• Aller/

Suomi24-vaaliennuste: Keskusta voittaa, pääministeripuolue kokoomus neljäs

Vaaliennusteen mukaan keskusta ja Juha Sipilä porskuttavat. Keskusta on puolueista mainituin ja Sipilä useimmiten mainittu puoluejohtaja. Pääministeri Alexander Stubbille ja kokoomukselle ennuste lupaa neljättä sijaa eli roimaa pudotusta edellisistä vaaleista.

Suomen suurin verkkokeskustelun areena Suomi24 on näyttänyt vaalien suuntaa useana vuonna. Esimerkiksi presidentinvaalien ja eduskuntavaalien tulos on pystytty ennustamaan lähes täydellisesti oikein, kun on seurattu puolueiden mainintoja keskusteluissa.

Näissä eduskuntavaaleissa ennusteemme povaa järjestykseksi keskusta, SDP, perussuomalaiset ja kokoomus. Pienistä puolueista järjestys on rkp vasemmisto, vihreät ja kristilliset. Rkp:n suosiota maininnoissa tukee myös Carl Haglundin suosio: Haglund on toiseksi mainituin puoluejohtaja Juha Sipilän jälkeen. Toisaalta tilannetta saattaa vääristää kiinnostus Venäjää kohtaa, mikä lisää keskusteluja puolustusministerinä toimivasta Haglundista. Pääministeri Stubb on vasta viidenneksi mainituin johtaja huolimatta pääministeriasemasta.

Venäjän lisäksi suosituimmiksi teemoiksi keskusteluissa ovat nousseet työllisyys ja työttömyys, NATO, eläkkeet ja verotus. Sen sijaan perhevapaat, pakkoliitokset tai yksityistäminen eivät ole herättäneet erityisesti keskustelua.

Keskustelutulokset on kerätty Suomi24:n keskusteluiden maininnoista huhtikuun 1.-16.4.2015 välisenä aikana. Suomi24:lla keskustelee viikoittain lähes miljoona suomalaista.

Eveliina Nera, Communications Manager, Aller Media oy, 0440203622

Aller Media Oy on innovatiivinen ja moderni mediatalo, joka on tunnettu vahvoista brändeistään. Uskomme vapaaseen sanaan, tiedon avoimuuteen ja vuorovaikutukseen. Aller Median ydinosaamista ovat viihde, lifestyle, digitaaliset mediakonseptit, sosiaalinen liiketoiminta ja sen kehittäminen. Vision ja uudistumiskyvyn ansiosta Aller Medialla on vahva markkina-asema. Aller tuottaa Suomen himotuimmat aikakausbrändit. Allerin tunnetuimmat tuotemerkit ovat Seiska, Katso, Oma Aika, ELLE, Olivia, Costume.fi, Koti ja keittiö, Divaani, Fit, Suomi24, Dingle ja All Over Press. Yritys työllistää Suomessa noin 300 henkilöä. www.aller.fi