Munksjö: Investointi Archesissa hiomapaperien taustapamateriaalien johtavan markkina-aseman turvaamiseksi

MUNKSJÖ OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 7.9.2016 klo. 15:50 CEST

Munksjön tehdas Ranskan Archesissa valmistaa erikoispapereita useaan erilaiseen tuotesovellukseen. Hiomapaperien taustamateriaalien johtavan markkina-aseman turvaamiseksi sekä vastatakseen lisääntyneeseen kysyntään, Munksjö tulee jälleenrakentamaan yhden erikoispaperikoneen Archesin tehtaalla. Jälleenrakennuksen jälkeen kone tulee edelleen mahdollistamaan sekä koristepaperin että hiomapaperien taustapaperin valmistuksen. Jällenrakennus tulee myös mahdollistamaan korkeamman kapasiteetin lateksilla impregnoidun hiomapaperien taustapaperin valmistuksessa ja tulee näin mahdollistamaan uusien tuotesovellusten valmistuksen sekä tehokkaamman tuotannon.

Koneen jälleenrakennus toteutuu suunnitelman mukaan kahdessa eri vaiheessa kausiluonteisen seisokkien yhteydessä, kesällä sekä loppuvuonna 2017.

Jälleenrakennukseen liittyvän käyttöomaisuusinvestoinnin odotetaan olevan yhteensä noin 14 miljoonaa euroa. Investoinnin kassavirtavaikutuksen odotetaan pääasiassa kohdistuvan vuoteen 2017, ensimmäisestä vuosineljänneksestä lähtien. Investointipäätös ei muuta vuodelle 2016 annettua ohjeistusta käyttöomaisuusinvestoinneista.

“Munksjö on maailman johtavia hiomapaperien taustamateriaalien toimittajia. Markkinat ja teollisten asiakkaidemme kysyntä kasvaa. Teollisten asiakkaidemme vaatimukset tuotesovelluksille lujuuden, kestävyyden ja kestokyvyn osalta ovat erittäin korkeat. Tämä investointi takaa että voimme myös jatkossa olla johtava tässä tuotesegmentissä sekä samalla vahvistaa lupaustamme tukea asiakkaidemme kasvua.” sanoo Dan Adrianzon, liiketoiminta-alue Industrial Applicationsin johtaja.

Archesin tehdas tuottaa, myy ja markkinoi pääasiassa koristepaperia, hiomapaperien taustapaperia ja taidepaperia.

Nikita Mulard, Mill Manager Arches and VP Abrasive, puh. +33 3 29 32 60 00
Anna Selberg, SVP Communications, puh. +46 70 323 10 32
Laura Lindholm, Head of Investor Relations, puh. +46 72 703 63 36

Munksjö - Materiaaleja innovatiiviseen tuotesuunnitteluun

Munksjö on maailman johtavia kehittyneiden paperituotteiden valmistajia. Tuotteiden kehittämisessä hyödynnetään älykästä paperiteknologiaa. Munksjö tarjoaa ja kehittää asiakaskohtaista innovatiivista muotoilua ja toiminnallisuutta niin lattiapintoihin, keittiökalusteisiin ja huonekaluihin kuin irrokepapereihin, kuluttajaystävällisiin pakkauksiin ja energiansiirtoonkin. Muutos kohti kestävän kehityksen mukaista yhteiskuntaa on Munksjölle luonnollinen kasvutekijä, koska yrityksen tuotteilla voidaan korvata uusiutumattomia materiaaleja. Tästä syntyy "Made by Munksjö". Munksjön läsnäolo kaikkialla maailmassa ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa muodostavat kansainvälisen palveluorganisaation, jossa on noin 2 900 työntekijää ja 15 toimipaikkaa Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Brasiliassa ja Kiinassa. Munksjön osake on listattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lue lisää osoitteessa www.munksjo.com.