Hans Sohlström nimitetty Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtajaksi

AHLSTRÖM-MUNKSJÖ OYJ PÖRSSITIEDOTE 21.12.2017 klo 10.10

Ahlstrom-Munksjön hallitus on tänään nimittänyt Hans Sohlströmin Ahlstrom-Munksjön toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä viimeistään 30.6.2018. Sohlström toimii tällä hetkellä Ahlström Capitalin toimitusjohtajana.

Ahlstrom-Munksjön nykyinen toimitusjohtaja Jan Åström (s. 1956) jää tehtävästä eläkkeelle viimeistään 30.6.2018. Hän on toiminut yhtiön toimitusjohtajana Ahlstrom Oyj ja Munksjö Oyj sulautumisesta 1.4.2017 lähtien. Tätä ennen Åström toimi Munksjön toimitusjohtajana vuodesta 2008 alkaen.

”Hallitus on erittäin tyytyväinen sulautumisen jälkeisen integraation etenemiseen. Aiemmin kerrotun mukaisesti odotamme ylittävämme alkuperäisen synergiatavoitteen ja tämä näkyy jo selkeästi tuloksessamme. Hallitus katsoo, että yhtiö on saavuttanut vahvan aseman ja näin ollen oli luonnollinen aika ottaa seuraava askel. Odotamme Hans Sohlströmin vievän yhtiön seuraavalle tasolle ja jatkavan strategiamme toteuttamista pitkän ajan taloudellisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Sohlströmillä on taitojensa, kokemuksensa ja intohimonsa myötä hyvät mahdollisuudet kasvattaa Ahlstrom-Munksjön luomaa lisäarvoa kaikille sidosryhmillemme,” sanoo Ahlstrom-Munksjön hallituksen varapuheenjohtaja Peter Seligson.

”Jan Åström on tehnyt erinomaista työtä sulautumisen jälkeisen integraation johtamisessa ja tätä ennen läpiviedessään menestyksekkään muutoksen Munksjön toiminnassa. Hallituksen ja yhtiön puolesta haluan esittää Janillle lämpimät kiitokset hänen sitoutumisestaan ja kovasta työstä yhtiön ja sen edeltäjän hyväksi,” Seligson toteaa.

”Ahlstromin ja Munksjön sulautuminen ja sen jälkeinen kahden yhtiön integraatio on ollut urani yksi kiinnostavimmista ja samalla myös haastavimmista tehtävistä. Olen todella nauttinut joka hetkestä. Olen sitoutunut ja annan täyden panokseni yhtiön johtamiseen siihen saakka kunnes toimitusjohtajan vaihto on saatu onnistuneesti päätökseen,” Åström sanoo.

Hans Sohlström (DI, KTM), (s. 1964), on toiminut Ahlström Capitalin toimitusjohtajana vuoden 2016 alkupuolesta lähtien. Tätä ennen hän toimi kolme ja puoli vuotta Rettig Oyj:n toimitusjohtajana sekä 24 vuoden ajan eri johtotehtävissä UPM-Kymmene Oyj:ssä, mistä kahdeksan vuotta yhtiön johtoryhmässä. UPM-Kymmenellä Sohlström kartutti kokemusta liiketoiminnan kehittämisestä, myynnistä ja markkinoinnista sekä tehtaan johtamisesta.

“Tunnen Ahlstrom-Munksjön hyvin ja suhtaudun intohimoisesti sen liiketoimintaan ja missioon luoda innovatiivisia kestävän kehityksen mukaisia kuitupohjaisia ratkaisuja. Otan tehtävän erittäin innostuneena vastaan ja näen yhtiössä valtavasti potentiaalia,” Hans Sohlström sanoo.

Hans Sohlström jatkaa hallituksen puheenjohtajana vuoden 2018 varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, mutta jäävää itsensä osakkeenomistajien nimitystoimikunnan työstä. Hallitus on tänään päättänyt muutoksista henkilöstövaliokunnan kokoonpanoon ja nimittänyt valiokuntaan Peter Seligsonin uutena jäsenenä sekä Hannele Jakosuo-Janssonin puheenjohtajaksi Hans Sohlströmin tilalle. Henkilöstövaliokuntaan kuuluvat Hannele Jakosuo-Jansson (puheenjohtaja), Peter Seligson ja Johannes Gullichsen. Kaikki Henkilöstövaliokunnan jäsenet ovat riippumattomia yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista.

Sohlströmin asemapaikka on yhtiön pääkonttori Tukholmassa, mutta hän työskentelee myös Helsingin toimistosta käsin.

Hallitus aloitti hakuprosessin alkusyksystä 2017 ja sitä johti hallituksen muodostama hakukomitea johon kuuluivat varapuheenjohtajat Elisabet Salander Björklund ja Peter Seligson sekä hallituksen jäsen Hannele Jakosuo-Jansson.

Ahlstrom-Munksjö järjestää tänään torstaina 21.12.2017 klo 11.30 tiedotustilaisuuden yhtiön Helsingin konttorissa (Alvar Aallon katu 3C). Tilaisuutta isännöi Peter Seligson. Tapahtumaa voi seurata suorana webcast-lähetyksenä tai puhelinkonferenssin välityksellä alla olevan linkin tai puhelinnumeroiden kautta.

Suomessa +358 (0)9 7479 0361
Ruotsissa +46 (0)8 5033 6574
iso-Britanniasssa +44 (0) 330 336 9105
Yhdysvalloissa +1 323 794 2093

Osallistumiskoodi on 8432050

Osallistujia pyydetään soittamaan noin 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua. Tilaisuuden tallennetta voi seurata Ahlstrom-Munksjön verkkosivuilla myöhemmin samana päivänä.

Peter Seligson
Hallituksen varapuheenjohtaja

Hans Sohlström
Toimitusjohtaja 30.6.2018 alkaen

Jan Åström

Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja maailmanlaajuisesti tarjoten innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Tuotteisiimme kuuluvat koristepaperit, suodatinmateriaalit, irrokepohjapaperit, hiomapaperit, kuitukankaat, elektrotekniset paperit, lasikuitumateriaalit, elintarvikepakkaukset ja etiketit, teipit, terveydenhuollon kankaat sekä diagnostiikan sovellukset. Liikevaihtomme on noin 2,15 miljardia euroa vuodessa ja meitä on 6 000 henkeä. Ahlstrom-Munksjön osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Yhtiö syntyi Ahlstrom Oyj:n ja Munksjö Oyj:n yhdistyttyä 1.4.2017. Lue lisää osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.