• Aller/

Aller Median kokoama Data Masters -ryhmä: Datanlukutaitoa pitäisi opettaa koulussa

Kahdeksan Suomen eturivin johtajaa opastaa, miten data otetaan hyötykäyttöön omassa liiketoiminnassa.

Sisältömarkkinointiin ja dataliiketoimintaan vahvasti panostava mediayhtiö Aller Media on perustanut datalla johtamisen ydinkysymyksiin pureutuvan Data Masters -ajatushautomon, joka kokoaa yhteen joukon kokeneita, pitkään datan parissa työskennelleitä johtajia. Ajatushautomossa pohditaan datan hyödyntämisen pullonkauloja sekä mahdollisuuksia, ja autetaan näin suomalaisyrityksiä menestymään ja löytämään uusia kilpailuetuja datasta.

Suomalaisyritykset ovat keränneet jo pitkään dataa, mutta eivät edelleenkään osaa hyödyntää sitä riittävästi liiketoimintojensa kehittämisessä.

Miksi yritykset eivät pääse eteenpäin datan hyödyntämisessä vaan tyytyvät keräilijän rooliin? Miten datan hyödyntämisessä pitää edetä? Mitä datalla johtaminen tarkoittaa markkinoinnissa, tuotekehityksessä, julkishallinnon päätöksenteossa tai lentoliiketoiminnassa? Entä millaisia pinttyneitä harhaluuloja datan hyödyntämiseen liittyy?

Ajatushautomon jäsenet ovat Finnairin digijohtaja Katri Harra-Salonen, DNA:n digijohtaja Kati Sulin, Unity Technologiesin tuotekehitysjohtaja Sonja Ängeslevä, Autotalo Laakkosen markkinointijohtaja Tea Koivisto, työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Ilona Lundström, Keskon digijohtaja Anni Ronkainen sekä Allerin digitaalisista innovaatioista vastaava johtaja Laura Avonius ja myyntijohtaja Hannaleena Koskinen.

”Suomalaiset puhuvat paljon datalla johtamisesta. Todellisuudessa suuri osa suomalaisyrityksistä alihyödyntää edelleen dataa liiketoiminnassaan. Käytännön toimet datalla johtamisessa uupuvat. Datan älykäs hyödyntäminen suomalaisyrityksissä on tärkeä menestystekijä koko Suomelle, halusimme siksi koota eturivin datajohtajat yhteen ja pohtia, miten asiassa kannattaa edetä. Erot eri toimialojen ja yritysten välillä osaamisessa ovat suuret”, Allerin myyntijohtaja Hannaleena Koskinen sanoo.

”Data muuttaa lähes kaiken sekä johtamisessa että liiketoiminnassa: käsityksen palvelusta, asiakkaasta, liiketoimintamallit. Edistyksellinen, ennakoiva analytiikka taas tekee verkkomarkkinoinnista häirinnän sijasta aitoa palvelua – asian, jota ihmiset oikeasti haluavat. Datalla johtamisessa on aina kyse ihmisymmärryksestä, kun yritykset haluavat ymmärtää asiakkaitaan tai asiakkaidensa asiakkaita”, Allerin Laura Avonius huomauttaa.

Data Masters -ryhmän jäsenet muistuttavat, että datan vyöry yrityksiin muuttaa radikaalisti yrityskulttuurin sekä johtamisen. Samalla datanlukutaidosta tulee luku- ja kirjoitustaitoon verrattavissa oleva kansalaistaito, jota pitäisi opettaa kouluissa.

Ajatushautomon johtajien ajatuksia ja vinkkejä datan hyödyntämisestä julkaistaan Aller Median Data Masters -asiantuntijaverkkosivustolla syksyn ja kevään aikana. Data Masters -ryhmän päätelmistä julkaistaan marraskuussa raportti Hiljaa kun data puhuu!, jonka voi tilata sivustolta. Raportti toimitetaan tilaajille sen ilmestyttyä.

Hannaleena Koskinen, Director of Sales, Aller Media

+358 400 913 113, hannaleena.koskinen@aller.com

Aller Media Oy on innovatiivinen, moderni media-ja markkinointitalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sisältömarkkinointi ja dataliiketoiminta. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Allerin Rikastamo tarjoaa yhdistelmän rikastettuja kohderyhmiä ja ennennäkemättömän syvää ihmisymmärrystä liiketoiminnan tarpeisiin yhdistämällä kansallisesti merkittävää offline- ja online-dataa. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Suomi24, Dingle, Seiska, ELLE, Koti ja keittiö, Fit, Katso, Oma Aika, Idealista ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 250 henkilöä. www.aller.fi