Aktia Oyj: YHTIÖKOKOUSKUTSU

Aktia Oyj
14.3.2012 klo 14.00

Aktia Oyj:n osakkeenomistajat kutsutaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, joka pidetään maanantaina 16. huhtikuuta 2012 kello 15.00 Scandic Marina Congress Centerissä, Katajanokanlaituri 6, Helsinki. Kokoukseen ilmoittautuneiden vastaanottaminen ja äänestyslippujen jakaminen aloitetaan kello 14.00.

A. Yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat

Yhtiökokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

1. Kokouksen avaaminen

2. Kokouksen järjestäytyminen

3. Pöytäkirjantarkastajien ja ääntenlaskun valvojien valitseminen

4. Kokouksen laillisuuden toteaminen

5. Läsnä olevien toteaminen ja ääniluettelon vahvistaminen

6. Tilinpäätöksen, konsernitilinpäätöksen, toimintakertomuksen, tilintarkastuskertomuksen sekä hallintoneuvoston vuoden 2011 lausunnon esittäminen

Toimitusjohtajan katsaus

1. Tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vahvistaminen

2. Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksusta päättäminen

Hallitus ehdottaa, että tilikaudelta 2011 maksetaan osinkoa 0,30 euroa osakkeelta. Oikeus osinkoon on osakkeenomistajalla, joka on osingon täsmäytyspäivänä 19.4.2012 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Hallitus ehdottaa, että osinko maksetaan arvopaperikeskus Euroclear Finland Oy:n sääntöjen mukaisesti 26.4.2012.

1. Vastuuvapaudesta päättäminen hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenille, toimitusjohtajalle ja hänen varamiehelleen

2. Hallintoneuvoston jäsenten palkkioista päättäminen

Nimitysvaliokunta ehdottaa hallintoneuvoston jäsenten palkkioiksi seuraavaa:

- vuosipalkkio, puheenjohtaja: 21 500 (2011: 21 500) euroa
- vuosipalkkio, varapuheenjohtaja: 9 500 (9 500) euroa
- vuosipalkkio, jäsen: 4 200 (4 200) euroa
- kokouspalkkio: 500 (450) euroa

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että hallintoneuvoston jäsenet velvoitetaan käyttämään 20 prosenttia vuosipalkkiosta (brutto) Aktia Oyj:n A-osakkeiden ostamiseen suoraan pörssistä markkinahintaan kahden viikon sisällä hallitusneuvoston järjestäytymiskokouksesta 2012.

Lisäksi ehdotetaan, että matka- ja majoittumiskorvauksista maksetaan korvaus ja päiväraha valtion matkustussäännön mukaisesti.

1. Tilintarkastajan palkkiosta päättäminen

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että tilintarkastajan palkkio maksetaan laskun perusteella.

1. Hallintoneuvoston jäsenten lukumäärästä päättäminen

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että hallintoneuvoston jäsenten lukumääräksi vahvistetaan kolmekymmentäkolme (33).

1. Tilintarkastajien lukumäärästä päättäminen

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että tilintarkastajien lukumääräksi vahvistetaan yksi (1).

1. Hallintoneuvoston jäsenten valitseminen

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että hallintoneuvoston jäseniksi valitaan uudelleen Harriet Ahlnäs, Anna Bertills, Roger Broo, Gun Kapténs, Bo Linde, Per Lindgård, Kristina Lyytikäinen, Henrik Rehnberg, Henrik Sundbäck ja Sture Söderholm, jotka kaikki ovat erovuorossa vuoden 2012 varsinaisessa yhtiökokouksessa.

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että uudeksi jäseneksi valitaan kansliapäällikkö Johan Aura.

Yhtiöjärjestyksen 9 §:n mukaan kaikki ehdokkaat ehdotetaan valittavaksi vuoden 2012 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä alkavaksi ja vuoden 2015 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä päättyväksi toimikaudeksi.

1. Tilintarkastajan valitseminen

Nimitysvaliokunta ehdottaa, että tilintarkastajaksi valitaan KHT-yhteisö KPMG Oy Ab vastaavana tilintarkastajana kauppatieteiden maisteri, KHT Jari Härmälä.

1. Hallituksen ehdotus yhtiöjärjestyksen muuttamiseksi

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle yhtiöjärjestyksen 6 §:n muuttamista siten, että yhtiökokouskutsu tulee julkaista yhtiön Internet-sivuilla ja että ilmoitus yhtiökokouksesta lisäksi tulee julkaista yhdessä tai useammassa hallituksen valitsemassa laajalevikkisessä suomalaisessa päivälehdessä.

- Tämänhetkinen sanamuoto: "Yhtiökokouskutsu annetaan tiedoksi osakkeenomistajille julkaisemalla sitä koskeva ilmoitus yhdessä tai useammassa hallituksen valitsemassa laajalevikkisessä suomalaisessa päivälehdessä. Kutsussa on ilmoitettava kokouksessa käsiteltävät asiat."

