Aktia Pankki ja Saaristosäästöpankki allekirjoittivat aiesopimuksen yhdistymisestä

6.8.2013 klo 7.50

Aktia Pankki Oyj ja Saaristosäästöpankki Oy ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhdistymisestä. Saaristosäästöpankki arvostetaan kaupassa enintään substanssiarvoonsa. Liiketoimella katsotaan olevaan neutraali vaikutus Aktia Pankin tulokseen ja muihin tunnuslukuihin.

Aiesopimuksen mukaan Saaristosäästöpankin omistajasäätiöt sitoutuvat ostamaan noin yhtä prosenttia Aktia Pankin osakekannasta vastaavan määrän osakkeita seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen mennessä. Aktia Pankki aikoo asettaa option, jonka mukaan se voi tarpeen mukaan laskea liikkeeseen tai myydä omia osakkeitaan Saaristosäästöpankin omistajasäätiöille Aktia Pankin substanssiarvoa (30.6.2013) osakkeelta vastaavaan kurssiin, jos säätiöt eivät saa osakkeita alemmalla hinnalla julkisessa kaupassa.

Saaristosäästöpankilla on noin ca 5 500 asiakasta ja 10 työntekijää, sen liiketoiminnan volyymi on noin 100 miljoonaa euroa ja ensisijaisten varojen suhde yli 30 %. Liiketoimessa Saaristosäästöpankin toiminta liitettäisiin osaksi Aktia Pankin toimintaa tämän hallinnon alle. Saaristosäästöpankin työntekijät siirtyisivät Aktia Pankkiin ns. vanhoina työntekijöinä.

• Saaristosäästöpankki on hyvin hoidettu ja vakavarainen pankki. Vaikka Aktia on huomattavasti sitä suurempi, yhdistyminen vahvistaisi selvästi strategista asemaamme Turunmaalla, toteaa Aktian toimitusjohtaja Jussi Laitinen.
  • Yleinen markkinatilanne ja toimialaan kohdistuva uusi sääntely vaikeuttavat pienten paikallisten toimijoiden toimintaa. Yhdistyminen Aktiaan on kannaltamme houkutteleva vaihtoehto, jossa paikallisesti syntynyt pääoma myös pysyy paikkakunnalla, sanoo Saaristosäästöpankin toimitusjohtaja Eugen Friman.

Osapuolet arvioivat eri tapoja toteuttaa yhdistyminen ja tekevät sen jälkeen lopullisen sopimuksen mahdollisimman pian. Liiketoimi edellyttää Finanssivalvonnan hyväksyntää.

Jussi Laitinen, toimitusjohtaja, Aktia Pankki Oyj, puh. 010 247 6250
Eugen Friman, toimitusjohtaja, Saaristosäästöpankki Oy, puh. 0400 532 635

Lähettäjä:
Malin Pettersson, viestintäpäällikkö, Aktia Pankki Oyj, puh. 010 247 6369, 040 589 7941

Nasdaq OMX Helsinki
tiedotusvälineet

Aktia lyhyesti
Aktia-konserni tarjoaa asiakkailleen yksilöllisiä ratkaisuja laajasta pankki-, vakuutus- ja kiinteistönvälityspalvelujen valikoimastaan. Aktia toimii Suomen rannikkoalueella ja sisämaan kasvukeskuksissa. Aktialla on noin 300 000 asiakasta, joiden palvelusta 60 konttorissa, Internetissä ja puhelimitse vastaa yli 1 000 aktialaista. Aktian osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja Aktiasta löydät osoitteesta

Saaristosäästöpankki lyhyesti
Saaristosäästöpankilla on 106 vuoden kokemus säästöpankkitoiminnasta saaristossa. Saaristosäästöpankki Oy syntyi vuonna 2003 kun Nauvon ja Korppoon Säästöpankit yhdistyivät. Vuonna 2007 Houtskarin Säästöpankista tuli Saaristosäästöpankin osa. Saaristosäästöpankilla on konttorit Houtskarissa, Korppoossa, Nauvossa ja Paraisilla.