Aller pilotoi tekoälyn käyttöä Suomi24:n moderoinnissa

Aller Media Oy ja Utopia Analytics Oy pilotoivat tekoälyyn perustuvan tekstinlouhinnan hyödyntämistä verkkoyhteisö Suomi24:n viestien moderoinnissa. Tekoäly hyödyntää koneoppimista ja poistaa epäasialliset viestit automaattisesti Suomi24:n linjauksen mukaisesti.

Suomen suurimmassa yhteisömediassa Suomi24:ssä julkaistaan noin 16 500 viestiä vuorokaudessa, mikä on haasteellista moderoinnin kannalta. Verkkoyhteisön viestejä tarkastaa ammattilaismoderoijien tiimi, mutta viestien valtavan määrän vuoksi moderointia täydentää nyt Utopia Analyticsin kehittämä tekoäly. Pilotin tarkoitus on parantaa yhteisössä toimivien ja sieltä tietoa hakevien käyttäjien viihtyvyyttä ja käyttökokemusta. Tekoäly mahdollistaa sen, että keskusteluja voidaan nyt moderoida 24 tuntia vuorokaudessa.

”Meillä on erittäin ammattitaitoinen moderoijien joukko, jota täydentää nyt ympäri vuorokauden toimiva tekoäly. Tekoälypilotoinnin tavoite on tehdä meistä maailman paras digitaalinen järjestyksenvalvoja”, sanoo Suomi24:n moderoinnista vastaava Kaisa Heinämäki.

Nyt pilotoitava tekoäly imitoi Suomi24:n moderoijien linjaa. Tähän kuuluu esimerkiksi se, että laittomat tai loukkaavat sisällöt poistetaan keskusteluista mahdollisimman tehokkaasti. Tekoäly hyödyntää koneoppimista, minkä avulla se pystyy moderoimaan sisältöjä niin, että epäasialliset viestit saadaan poistettua automaattisesti. Suomi24:n käyttämän moderointilinjan tekoäly oppii verkkoyhteisön datasta ja noudattaa sitä. Rajatapauksissa keskustelu päätyy tekoälyn jälkeen vielä moderoijan tarkastettavaksi.

”Utopian kehittämä tekoäly ei hätkähdä sosiaalisessa mediassa tavallista puhekieltä tai jatkuvasti kehittyviä uudissanoja, poikkeavia kirjoitusasuja tai kirjoitusvirheitä. Teknologia perustuu tilastollisiin jakaumiin, se tarkastelee kommenttia kokonaisuutena ja pystyy tunnistamaan kommentin semanttisen sisällön”, sanoo Utopia Analyticsin toimitusjohtaja Mari-Sanna Paukkeri.

“Suomi24:n keskustelumäärät ovat Suomen mittakaavassa erittäin suuria. Suuri datamäärä tarjoaa tekoälylle erinomaiset mahdollisuudet oppia Suomi24:n moderoijien moderointilinjan, Paukkeri jatkaa.

Pilotoinnin ensimmäinen vaihe on kestänyt kolme kuukautta, mutta saa nyt jatkoa. Ensimmäisen vaiheen tulokset ovat lupaavia: Suomi24:n moderaattori ja tekoäly olivat noin 90-prosenttisesti samaa mieltä palvelun sääntöjenvastaisista viesteistä. Käyttämällä tekoälyyn pohjautuvaa automaattista moderointia voidaan jokainen kommentti moderoida huolellisesti, mikä ei ihmisvoimin olisi mahdollista. Tämä nostaa sivuston moderoinnin laatua merkittävästi. ”Tekoäly saadaan vähitellen vastaamaan ihmismoderointia lähes sataprosenttisesti käytön myötä”, sanoo Paukkeri.

Siistityistä keskusteluista hyötyvät myös mainostajat. ”Tehokkaasti moderoidulla sivustolla on hyviä vaikutuksia myös mainonnan toimivuuteen ja datan laatuun. Sivustolta kertyneitä datasyötteitä voidaan jalostaa monipuolisesti kaupallisiin tarkoituksiin”, sanoo Aller Median Rikastamon Sini Kervinen, Head of Business Operations, Data & Digital Solutions.

Moderointikulttuuria kehitettäessä etiikka ja laadukas operatiivinen toteutus ovat keskeisiä. Pilotoinnin lähtökohta on se, että se ei saa estää käyttäjien vapaata ilmaisua Suomi24:n palvelun sääntöjen ja Suomen lain puitteissa. Suomi24:n säännöt kielletyistä keskustelusta säilyvät tekoälyn mukaan ottamisesta huolimatta täysin samoina kuin aiemminkin.

Lisätiedot:

Tea Teinilä, viestinnän asiantuntija, Aller Media Oy,  040 5460 522

Mari-Sanna Paukkeri, toimitusjohtaja, Utopia Analytics Oy, 050 344 0501

Suomi24 on Suomen suosituin sosiaalinen media ja vaikuttavin digitaalisen markkinoinnin alusta. Suomi24 on edistänyt suomalaisten demokraattista keskustelua ja sananvapautta jo vuodesta 1998. Palvelua käyttää jopa 80 prosenttia suomalaisista ja se kerää 1,7 miljoonaa eri kävijää viikossa. Suomi24 tarjoaa yrityksille Suomen laajimman käyttäjädatan kuluttajien ostopäätösten ennakointiin ja mainonnan tehokkaaseen kohdentamiseen. Suomi24 on osa Aller-konsernia. www.suomi24.fi

Utopia Analytics on suomalainen tekoäly- ja analytiikkayritys, joka on erikoistunut tekstianalytiikkaan. Utopian teknologia on ainutlaatuista maailmassa, ja Utopia tähtää tekstianalytiikkaratkaisujen globaaliksi edelläkävijäksi.