Aktian uusi peruspankkijärjestelmä on otettu täysimittaisesti käyttöön

7.7.2017

Aktian peruspankkijärjestelmän täysimittainen käyttöönotto on saatettu loppuun heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Joitakin korjaustoimenpiteitä tehdään vielä lähiviikkoina. Uudistus aikaisempien räätälöityjen perusjärjestelmien korvaamiseksi moderneilla ja kustannustehokkailla ratkaisuilla, jotka jatkossa mahdollistavat Aktian digitaalisten palvelujen nopean kehittämisen, aloitettiin vuoden 2013 lopussa.

Peruspankkijärjestelmän uudistaminen tuli ajankohtaiseksi asiakaskäyttäytymisen muuttumisen, pankkitoiminnan sääntelyn ja kiristyneen taloustilanteen myötä. Digitalisaatio ja alan uudet toimijat luovat muutospainetta personoituihin ja asiakkaiden tarpeisiin sovitettuihin ratkaisuihin, samalla kun sääntely harmonisoi itse perustoimintaa.

- Uusi peruspankki mahdollistaa asiakaspalveluprosessien tehostamisen ja ketterämmän tuotteiden ja palvelujen kehittämisen. Järjestelmäkokonaisuuden käyttöönoton myötä olemme ottaneet käyttöön modernisoidut työprosessit, johtaja Magnus Weurlander toteaa.

Aktian uusi peruspankki koostuu kansainvälisen pankkijärjestelmätoimittaja Temenoksen T24-peruspankkituotteesta ja ruotsalaisen Emric AB:n luotonkäsittelyjärjestelmästä. Molemmat toimittajat ovat markkinajohtajia omalla alueellaan. Järjestelmätoimittajia valitessamme kiinnitimme huomiota ratkaisujen luotettavuuteen ja kykyyn vastata pankkimaailman muuttuneisiin tarpeisiin. Uuteen alustaan siirtyminen toteutettiin yhteisymmärryksessä pankin nykyisen järjestelmätoimittaja Samlinkin kanssa.

Kiitämme asiakkaitamme heidän osoittamastaan ymmärtämyksestä järjestelmäpäivitysten ja uudistuksen aiheuttamien häiriöiden ja pidemmän katkon aikana.

Magnus Weurlander, johtaja, puh. 010 247 6383

Haastattelupyynnöt ja lähettäjä:
Viestintäjohtaja Malin Pettersson, puh. 040 589 7941

Aktia tarjoaa asiakkailleen yksilöllisiä ratkaisuja laajasta pankki-, vakuutus- ja kiinteistönvälityspalvelujen valikoimastaan. Aktia toimii Suomen rannikkoalueella ja sisämaan kasvukeskuksissa. Aktialla on noin 380 000 asiakasta, joiden palvelusta noin 45 konttorissa, verkossa ja puhelimitse vastaa noin 1 000 aktialaista. Aktian osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja Aktiasta saa osoitteesta www.aktia.com.