Aktian Taloudellinen katsaus: Odotuksen aika

29.8.2016 klo 11.30

Suomen talous kaipaa lisäenergiaa ja rakennemuutosta

Suomen kasvu jatkuu aneemisena. Vaikka kolme vuotta kestänyt negatiivisen kasvun jakso päättyi viime vuonna, näkyvissä ei ole elementtejä, jotka nostaisivat kasvun takaisin 2000-luvun alusta tutuille tasoille. Ulkomaankauppa on ongelmissa niin oman kustannusrakenteensa kuin heikon ulkomaisen kysynnän vuoksi. Kotimainen kysyntä tukee kasvua, mutta kokonaiskuva on vaisu.

Jatkuva korkea työttömyys on edelleen suomalaisen sosiaalisen mallin perusosa. Oikopolkuja ulos luomistamme hankalista rakenteista ei valitettavasti ole.

– Ilman laajoja rakennemuutoksia vaarana on jäädä alhaisen kasvun ja matalan työllisyyden loukkuun pitkäksi ajaksi, Aktian pääekonomisti Heidi Schauman toteaa. – Meidän on huolehdittava siitä, että pystymme muuttumaan muun maailman tahdissa ja että olemme paremmin, emme huonommin, valmistautuneita sekä digitalisaation jatkumiseen että palvelusektorin esiinmarssiin.

Muutamien sektoreiden, etenkin rakennussektorin, pienistä edistysaskelista huolimatta Suomen talouden kokonaisnäkymät ovat vaisut. Ennusteemme mukaan talouskasvu on 0,9 % vuonna 2016 ja 1,0 % vuonna 2017.

Brexitin todelliset vaikutukset ovat vielä edessä

Maailmantalouden kasvuvauhti hidastuu jonkin verran vuonna 2016, mikä näkyy erityisesti USA:n mutta myös Japanin, kasvun hienoisena heikentymisenä vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla. Vuoden 2016 toisella puoliskolla kasvuvauhti kiihtyy jälleen, ja pääsemme lopuksi noin 3 %:n kasvuun tänä vuonna.

– Ensireaktiot brittien äänestettyä EU-eron puolesta olivat voimakkaat mutta lyhytaikaiset. Brexitin todelliset vaikutukset ovat vielä edessäpäin ja ne konkretisoituvat eroneuvottelujen yhteydessä, Aktian pääekonomisti Heidi Schauman sanoo. – Meidän on vain odotettava ja katsottava, minkälaisiin kauppamalleihin neuvottelut johtavat, jotta saamme enemmän lihaa luitten päälle.

Trumpin valinta lisäisi varmasti epävarmuutta

Yhdysvaltain marraskuiset presidentinvaalit dominoivat uutisvirtaa jo nyt. Kumpikin ehdokas tulee luultavasti pehmentämään retoriikkaansa vaalien lähestyessä. Sijoitusmarkkinat eivät näytä enää olevan suuremmassa määrin huolestuneita siitä, että Donald Trump on tuleva presidentti, tai hinnoittelevan hänen valintansa todennäköisyyttä.

– Osakemarkkinoiden näkökulmasta kumpikaan ehdokkaista ei ole optimaalinen, mutta Trumpin valinta johtaisi varmasti suurempaan epävarmuuteen monilla alueilla, Aktian salkunhoitaja Andreas Bergman toteaa.

FED nostaa korkoaan kerran tänä vuonna, mutta vasta presidentinvaalien jälkeen. ECB seuraa tilannetta aikaisemmin tänä vuonna tehtyjen elvytystoimenpiteiden jälkeen.

– Ei ole mitään syytä odottaa korkotason nousevan euroalueella vielä pitkään aikaan, Schauman painottaa.

Heidi Schauman, pääekonomisti, puh. 010 247 6708