Martin Backman on nimitetty Aktian uudeksi toimitusjohtajaksi

Muutokset hallitus/johto/tilintarkastus
9.9.2016 klo 8.30

Aktia Pankki Oyj:n hallitus on nimittänyt Martin Backmanin (46) Aktian uudeksi toimitusjohtajaksi.

Backman on diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri, ja hänellä on vankka kokemus pääomamarkkinoiden johtotehtävistä sekä Suomessa että Ruotsissa. Tällä hetkellä hän toimii Suomen Teollisuussijoitus Oy:n toimitusjohtajana.

Jussi Laitinen (60) on ollut Aktian toimitusjohtajana vuodesta 2008, ja hän on päättänyt erota tehtävästä, kun suurin osa Aktian hallituksen määrittelemästä toimintaohjelmasta on toteutettu. Laitinen on johtanut pankkia menestyksekkäästi, ja hänen kaudellaan Aktia on saavuttanut vakaan tuloksentekokyvyn ja vahvan oman pääoman.  Nyt on sopiva hetki uuden toimitusjohtajan ottaa ohjat ja toteuttaa Aktian kasvustrategia.

- Haluan kiittää Jussi Laitista hänen toimitusjohtajakaudestaan, jonka aikana hän on määrätietoisesti ja menestyksellä johtanut Aktiaa ensin läpi finanssikriisin ja sitten edelleen aivan uudessa alhaisten korkojen ja voimakkaasti lisääntyneen sääntelyn ympäristössä. Hänen johdollaan on luotu vakaa perusta Aktian kasvulle, sanoo Aktian hallituksen puheenjohtaja Dag Wallgren.

Martin Backman on nykyaikainen ja vahva johtaja, jolla on hyvin laaja kokemus aktiivisesta strategiatyöstä ja kannattavuuden edistämisestä. Hän tuo Aktiaan pankkisektorin jatkuvan muutoksen edellyttämää johtajuutta ja näkemystä. Aktian hallitus odottaa Backmanin johtavan organisaation kestävään kasvuun.

- Olen kiitollinen minulle osoitetusta luottamuksesta ja haluan ohjata Aktian vahvaan kasvuun. Nopeasti muuttuvassa ympäristössä Aktian täytyy sopeuttaa asiakastarjoomansa ja toimintamallinsa niin, että asiakkaiden toiveisiin voidaan vastata niin henkilökohtaisen palvelun kuin digitalisoitujen ratkaisujen osalta, Martin Backman toteaa.

Martin Backman aloittaa toimitusjohtajana viimeistään 9.3.2017. Jussi Laitinen jatkaa toimitusjohtajana siihen saakka.

Pidämme lehdistötilaisuuden tänään klo 13.00 Aktian pääkonttorissa, Mannerheimintie 14 A, 3. krs. Tilaisuuteen osallistuvat hallituksen puheenjohtaja Dag Wallgren, toimitusjohtaja Jussi Laitinen ja Martin Backman.

Hallituksen puheenjohtaja Dag Wallgren, puh. 040 522 4648
Kaikki haastattelupyynnöt osoitetaan viestintäjohtaja Malin Petterssonille, puh. 040 589 7941

Lähettäjä:
Viestintäjohtaja Malin Pettersson, puh. 040 589 7941

Nasdaq OMX Helsinki Oy

Aktia tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja ja palveluja laajasta pankki-, vakuutus- ja kiinteistönvälityspalvelujen valikoimastaan. Aktia toimii Suomen rannikkoalueella ja sisämaan kasvukeskuksissa. Aktialla on noin 350 000 asiakasta, joiden palvelusta 50 konttorissa, verkossa ja puhelimitse vastaa noin 1 000 aktialaista. Aktian osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja Aktiasta osoitteesta www.aktia.com.