Kirottu kaivos - Totuuden jäljillä Talvivaarassa

Suomalaiset ovat vuosia seuranneet ristiriitaisin tuntein Sotkamossa toimivan Talvivaaran nikkelikaivoksen selviytymistaistelua. Taistelun viimeisin dramaattinen käänne nähtiin viime viikolla, kun tuotantoyhtiö Talvivaara Sotkamo Oy hakeutui konkurssiin.

”Mitä jos melkein kaikki, minkä tiedät Talvivaarasta, onkin väärää tietoa”, kysyy Marko Erola.

Kaikki tuntevat Talvivaaran: kaivoksen, jonka tunaroiva ja lupaehdoista piittaamaton johto aiheutti kokeellisella tuotantomenetelmällä mittavat ympäristövahingot ja hukkasi sijoittajien rahat. Vai tuntevatko?

Erola perehtyi kohuttuun nikkelikaivokseen kolmen vuoden ajan. Hän vieraili kaivoksella ja tapasi yhtiön johtoa. Hän osallistui tiedotustilaisuuksiin, yhtiökokouksiin ja sijoittajatilaisuuksiin. Hän jututti virkamiehiä, keskusteli kaivoksen sulkemista vaativien kanssa, luki Talvivaaraa koskevat jutut ja katsoi ohjelmat.

Syntyi Kirottu kaivos  – trilleri, joka haastaa käsityksen siitä, mitä Talvivaarassa oikeastaan tapahtui. ”Kirottu kaivos ei ole pelkkä yhteenveto tapahtumista ja selvitys syistä. Talvivaaran tarinassa fakta ja fiktio ovat alusta asti sekoittuneet tavalla, joka herättää paljon kysymyksiä. Vanhaa toimittajavitsiä lainatakseni Talvivaarassa tosiasioiden ei ole annettu pilata hyvää juttua”, Erola sanoo.

Kirottu kaivos -kirjan lehdistötilaisuus pidettiin Talentumilla 25.11.2014. Tilaisuudessa Marko Erolaa haastatteli toimittaja Sami Rainisto. Katso haastattelu tästä.

Marko Erola (45) on vapaa toimittaja ja tietokirjailija. Hän avustaa mm. Talouselämää ja Arvopaperia sekä kirjoittaa sijoitusaiheista kolumnia Helsingin Sanomiin. Erolan aiempia teoksia ovat Erilainen pankkiiri, Jos se firma olis mun, Kasinokeisari, Pokerin käsikirja sekä Ekonomiliiton tunnustuspalkinnon vuonna 2010 saanut Paras sijoitus.

Haastattelut: Marko Erola 040 160 2575, marko.erola@mustionmedia.fi
Lisätiedot: Lehdistötilaisuudessa 25.11.2014. Ilmoittautumislinkki yllä. Embargo 25.11.2014
Kustantaja: Vastaava kustannuspäällikkö Juha Nurro 040 342 4746, juha.nurro@talentum.fi. Kustannustoimittaja Hanna Virusmäki 040 342 4759, hanna.virusmaki@talentum.fi
Arvostelukappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 585 1158, mia.salo@noologos.fi

[Marko Erolan kuva: Satu Vuori]

Tiedotteen laatinut noo&logos

Pikafaktat

Talvivaaran nikkelikaivoksen selviytymistaistelusta ilmestyy kirja Kirottu kaivos - totuuden jäljillä Talvivaarassa. Kirjan on kirjoittanut toimittaja ja tietokirjailija Marko Erola ja se ilmestyy 25.11.2014.

Lainaukset

Kirottu kaivos ei ole pelkkä yhteenveto tapahtumista ja selvitys syistä. Talvivaaran tarinassa fakta ja fiktio ovat alusta asti sekoittuneet tavalla, joka herättää paljon kysymyksiä. Vanhaa toimittajavitsiä lainatakseni Talvivaarassa tosiasioiden ei ole annettu pilata hyvää juttua.
Marko Erola