai ruoka-astian välityksellä. Jos koiralla epäillään olevan kennelyskä, tulee muiden koirien tapaamista välttää parin viikon ajan.

Kennelyskä tarttuu herkästi toisiin koiriin, mutta se ei voi tarttua ihmisiin. Eikä ihmisen flunssa voi aiheuttaa koiralle kennelyskää.

Oireena jatkuva yskiminen

Tavallisin oire on jatkuva yskiminen, joka voi jatkua viikkoja. Yskiminen voi kuulostaa siltä, että koiralla olisi jotain kurkussa: koira yskii, kakoo ja saattaa oksentaa limaa. Lisäksi sieraimista voi valua kirkasta vetistä eritettä.

Jos koiran yleisvointi heikkenee tai koiralle nousee kuume, tulee koira viedä eläinlääkäriin.

Kova kennelyskä voi aiheuttaa koiralle keuhkokuumeen. Varsinkin koiralle, jolla on heikompi vastustuskyky, kuten pennulle, vanhalle tai sairaalle koiralle tai erityisen syvärintaiselle koiralle (esim. irlanninsusikoira).

Ennaltaehkäisy

Koiralle voi antaa rokotteen kennelyskää vastaan ja se onkin suositeltavaa, jos koira tapaa paljon muita koiria. Rokote ei kuitenkaan suojaa täysin, sillä tartunta voi saada alkunsa monista eri viruksista ja bakteereista.

Näin hoidat koiraasi, jolla on kennelyskä:

• Anna koiran levätä rauhassa, vältä turhaa rasitusta ja pidä lenkit lyhyinä.
  • Mittaa koiran lämpö päivittäin. Koiralla lämpö mitataan peräaukosta, normaalilämpö on 38-39 astetta. Jos lämpötila nousee yli 39,5 asteeseen, ota yhteyttä eläinlääkäriin!
  • Älä anna koiran tavata muita koiria pariin viikkoon.

Agria Eläinvakuutus on Suomen ainoa eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutuksia kissoille ja koirille.