Alma Media tutki: Suomalaisilla heikko tietämys käyttäjätietojensa käytöstä

Alma Media Oyj                 Lehdistötiedote               9.3.2015 klo 10:00

ALMA MEDIA TUTKI: SUOMALAISILLA HEIKKO TIETÄMYS KÄYTTÄJÄTIETOJENSA KÄYTÖSTÄ

Suurella osalla suomalaisista on vain hatara käsitys siitä, miten eri verkkopalvelut hyödyntävät heidän käyttäjätietojaan. Erityisen korostuneesti tietämättömyys tulee esiin joidenkin hyvin suosittujen verkkopalveluiden kohdalla.

Alma Median teettämän kyselytutkimuksen* mukaan esimerkiksi Facebookia käyttävistä suomalaista yli puolet myöntää tuntevansa erittäin tai melko huonosti, mitä heitä ja heidän verkon käyttöään koskevia tietoja Facebookilla on oikeus käyttää. Googlen suhteen tietämys on vielä heikompaa. 66 % sanoo tietävänsä melko tai erittäin huonosti, mitä Google heidän käyttäjätiedoillaan tekee.

Kyselyn valossa näyttää siltä, että tietämättömyys verkkosivustojen tavoista hyödyntää kävijätietoja johtuu ainakin osaksi palveluiden käyttäjien puutteellisesta käyttöehtojen tuntemuksesta. Kyselytutkimuksen mukaan vain 12 % suomalaista tutustuu käyttöehtoihin perusteellisesti verkkopalveluihin rekisteröityessään ja miltei joka neljäs myöntää, että ei yleensä lue käyttöehtoja lainkaan.

Tietämättömyys on myös omiaan lietsomaan – perusteettomiakin – pelkoja käyttäjätietojen väärinkäytöstä. Alma Median kyselyyn vastanneista suomalaisista 79 % pitää erittäin tai melko huolestuttavana mahdollisuutta, että yritykset luovuttavat heidän henkilökohtaisia tietojaan eteenpäin toisille yrityksille.

- Itse hieman yllätyinkin siitä, miten harva suomalainen paneutuu käyttämiensä palveluiden käyttöehtoihin. Heitä varmaankin huojentaa tieto siitä, että Suomessa tietosuojasääntely on moniin muihin maihin verrattuna tiukkaa. Ainakaan luotettavan kotimaisen toimijan palveluita käytettäessä ei pitäisi tulla ikäviä yllätyksiä sen suhteen, miten käyttäjätietoja käytetään, sanoo Alma Median tietohallintopäällikkö Tapani Huotari.

Alma Media -konserni on sitoutunut suojaamaan palveluidensa käyttäjien yksityisyyttä. Lue lisää, kuinka Alma Mediaan kuuluvat yhtiöt keräävät ja käyttävät sivustoillaan vierailevien kävijöiden tietoja.

*Tutkimusyhtiö Cintin toteuttama verkkokysely tehtiin viime vuonna viikolla 50. Kyselyyn vastasi 1037 iältään 18-70-vuotiasta suomalaista. Kyselyn virhemarginaali on +/- 3 prosenttia.

Rauno Heinonen, puh. 010 665 2251, rauno.heinonen@almamedia.fi

Alma Media on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tuotteet tarjoavat uutissisältöjen lisäksi hyötytietoa elämäntyylin, työuran sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Alma Median palvelutarjonta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Vuonna 2014 yhtiössä työskenteli keskimäärin 1 830 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin neljännes toimi Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2014 liikevaihto oli noin 295 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.