Integraatio on aina ajankohtaista – ja nyt enemmän kuin koskaan

Integraatio eli markkinoinnin, myynnin ja viestinnän yhteispeli on ollut kuuman keskustelun ja akateemisen tutkimuksen kohteena jo parikymmentä vuotta. Ajan myötä termi on osin pääsyt kulahtamaan. Asia on kuitenkin ajankohtaisempi kuin koskaan – integraatioon on terminä vaikea luoda ymmärrettävää sisältöä.Tämä teos uikin bisneskirjallisuuden valtavirtaa vastaan! Siinä missä suurin osa kirjallisuudesta (ja koulutuksesta) pyrkii syventämän yksilön tai funktion osaamista, integraatio haluaa lisätä yhteispeliä.

Melkein kaksi kolmesta suomalaisyrityksestä myllertää organisaationsa tämän vuoden aikana, kertoo tammikuussa julkaistu tutkimus (konsultointiyhtiö MPS). Myös julkisella puolella organisaatioita muovataan uusiksi. Suunniteltujen muutosten määrä on poikkeuksellisen suuri.

Asiakaslähtöisyys, monikanavaisuus, tehokkaammat sisäiset toimintamallit, strategian jalkautus, brändin kehittäminen ja uusien asiakkuuksien luominen ovat tutkimusten mukaan yritysten suurimpia haasteita.

Markku Vierulan Suuri Integraatiokirja (2.,uudistettu ja laajennettu painos) antaa konkreettisia näkökulmia, ideoita ja ratkaisuja näihin niin operatiivisen kuin strategisen tason haasteisiin. Markkinoinnillisuus ja myynnillisyys ovat yrityksen menestymisen kannalta keskeistä osaamista, eivät erillisiä funktioita, kuuluu kirjan lähtökohta.

Kirja siirtää integroinnin käytännön tasolle napakasti, syvällisesti ja kattavasti suomalaisesta näkökulmasta. Teoreettisena kehyksenä toimii professori Don E. Schultzin integraatiomääritelmä, jonka kirja avaa kahdeksan ulottuvuuden kautta. Näin lukija johdatetaan näkemään integraatio oman yrityksensä kautta. Kirja haluaa auttaa!

Kotimaisista esimerkeistä saa konkreettista apua

Suuri Integraatiokirja kannustaa yrityksiä kehittämään mallinsa I-kirjaimen muotoisesta funktio-osaamisesta yhteispeliä korostavaan T-osaamiseen. Kehittymisen ja uudistumisen keskiöön integraatiossa asetetaan asiakkuudet ja asiakkaiden tarpeet. Käytännön keissien avulla kirja opastaa lukijaansa kädestä pitäen: keissit Fazer, Luja-yhtiöt, Olvi, Vaisala, Markkinointi-instituutti, Viking Line ja Fonecta osoittavat, kuinka nämä yritykset ovat löytäneet omiin lähtökohtiinsa perustuvat integraatiomallit.

Fonecta-keississä käydään läpi uudelleen organisoitumisen malleja. Vaisalan tapauksessa kyse on markkinointiautomaation luomisesta. Fazer kertoo sosiaalisen median roolista brändien, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Luja-yhtiöt rikkoo ääriperinteisen alan toimintamalleja ja luutumia.

Operatiivisen tason toimintaa kirjassa avataan kampanja-analyysien kautta. Kaikissa tapauskuvauksissa on luotu uutta filosofisesti, kulttuurisesti ja toiminnallisesti. Kaikki esimerkit ovat menestystarinoita – ja kaikissa yhteinen nimittäjä on integraatio.

Uudistetussa painoksessa korostuvat digitaalisuus, verkkoympäristöt, BtoB-liiketoiminta ja ict, tuotteistaminen ja palvelullistaminen. Integraatiota tarkastellaan myös ylimmän johdon ja julkisen sektorin näkökulmista.

Teoksen isä MBA, MTi Markku Vierula on Suomen johtava integroidun markkinoinnin asiantuntija. Hän vetää Vierula Consulting Oy:ta, jonka missiona on edistää suomalaisten yritysten liiketoimintaa ja hyvinvointia siirtämällä integraatio yritysten arkeen. Oppinsa Vierula on ammentanut professori Don E. Schultzilta, integraation johtavalta tutkijalta ja puhemieheltä, joka on laatinut kirjaan myös oman esipuheensa.

Lisätietoa: Markku Vierula, puh. 040 522 3434, markku@vierula.com, sekä kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, puh. 040 342 4759, hanna.virusmaki@talentum.fi.

Arvostelukappalepyynnöt:kirjatilaus@talentum.fi

Markku Vierula

SUURI INTEGRAATIOKIRJA, MARKKINOINTI, MYYNTI JA VIESTINTÄ. Talentum 2014

Toinen, uudistettu ja laajennettu painos

978-952-14-2139-6, kovakantinen

978-952-14-2140-2, sähkökirja

Talentum

Osoite: Itämerenkatu 23, 00180 Helsinki Puhelin: 020 442 4100 www.talentum.com

Lainaukset

”Siiloutuminen on nykyorganisaatioiden syöpäkasvain. Riihikuivaa rahaa hukataan sen takia, ettei integroitua toimintaa saada aikaiseksi. Integroidusta markkinoinnista ja viestinnästä on riittänyt puhetta jo pitkään. Hyviä tekstejä ja käytäntöjä onkin sitten vähemmän. Poikkeus vahvistaa jälleen säännön. Markku Vierulan kirja tekee sen, minkä jokaisen brändin pitäisi tehdä eli lunastaa lupaukset – integroidusti.”
Jouni Heinonen, CEO & Partner, Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy
”Mielestäni tässä kirjassa on jotain poikkeuksellista ja hyvin uudenmukaista ajattelua myynnin, markkinoinnin ja viestinnän sulauttamisesta arvoa tuottavaksi liiketoiminnaksi.”
Jussi Rautjärvi Business Partner, Pohjolan Voima
”Se onko myynti, markkinointi vai viestintä kasvun moottori, ei ole relevantti kysymys. Tärkeintä on se, miten nuo osa-alueet saadaan pelaamaan saumattomasti yhteen. Siitä syntyy kasvu. Suuri Integraatiokirja avaa tämän kokonaisuuden vastustamattomasti.”
Jukka-Pekka Vuori, toimitusjohtaja, Halti Oy