Veneily koiran kanssa

Suurin osa koirista pitää veneilystä ja tulee mielellään mukaan veneretkille. Pienillä helpoilla vinkeillä teet veneestä koiralle turvallisen ja voit auttaa koiraasi nauttimaan veneilystä. Muista tietysti myös koiran pelastusliivit!

Koiran pelastusliivit

Vaikka suurin osa koirista osaa uida, tulee koiralla olla pelastusliivit veneessä ja laiturilla. Veneestä veteen pudonnut koira on vaikea nostaa takaisin veneeseen, varsinkin isokokoinen koira. Tilanteesta tulee nopeasti hyvin stressaava sekä koiralle että omistajalle.

Valitse koiran painolle sopiva pelastusliivi. Jos koirallasi on pitkä ja paksu turkki, lisää koiran painoon pari kiloa, sillä märkä turkki tekee koirasta painavamman. Pyydä tarvittaessa henkilökunnalta apua sopivan koon valintaan eläinkaupassa tai venetarvikeliikkeessä.

Pue koiralle pelastusliivit jo laiturilla ja riisu ne vasta, kun olette tulleet maihin.

Veneilyn vaaroja koiralle

Älä sido veneessä koiraasi kiinni tavallisella hihnalla. Hihna voi hetkessä muuttua hengenvaaralliseksi hirttosilmukaksi, jos koira yrittää hypätä veteen tai laiturille, tai putoaa veteen.

Jos koirasi on innokas uimari, sille voi tulla vesihäntä eli hännänjuuren hermojen tulehdus. Vesihäntä on koiralle kivulias ja uusiutuu helposti. Kuivaa siis aina koira huolellisesti uimisen jälkeen. Kuivaa myös koiran korvat uinnin jälkeen, sillä kosteaksi jääneisiin korviin voi tulla korvatulehdus.

Veneeseen kannattaa ottaa mukaan koiran ensiapupakkaus tavallisia vaivoja varten.

Merivesi ja sinilevä

Sinilevä on koirille vaarallisia. Älä päästä koiraa uimaan alueilla, joissa on tai epäillään olevan sinilevää. Levä tarttuu koiran turkkiin ja leviää helposti elimistöön koiran nuollessa itseään.

Huolehdi, että veneessä on aina raikasta vettä, jotta koira ei juo merivettä. Merivesi voi aiheuttaa suolamyrkytyksen.

Varmista koiran turvallisuus veneessä ja maissa:

• Koiralla tulee olla pelastusliivit koko venematkan ajan ja laiturilla
  • Huolehdi, että koiralla on rauhallinen ja suojaisa oma paikka veneessä
  • Koiralla tulee aina olla raikasta vettä sekä varjoisa ja viileä oleskelupaikka
  • Tee kunnon lenkki ennen veneilyä ja sen jälkeen
  • Valitse vauhti koiran mukaan ja auta tarvittaessa koiraa pysymään tasapainossa aallokossa
  • Älä tee liian pitkiä matkoja: 4–5 tuntia veneessä on pitkä aika koiralle, vaikka se nauttisikin veneilystä
  • Jos vietätte aikaa paikoissa, joissa on paljon punkkeja, käytä punkkikarkotetta ja tee päivittäinen punkkitarkastus
  • Ota koiran ensiapupakkaus mukaan

Agria Eläinvakuutus on eläimiin erikoistunut vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kattavia vakuutuksia kissoille ja koirille.

Toivomme julkaistaviin lehdistötiedotteisiin lähdeviitteeksi aina Agria Eläinvakuutus. Käyttämiämme kuvia saa käyttää julkaisuissa - mikäli käytätte muuta kuvaa toivomme, että kuva ei sisältäisi brakykefaalisia/lyhytkalloisia koirarotuja tai sairaita lemmikkejä.