Aktian sijoitusrahastoissa ennätystuotot – säästäminen yhä suositumpaa

8.5.2015 klo 9.00

Aktian rahastot menestyivät historiallisen hyvin vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen aikana. Aktian rahastojen myynti Aktian konttoriverkostossa kaksinkertaistui verrattuna edellisvuoteen, mikä kasvatti myös konsernin palkkiotuottoja netto. Aktian osakerahastojen tuotto oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä parhaimmillaan yli 20 prosenttia, kun pitkän aikavälin tuotto-odotus vuositasolla on keskimäärin 8 prosenttia.

• Kyseessä on poikkeuksellisen suotuisa markkinakehitys, arvioi Aktia Rahastoyhtiö Oy:n toimitusjohtaja Markus Lindqvist. Hallinnoimme nyt kaikkien aikojen suurinta, 3,8 miljardin euron rahastopääomaa.

Säännöllinen rahastosäästäminen on kasvanut euromääräisesti 28 prosenttia alkuvuonna verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2014. Asiakkaita kiinnostavat nyt eniten yksinkertaiset säästötuotteet ja valmiit paketit.

• Vielä 10 vuotta sitten tarjottiin paljon eksoottisia yksittäisiä rahastoja, nyt kokonaisuuksia. Aktian asiakaspalvelussa on käytössä erinomaisia profilointityökaluja, joilla voidaan arvioida asiakkaan riskinsietokykyä ja löytää asiakkaalle parhaiten sopiva rahasto.  Aktia Solida ja Aktia Secura ovat esimerkkejä erittäin suosituista hajautetuista yhdistelmärahastoista, Lindqvist kertoo.

Hajautetun rahaston kautta piensijoittajakin pystyy hyötymään aktiivisesta ja ammattimaisesta varainhoidosta. Myös vakuutussäästäminen on ollut hurjassa kasvussa; Aktia Henkivakuutus on lähes viisinkertaistanut rahastosidonnaisten vakuutusten nettomyyntinsä ensimmäisellä vuosineljänneksellä edelliseen vuoteen verrattuna.

Yhä useampi rahastomerkintä tehdään nettipankin kautta. Internetpalveluiden kautta ostettujen Aktian sijoitustuotteiden osuus on kaksinkertaistunut vuoden 2014 ensimmäisestä kvartaalista. Aktialle tärkeää on kuitenkin tarjota henkilökohtaista palvelua kaikille asiakkailleen ja osaavaa neuvontaa sijoitustuotteiden valintaan.

Toimitusjohtaja Markus Lindqvist, Aktia Rahastoyhtiö Oy, puh. 010 247 6846

Lähettäjä