Aller panostaa digitaalisuuteen ja suunnittelee printin leikkaamista

Aller suunnittelee Suomen toimintansa uudelleenorganisoimista ja harkitsee saneeraavansa printtimainonnasta riippuvaisia naistenlehtiään.

Aller panostaa kasvaviin digitaalisiin palveluihinsa, kuten Suomi24:ään, sisältömarkkinointiin sekä tilaajavetoisiin aikakauslehtibrändeihinsä, kuten Seiskaan, Koti ja keittiöön, Katsoon, Fitiin ja Omaan Aikaan.

Yt-neuvottelujen kohteena ovat printtimainonnalla rahoitettavat Elle, Olivia ja Divaani. Lehtien kannattavuus on romahtanut, koska printtimainonta ja irtonumeromyynnin määrät ovat puolittuneet Suomessa kahdeksan viime vuoden aikana ja lasku jatkuu.

”Mainonnalla rahoitettujen suomalaismedioiden tilanne on surkea. Mainonta on siirtynyt verkkoon ja siellä haastajiamme ovat maailman suurimmat mediatalot Facebook ja Google”, toteaa Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä .

Neuvottelujen tavoitteena on kolmen miljoonan euron kustannussäästö ja enintään 55 työpaikan vähennys.

”Yt-neuvottelujen aikana käymme läpi kaikki vaihtoehdot. Lyhyellä aikavälillä seuraa vain ikävyyksiä, pidemmällä tähtäimellä tavoitteena on pelastaa yhtiömme ja suurin osa työntekijöistämme. Muutospaine koskee myös meitä johtajia, joita on todennäköisesti jatkossa vähemmän”, sanoo toimitusjohtaja Aalto-Setälä.

Aller investoi kasvaviin liiketoimintoihinsa, kuten sisältömarkkinointiin ja digitaalisiin datapohjaisiin palveluihin, yritysostoin sekä orgaanisesti kasvamalla.

Viime syksynä Aller osti sosiaalisen median ja sosiaalisen liiketoiminnan konsulttiyritys Dinglen sekä avasi Suomi24:n API- datarajapinnan yritysten, startupien ja yhteisöjen käyttöön. Tänä keväänä Aller toi ensimmäisenä Suomessa markkinoille ostoaikeeseen perustuvan pre-targetoinnin.

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sosiaalinen liiketoiminta ja sen kehittäminen. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Aller tuottaa Suomen himotuimmat aikakausbrändit. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume.fi, Koti ja keittiö, Divaani, Fit, Suomi24, Dingle ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 300 henkilöä. www.aller.fi