KUUMA, KUUMEMPI, ASUNTOSIJOITTAMINEN

Osta, vuokraa, vaurastu -kirjan 5., uudistettu painos ilmestyy 26.10.2016

Asuntosijoittaminen kiinnostaa nyt enemmän kuin koskaan, niin varakkaita kuin varakkuutta vasta tavoittelevia. Sijoitusmuoto tarjoaakin vakaata tuottoa kuukausittaisien vuokrien muodossa ja pitkän ajanjakson arvonnousupotentiaalia – sekä asunnon arvon että vuokrankorotusten suhteen.

Osta, vuokraa vaurastu, ensimmäinen suomalainen kirja asuntosijoittamisesta, ilmestyi vuonna 2013 ja oli valtaisa myyntimenestys. Nyt teos on kokonaan päivittynyt – ollen parempi kuin koskaan*. Joonas Orava ja Olli Turunen, mihin menestys perustuu?

”Haluamme tarjota ajatuksia sijoitusasuntoja omistaville tai vasta ensimmäisen ostamista harkitseville. Tarkoituksemme ei kuitenkaan ole jakaa vinkkejä tyyliin ’näistä asunnoista parhaat arvonnousut ensi vuonna’, vaan pyrimme käsittelemään asuntosijoittamisen teemoja laajemmin. Esimerkit omasta asuntosijoitustoiminnastamme tuovat käytännön näkökulmaa mukaan.”

Sitten vuoden 2013 asuntomarkkinalla on tapahtunut monenlaista. Mikä on muuttunut ja onko kirjanne edelleen ajankohtainen?

”Kirjan teesit ovat entistäkin vahvemmat. Lisävuosien tuoman kokemuksen myötä olemme entistä vakuuttuneempia kirjan strategian toimivuudesta: pienet, hyvien liikenneyhteyksien varrella sijaitsevat asunnot ovat parempia sijoituskohteita kuin muu asuntotarjonta.”

Tilastot vahvistavat sijainnin merkityksen. Vuonna 2015 Suomen väkiluku kasvoi 15 555 henkilöllä. Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan väkimäärän yhteenlaskettu muutos oli 15 683 eli 100,8 prosenttia koko Suomen väkiluvun kasvusta. Kun mukaan lasketaan koko Helsingin seutu, johon kuuluu myös 10 muuta kuntaa, osuus kasvaa 113 prosenttiin.

Ihmiset siis haluavat asua yhä lähempänä työpaikkoja ja palveluita, ja pääkaupunkiseutu on kroonisesti alitarjontainen alue. Silti ei ole ihan sama, mistä sijoitusasunnon ostaa. Kirjan viidennessä, uudistetussa painoksessa onkin entistä kattavammin esitelty eri paikkakuntia asuntosijoittajan silmin. Kohdekaupungin valintaa käsitellään laajasti myös kaupunginosan ja mikrosijainnin näkökulmasta.

Uutta ovat myös pohdinnat asuntomarkkinan trendeistä ja siitä, miten yleinen taloustilanne heijastuu asuntomarkkinaan. Orava ja Turunen myös antavat konkreettisia vinkkejä asuntosijoittajan elinkaaren eri vaiheisiin: ”Olemme käsitelleet kirjassa blogimme kautta saamiamme lukijakysymyksiä. Näin tiedämme, mistä aiheista asuntosijoittajat kaipaavat lisätietoa.”

”Asuntosijoittaminen on kombinaatio teoriaa ja käytäntöä. On osattava perusteet ja pystyttävä laskemaan vuokratuottoja järjellä ja markkina tuntien. Monet pelkäävät sijoittamista ja arkailevat osaamattomuuttaan. Meidän mielestämme nämä huolet ovat turhia. Kun pohjatyö on tehty huolella, käytäntö opettaa loput.”

Joonas Orava on tehnyt työuraa pankki- ja vakuutusalalla rahoituksen, sijoittamisen ja kiinteistövarainhoidon asiantuntijatehtävissä. Sijoitusharrastuksensa myötä hän on ollut aktiivisesti mukana sijoittamiseen liittyvässä järjestötoiminnassa. Oravalla on vuosien kokemus asuntosijoittamisesta.

Olli Turunen on työskennellyt sijoittamisen parissa pankissa ja omaisuudenhoidossa sekä sijoittajasuhdetehtävissä pörssiyhtiöissä. Hän toimii Vuokranantajat ry:n hallituksessa. Turusella on vahva käytännön kokemus asuntosijoittamisesta.

Yhdessä kaksikko omistaa reilut kolmekymmentä asuntoa Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Keravalla ja Porvoossa.

Lisätietoa:

kirjoittajat

Joonas Orava, joonas.orava@gmail.com, p. 0400 941 169

Olli Turunen, olli.turunen@outlook.com, p. 040 552 8907

kustannustoimittaja

Hanna Virusmäki, hanna.virusmaki@almamedia.fi, p. 040 342 4759

Arvostelukappalepyynnöt:

kirjat@almamedia.fi

Tiedot:

Joonas Orava & Olli Turunen

Osta, vuokraa, vaurastu

5., uudistettu painos

ISBN 978-952-14-2972-9

ISBN: 978-952-14-2973-6 (sähkökirja)

ISBN: 978-952-14-2974-3 (verkkokirja)

Alma Talent Pro

Alma Talent Pro tuottaa asiantuntijatyötä tekeville palveluita ammattitaidon ylläpitoon ja kehittämiseen. Palvelemme erityisesti juridiikan, taloushallinnon, esimiestyön ja johtamisen ammattilaisia. Alma Talent Pron palveluita ovat muun muassa Fokus, Verkkokirjahylly, Suomen Laki, Lakimiesliiton Koulutuksen seminaarit sekä ammattikirjallisuus. Tiedon tuottamisesta vastaavat aina oman alansa parhaat asiantuntijat.

* ”Paras asuntosijoittamiseen liittyvä kirja, jonka olen urani aikana lukenut.”– Timo Metsola, toimitusjohtaja, Vuokraturva.