Markkinointitermit pyrkivät allergisen kukkarolle - Mitä tarkoittaa hypoallerginen?

Hypoallerginen, allergiaystävällinen ja dermatologisesti testattu ovat esimerkkejä yleistyvistä markkinointitermeistä, joilla pyritään allergisen kukkarolle. Allergia- ja Astmaliitto havahduttaa herkkäihoisia näkemään myyntilauseiden taakse, koska lupaukset eivät välttämättä takaa mitään.

- Hypoallerginen tai allergiatestattu -termeillä halutaan sanoa, että tuote on testattu herkkäihoista ajatellen. Missään ei kuitenkaan määritellä tai kerrota kriteerejä, kuka tuotteet on testannut tai miten. Herkkäihoisia ei auta, jos joku on jossakin rasvannut kätensä eikä ole siitä saanut oireita, sanoo allergianeuvoja Minne Miettinen Allergia- ja Astmaliitosta.

Minne Miettinen kehottaa kuluttajia tutustumaan tuoteselosteisiin. Jos pakkauksessa lukee ’sensitive’, termin perustetta voi etsiä vertailemalla eri tuotteiden tuoteselosteita. Sensitive-termiä luullaan usein virheellisestikin hajusteettomuuden merkiksi.

Allergia- ja Astmaliiton mukaan Allergiatunnus-tuotteissa harhaanjohtavien markkinointitermien käyttöä ei sallita. Tunnus kertoo siitä, että asiantuntijaryhmä on tutkinut tuotteen ja että tuote täyttää allergianäkökulmasta asetetut kriteerit.

’Silikoniton’ ei auta ostopäätöksessä

Kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousa Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksestä kertoo, että kosmetiikan alalla toistuu usein myös -ton-päätteiset termit. ’Silikoniton’ ja ’parafiiniöljytön’ ovat esimerkkejä tämäntyyppisistä turhista termeistä: kummankaan ei ole todettu aiheuttavan allergioita tai herkistymistä.

Kosmetiikkaan liittyvät asiat askarruttavat yhä useampaa suomalaista kuluttajaa. Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksen valtakunnallinen neuvonta tarjoaa apua kuluttajille ja ammattilaisille kaikissa ihoon ja kosmetiikkaan liittyvissä asioissa. Yhdistyksen ylläpitämä kosmetiikan allergiaportaali auttaa sopivien ja turvallisten tuotteiden valinnassa silloin, kun kosmetiikka aiheuttaa allergioita. Allergiaportaalissa on noin 8500 tuotteen tiedot.

Lisätietoja toimituksille:

Allergianeuvoja Minne Miettinen, puh. (09) 4733 5203
Allergiatunnus: Allergia- ja Astmaliiton viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko, puh. (09) 4733 5315.
Tiedottaja Elina Demir, puh. (09) 4733 5317, email:
tiedotus@allergia.fi

Kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousa, Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys,
puh. 040 834 8803, email:
kosmetiikka@allergiahelsinki.com

Kosmetiikan allergiaportaali: www.kosmetiikka-allergia.fi

Soita ja lahjoita

Soittamalla tuet helposti Allergia- ja Astmaliiton toimintaa. P. 0600-13600 (5,01 e) tai p. 0600-19600 (10,10 e). Avustuksesi käytetään mm. oppaiden julkaisuun ja vertaistukiryhmien ylläpitoon.

Lisätietoja 40-vuotisjuhlakeräyksestämme www.allergia.fi.