Esteellinen vai ei? Uutuuskirja luotsaa selville vesille

Esteellisyyksien aiheuttamat ongelmat ovat viime vuosina olleet otsikoissa harva se viikko. Keskustelua ovat herättäneet sekä entisen pääministerin Matti Vanhasen että nykyisen pääministerin Juha Sipilän sidonnaisuudet. Hiljattain korkein oikeus antoi tuomionsa entisen valtakunnansyyttäjän tapauksessa, jonka ytimessä oli johtavan virkamiehen päätöksenteko esteellisenä.

Mistä esteellisyydessä on kyse, kun sen tunnistaminen tuntuu olevan valtion johtohenkilöillekin vaikeaa?

Esteellisyys hallinnossa -teoksessa pureudutaan esteellisyyden tunnistamista, välttämistä ja todentamista koskeviin kysymyksiin sekä tarkastellaan laajasti esteellisyyttä ja hallinnon puolueettomuutta määrittävää säännöstöä.

Esteellisyyden havaitseminen ja itsensä jäävääminen tarvittaessa on jokaisen hallinnon päätöksentekijän omalla vastuulla. Valtiojohdon ja päällikkövirkamiesten ohella velvollisuus koskee virkamiehiä kaikilla tasoilla. Myös esimerkiksi kuntien luottamushenkilöiden on tunnistettava omat esteellisyytensä.

"Paikallishallinnon tasolla esteellisyystilanteiden ratkaiseminen on lähes jokapäiväistä", pohtii teoksen kirjoittaja Kirsi Kuusikko.

Esimerkiksi harkittaessa ympäristöluvan myöntämistä kyse ei ole siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Sen sijaan tarkoituksena on löytää kohtuullinen kompromissi ympäristön arvojen ja taloudellisten intressien välillä oikeussääntöjen määrittämissä puitteissa. "Keskeistä on, ettei päätöksentekijä anna ratkaisuvaihtoehtoja puntaroidessaan epäasianmukaisten tekijöiden, kuten sukulaisten suosimisen, vanhan kaunan tai omien taloudellisten intressiensä, vaikuttaa tehtävään päätökseen", selventää Kuusikko.

Laajassa teoksessa ruoditaan esteellisyyssäännöksiä ja niiden tulkinnanvaraisia elementtejä käytännön oikeustapausten kautta. Tuomioistuinratkaisujen ohella teoksessa avataan lukuisia laillisuusvalvojien kannanottoja, joiden myötä väljähköistä esteellisyyssäännöksistä saadaan konkreettinen ote.

Esteellisyys hallinnossa -teoksen kirjoittaja OTT, FT, VT Kirsi Kuusikko on Lapin yliopiston hallinto-oikeuden professori, jonka laaja kirjoitustuotanto kattaa monipuolisen kirjon aiheita yleisen hallinto-oikeuden alalta.

Kirsi Kuusikko

Esteellisyys hallinnossa

ISBN 978-952-14-3257-6 (sidottu)

ISBN 978-952-14-3259-0 (verkkokirja)

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: sisältöpäällikkö Arja Lappeteläinen, arja.lappetelainen@almamedia.fi, 040 342 4774

Kustantaja: Alma Talent, www.pro.almatalent.fi.

Yrityksestä

Alma Mediaan kuuluva Alma Talent julkaisee 19:ää ammatti- ja talouslehteä sekä kustantaa kirjoja. Lisäksi Alma Talent tarjoaa eri alojen ammattilaisille ja yrityksille osaamisen kehittämistä tukevia ja liiketoimintaa kasvattavia palveluja, kuten tapahtumia, koulutusta ja tietopalveluja. Alma Talentin kirjankustantamiseen liittyviä verkkopalveluita ovat Fokus, Verkkokirjahylly ja Suomen Laki. Tiedon tuottamisesta vastaavat aina oman alansa parhaat asiantuntijat.