- Ehdotettu sanamuoto: "Yhtiökokouskutsu annetaan tiedoksi osakkeenomistajille yhtiön verkkosivuilla. Kutsussa on ilmoitettava kokouksessa käsiteltävät asiat. Ilmoitus yhtiökokouksesta on lisäksi julkaistava yhdessä tai useammassa hallituksen valitsemassa laajalevikkisessä suomalaisessa päivälehdessä.”

1. Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista tai osakeyhtiölain 10 luvussa tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien rahoitusvälineiden annista yhden tai useamman kerran

Hallitus ehdottaa, että yhtiökokous päättää antaa hallitukselle valtuutuksen laskea liikkeeseen osakkeita tai osakeyhtiölain 10 luvun mukaisia osakkeisiin oikeuttavia rahoitusvälineitä seuraavin ehdoin:

- Valtuutuksen nojalla voidaan laskea liikkeeseen korkeintaan 6 700 000 uutta osaketta, mikä vastaa 10 %:a yhtiön kaikista tämänhetkisistä osakkeista.

- Enintään kolmasosa valtuutuksen nojalla liikkeeseen laskettujen osakkeiden kokonaismäärästä saa olla R-sarjan osakkeita.

- Hallituksella on oikeus käyttää valtuutusta yhtiön omien varojen vahvistamiseksi.

- Osakeantivaltuutus ei sulje pois hallituksen oikeutta päättää osakeannista osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu osakeanti).

- Vastike voidaan hallituksen päätöksellä maksaa myös kuittaamalla tai apporttiomaisuudella.

- Hallituksella on oikeus päättää muista valtuutuksen käsittämien osakkeiden antia koskevista ehdoista ja olosuhteista.

Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, ja se voidaan yhtiökokouksen päätöksellä peruuttaa myös sitä ennen. Valtuutuksen nojalla liikkeeseen laskettujen osakkeiden merkintäaika voi olla pidempi kuin valtuutuksen voimassaoloaika.

Valtuutus vastaa vuoden 2011 varsinaisen yhtiökokouksen antamaa osakeantivaltuutusta, jota ei ole käytetty ja jonka voimassaoloaika päättyy vuoden 2012 varsinaiseen yhtiökokoukseen.

1. Hallituksen valtuuttaminen myymään yhtiön omia osakkeita

Hallitus ehdottaa, että yhtiökokous valtuuttaisi hallituksen päättämään yhtiön hallinnassa olevien 288 674 A-sarjan osakkeen ja 178 762 R-sarjan osakkeen myymisestä seuraavin ehdoin:

- Osakkeiden luovutushinnan tulee olla vähintään hinta, joka kustakin osakkeesta luovutushetkellä maksetaan julkisessa kaupankäynnissä Nasdaq OMX Helsingin pörssissä.

- Hallituksella on rajoittamaton oikeus päättää, kenelle osakkeet myydään, ja se voi näin ollen päättää myynnistä poiketen osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta, esimerkiksi yhtiön kannusteohjelman ja palkitsemisen toteuttamiseksi.

Valtuutus vastaa vuoden 2011 varsinaisen yhtiökokouksen antamaa osakkeiden myyntivaltuutusta, jonka voimassaoloaika päättyy vuoden 2012 varsinaiseen yhtiökokoukseen.

1. Kokouksen päättäminen

B. Yhtiökokousasiakirjat

Edellä mainitut yhtiökokouksen asialistalla olevat päätösehdotukset sekä tämä kokouskutsu ovat saatavilla Aktia Oyj:n Internet-sivuilla osoitteessa www.aktia.fi. Aktia Oyj:n vuosikertomus, joka sisältää yhtiön tilinpäätöksen, toimintakertomuksen, tilintarkastuskertomuksen sekä hallintoneuvoston lausunnon tilinpäätöksestä ja tilintarkastuskertomuksesta, on saatavilla mainituilla Internet-sivuilla viimeistään 26.3.2012. Hallituksen ehdotukset ja tilinpäätösasiakirjat ovat myös nähtävillä yhtiökokouksessa. Jäljennökset mainituista asiakirjoista sekä tästä yhtiökokouskutsusta lähetetään pyydettäessä osakkeenomistajille.

C. Ohjeita kokoukseen osallistujille

1. Osallistumisoikeus ja ilmoittautuminen

Oikeus osallistua yhtiökokoukseen on osakkeenomistajalla, joka on 2.4.2012 rekisteröity Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osakkeenomistaja, jonka osakkeet on merkitty hänen henkilökohtaiselle suomalaiselle arvo-osuustililleen, on rekisteröity yhtiön osakasluetteloon. Osakkeenomistajan, joka on merkitty yhtiön osakkeenomistajaluetteloon ja joka haluaa osallistua yhtiökokoukseen, tulee ilmoittautua viimeistään 11.4.2012 kello 16.00, jona ajankohtana ilmoituksen tulee olla yhtiön saatavilla. Yhtiökokoukseen voi ilmoittautua:

a) yhtiön Internet-sivuilla www.aktia.fi;

b) puhelimitse numeroon 0800 0 2474 (arkisin klo 8–20);

c) faksilla numeroon 010 247 6568; tai

d) kirjeitse osoitteeseen Aktia Oyj / Konsernin lakiasiat, PL 207, 00101 Helsinki.

