Moni lemmikki pelkää ilotulituksia - Agrian vinkit rauhalliseen uudenvuodenaattoon

Uudenvuoden aattona ja sitä edeltävinä päivinä ilotulituksia ammutaan monissa paikoissa. Osa koirista ja kissoista ei reagoi paukkeeseen mitenkään, mutta osa pelkää ilotulitteiden ääniä ja viettää usein uudenvuoden aaton sohvan alla täristen. Tässä muutamia vinkkejä miten lemmikinomistaja voi viettää uutta vuotta mahdollisimman mukavasti lemmikkinsä kanssa.

Moni koira ja kissa pelk ilotulitteiden ni

Rauhallinen tila lemmikille

Jos vietätte uudenvuoden aattoa kotona, kannattaa lemmikille varata oma huone tai nurkkaus, jossa se saa olla rauhassa. Eristä alue ilotulitteiden äänistä ja kirkkaista valoista vetämällä verhot ikkunoiden eteen. Lisäksi alue kannattaa vuorata peitoilla tai vilteillä, jotka vaimentavat ulkoa kantautuvia ääniä. Voit myös laittaa radion tai TV:n päälle sopivan kovalle, jotta musiikki peittää osan ulkoa kuuluvasta paukkeesta.

Voit antaa lemmikille huoneessa herkkuja, jotta siitä tulee sille entistä mukavampi paikka. Pelokas koira tai kissa ei kuitenkaan välttämättä halua syödä mitään, edes herkkuja.

Anna lemmikin olla rauhassa valitsemassaan paikassa ja tarkkaile sen oloa. Pyri itse pysymään rauhallisena ja käyttäytymään normaalisti, sillä stressaantunut omistaja voi vain pahentaa lemmikin pelkotilaa.

Ulkoiluta koira aikaisin

Ulkoiluta koira hyvissä ajoin, jotta ette joudu tekemään iltalenkkiä rakettien jo paukkuessa. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa tehdä pitkä kävelylenkki päivällä.

Ääniarka koira ei välttämättä illalla halua kävellä lainkaan, jos raketteja ammutaan lähistöllä. Tee silloin todella pikainen kävely ja yritä saada koira tekemään tarpeensa.

Koira saattaa myös pelonsekaisessa tilassa yrittää juosta pakoon ulkona liikkuessa. Ääniherkällä koiralla kannattaakin olla sekä kaulapanta että valjaat kävelylenkin aikana, jotta se ei pääse rimpuilemaan irti. Kaulapannassa kannattaa myös olla laatta, jossa lukee omistajan nimi ja puhelinnumero.

Uudenvuoden juhlat ja koristeet

Uudenvuoden juhlien kimaltavat koristeet olisivat monelle kissalle mieluisia leluja. Älä kuitenkaan anna kissan leikkiä koristeilla valvomatta, sillä ne voivat nieltyinä aiheuttaa suolistohaavoja tai suolistotukoksen. Anna mieluummin kissalle sen omia leluja, jotta koristeilla leikkiminen ei olisi yhtä houkuttelevaa.

Jos teille on tulossa vieraita juhlistamaan uutta vuotta ja sinulla on ujo kissa, varaa mieluiten yksi huone kissaa varten, jotta kissa saa olla rauhassa. Opasta myös vieraita antamaan kissalle oma rauha – varsinkin, jos vieraiden joukossa on pieniä lapsia.

Ilotulituksia pakoon

Jos tiedät kokemuksesta, että uudenvuoden aatto on lemmikillesi yhtä tuskaa, kannattaa yrittää viettää uusivuosi mahdollisimman rauhallisessa paikassa, esimerkiksi mökillä.

Toinen rakettivapaa vaihtoehto on lentokentän läheisyydessä sijaitsevat hotellit. Lentokenttien läheisyydessä ei saa ampua raketteja ja monissa hotelleissa on myös koiraystävällisiä huoneita. Huone kannattaa kuitenkin varata hyvissä ajoin, sillä koirahuoneita on vain rajallinen määrä ja moni varaa paikkansa jo kuukausia etukäteen.

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.