Fasilitoiva johtaminen murtaa siilot ja saa kaikki mukaan

Uutuus Fasilitoivan johtamisen käsikirja antaa työkaluja tehokkaaseen johtamiseen: se opastaa palaveri- ja työpajakäytäntöihin, joiden avulla kaikki ymmärtävät kokonaisuuden ja osaavat edetä oikeaan suuntaan.

Fasilitoivan johtamisen ytimessä on päätöksenteko: tiimi luo yhteisen ymmärryksen ja päätöksiin edetään keskustellen. Fasilitoivan johtamisen käsikirja näyttää, miten tämä tehdään – myös tiimeissä, jotka ovat hajallaan ympäri maailmaa.

”Fasilitoiva johtaminen tapahtuu vuorovaikutustilanteissa. Fasilitoiva johtaja mahdollistaa yhteistyöhön perustuvan kulttuurin saattamalla työntekijät yhteen sen sijaan, että he toimisivat siiloissa tai yksinään”, fasilitoinnin pioneeri Pepe Nummi määrittelee.

Fasilitoiva johtaminen toimii myös etänä

Mikä parasta, fasilitoivaa johtamista voi harjoittaa maantieteestä riippumatta. Etäkokoukset voivat olla yhtä tuloksellisia kuin kasvokkain tapahtuvat, kun työkaluja osataan käyttää ja pelisääntöjä noudatetaan.

Fasilitoivan johtamisen käsikirja ei väitä, että kaikki johtajuustilanteet tulisi fasilitoida. Sen sijaan se pureutuu yhdeksään johtajuuden avainhetkeen, jotka ovat parhaiten ratkaistavissa yhdistämällä koko ryhmän tietotaito ja sitoutuminen.

Tutustut johtajuushaasteisiin kirjan kuvitteellisen henkilöhahmon, myyntipäällikkö Susanna Suvisuon avulla. Kirjassa esitettyjä taitoja ja työkaluja voi käyttää systemaattisesti sekä perinteisessä työympäristössä että virtuaalisesti etäyhteyksien kautta.

Kirjassa käsiteltävät yhdeksän johtamisen avainhetkeä ovat 1) (virtuaali)kokouksen järjestäminen, 2–3) tavoitteiden jalkauttaminen fasilitoiden tai coachingin avulla, 4) ongelmanratkaisu, 5) viestintäsuunnitelman laatiminen, 6) tiimin yhteistyön lisääminen, 7) pelisäännöistä sopiminen, 8) onnistumisten juhliminen ja 9) jatkuva parantaminen.

Kirja on opas tiiminvetäjille, esimiehille, päälliköille ja johtajille, jotka haluavat nostaa tiimien osaamisen esille, parantaa jatkuvasti yhteisiä toimintatapoja ja sitouttaa yhteiseen päämäärään. Kirjan tehokkaiden johtamistyökalujen ja toimintatapojen avulla organisaatiosi voi hyödyntää koko potentiaaliaan.

Kirjoittaja

Nykyään Shanghaissa vaikuttava Pepe Nummi on fasilitoinnin pioneeri Suomessa: ensimmäinen sertifioitu ammattifasilitaattori, Suomen fasilitaattorit ry:n ensimmäinen puheenjohtaja ja Idealogi-menetelmän kehittäjä. Hänen missionsa on luoda ja tuoda fasilitoinnin ja johtamisen työkaluja organisaatioiden käyttöön Suomessa ja maailmalla.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt

Pepe Nummi, pepe@grapepeople.fi, puh. +358 41 5374757 ja +86 131 6720 9973.

Pepe Suomessa 28.5.­–21.6.; sitä ennen haastattelut mahdollisia etäyhteyksin.

Kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@almamedia.fi, puh. +358 40 342 4767

Arvostelukappalepyynnöt: suvi.aalto@almamedia.fi

Fasilitoiva johtaminen – 9 avainhetkeä