Ilmoittautumisen yhteydessä osakkeenomistajia pyydetään ilmoittamaan nimi ja henkilötunnus tai Y-tunnus sekä mahdollisen asiamiehen nimi ja asiamiehen henkilötunnus. Osakkeenomistajien Aktia Oyj:lle luovuttamia henkilötietoja käytetään vain yhtiökokouksen ja siihen liittyvien tarpeellisten rekisteröintien käsittelyn yhteydessä.

2. Asiamiehen käyttäminen ja valtakirjat

Osakkeenomistaja voi osallistua yhtiökokoukseen ja käyttää siellä oikeuksiaan asiamiehen välityksellä. Osakkeenomistajan asiamiehen on esitettävä päivätty valtakirja, tai hänen on muuten luotettavalla tavalla osoitettava olevansa oikeutettu edustamaan osakkeenomistajaa. Mikäli osakkeenomistaja osallistuu yhtiökokoukseen usean asiamiehen välityksellä, jotka edustavat osakkeenomistajaa eri arvo-osuustileillä olevilla osakkeilla, on ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitettava osakkeet, joiden perusteella kukin asiamies edustaa osakkeenomistajaa. Mahdolliset valtakirjat tulee ennen ilmoittautumisajan päättymistä lähettää osoitteella Aktia Oyj / Konsernin lakiasiat, PL 207, 00101 Helsinki, sähköpostilla osoitteeseen konserninlakiasiat@aktia.fi tai faksilla edellä mainittuun numeroon.

3. Hallintarekisteröidyn osakkeen omistaja

Jos hallintarekisteröityjen osakkeiden omistajalla on oikeus yhtiökokouksen täsmäytyspäivänä 2.4.2012 olla merkittynä yhtiön osakasluetteloon, osakkeenomistaja voi omaisuudenhoitajansa ohjeiden mukaisesti vaatia, että hänet merkitään yhtiökokoukseen osallistumista varten yhtiön tilapäiseen osakasluetteloon viimeistään 11.4.2012 kello 10.00. Hallintarekisteröityjen osakkeiden omistajaa pidetään ilmoittautuneena yhtiökokoukseen, jos hänet on edellä mainitun mukaisesti merkitty yhtiön tilapäiseen osakasluetteloon. Hallintarekisteröidyn osakkeen omistajaa kehotetaan pyytämään hyvissä ajoin omaisuudenhoitajaltaan tarvittavat ohjeet koskien osakkeenomistajan merkitsemistä osakasluetteloon, valtakirjojen antamista ja ilmoittautumista yhtiökokoukseen.

4. Äänestäminen ennakkoon

Osakkeenomistajat, joilla on suomalainen arvo-osuustili, voivat äänestää ennakkoon tiettyjen yhtiökokouksen asialistalla olevien asiakohtien osalta Aktian Internet-sivujen www.aktia.fi välityksellä. Osakkeenomistajat voivat äänestää ennakkoon 14.3. ja 11.4.2012 klo 16.00 välisenä aikana. Ennakkoon äänestämiseen tarvitaan osakkeenomistajan arvo-osuustilin numero.

Ennakkoon äänestäneen osakkeenomistajan ei ole mahdollista käyttää osakeyhtiölain mukaista kyselyoikeutta tai oikeutta vaatia äänestystä, ja hänen mahdollisuuttaan äänestää ennakkoon äänestämisen alkamisen jälkeen mahdollisesti muuttuneen asiakohdan osalta saatetaan rajoittaa, ellei hän saavu itse tai asiamiehen välityksellä paikalle yhtiökokoukseen. Sähköisen ennakkoäänestyksen ehdot ja muut ohjeet ovat saatavilla Aktian Internet-sivuilla osoitteessa www.aktia.fi.

5. Lisätietoja

Yhtiökokouksessa läsnä olevalla osakkeenomistajalla on yhtiökokouksessa osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:n mukainen kyselyoikeus kokouksessa käsiteltävistä asioista.

Aktia Oyj:llä on kokouskutsun päivänä 14.3.2012 yhteensä 46 936 908 A-sarjan osaketta ja 20 050 850 R-sarjan osaketta. Äänten yhteenlaskettu määrä on 447 953 908. Mahdollisen äänestyksen yhteydessä huomioon ei oteta yhtiön omassa hallinnassa olevia 288 674:ää A-sarjan osaketta ja 178 762:ta R-sarjan osaketta, jotka yhteensä oikeuttavat 3 863 832 ääneen. Lisäksi 803 134:ää A-sarjan osaketta, jotka edustavat 803 134:ää ääntä, ei ole voitu kirjata millekään arvo-osuustilille Veritas keskinäisen vahinkovakuutusyhtiön omistajille maksetun sulautumisvastikkeen maksamisen yhteydessä, eivätkä ne näin ollen voi osallistua mahdolliseen äänestykseen.

AKTIA OYJ
HALLITUS