• Alma Talent/

Leijonan luolan Kim Väisänen kirjoitti kirjan, jotta suomalaisten ei tarvitsisi oppia vientiä kantapään kautta

Väärää vientiä kertoo menestyneen sarjaepäonnistujan ja hallitusamatöörin suulla, mikä viennissä voi mennä pieleen ja miten voi välttää pahimmat karikot.

Kim Väisänen ruoskii julkisten tahojen ja monen vientiin lähtevän yrityksen asenteita. Vienti ei ole itseisarvo eikä kevyesti lähestyttävä asia.

"Menestymistä eivät helpota epäselvät tavoitteet ja käsitteet. Sana ’kansainvälistyminen’ on pelkkää konsulttikieltä, joka verhoaa viennin selkeän ja yksinkertaisen tavoitteen täydelliseen sumuun.”

Kirja tarjoaa parannuskeinot tilanteeseen.

”On lähdettävä liikkeelle peruskysymyksistä. Lähdetäänkö vientiin vai toimitaanko ainoastaan kotimarkkinoilla? Go vai no go? Jos go, mitkä ovat perusteet sille? Jos viedään, niin minne ja mille asiakassegmenteille? Kuinka myydään? Kuka on vastuussa mistäkin? Lista on pitkä ja kotiläksyt työläät.”

Rahan hankkiminen läheltä on halvempaa

On olemassa väärää vientiä, ja sitä tekee moni, Väisänen muistuttaa.

”Vienti ei ole itseisarvo. Yrityksen on täysin hyväksyttävää toimia pelkästään kotimarkkinoilla. Raha on tasa-arvoisinta maailmassa, eikä sen käyttöhetkellä kysellä, mistä päin maailmaa se on peräisin. Läheltä sen hankkiminen on yleensä halvempaa.”

Väisänen muistuttaa, että viennin menestyksen ainoa mittari on yksinkertaisesti raha. ”Hyvä kotimarkkinayritys on aina parempi kuin huono vientiyritys.”

Pieni ja heikosti kilpailtu kotimarkkina ei tee meistä viikinkejä

Väisänen listaa vääriä syitä lähteä tekemään vientiä.

”Kansainvälistyminen kuulostaa hyvältä idealta, koska silloin firma maksaa lentomatkat, hotellireissut ja työpajapäivät kaukomailla. Mutta se ei riitä.”

Vientiin lähtemiselle pitää olla perusteltuja, rahallisia syitä. Ja kun ne täyttyvät, on tehtävä jotakin toisin, jotta touhusta tulee voittoa.

”Kilpailu on hyvästä, mutta suoraa kilpailua kannattaa välttää siihen saakka, kunnes on täysin varma, että poistuu kehästä voittajana. Kilpailuasetelma kannattaa yrittää muuttaa itselleen edulliseksi vaikkapa tuotteiden erilaistamisella, jolloin tuotteiden suora vertailu muuttuu mahdottomaksi.”

Romuttamisesta rikkauksiin: Kim Väisäsen taustaa

Kim Väisäsen lähtökohtana kirjan kirjoittamisessa olivat muun muassa Blanccon tuomat kokemukset. Blancco kehitti ja myi tiedonhävitysohjelmistoja, ja sen kokonaisliikevaihdosta noin 97 prosenttia tuli Suomen rajojen ulkopuolelta. Kim oli toinen Blanccon perustajista ja johti sitä, kunnes yhtiö päätyi vuonna 2014 noin 60 miljoonan euron yrityskaupalla Lontoon pörssin AIM-listalle. Siellä se on vieläkin.

Kirjan isoin anti on pitkän kokemuksen jalostama konkretia ja tapausesimerkit. Monet vientiin liittyvät faktat ja käytännöt ovat sellaisia, ettei niitä kannata opetella oman kantapään kautta.

Kirja sopii vientiä harkitseville lähtöoppaaksi ja jo vientiä tekeville vertaistueksi. Erityisesti kasvuyrityksille vienti on yleensä ajankohtainen asia, ja kirjan näkemyksistä on hyötyä myös vientiyritysten sidosryhmille.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Kim Väisänen, kim.vaisanen@live.com, 050 585 2885

Kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@almamedia.fi, puh. 040 342 4767

Arvostelukappalepyynnöt: suvi.aalto@almamedia.fi

Väärää vientiä

Mene itään tai länteen, mutta tee kotiläksysi

ISBN 978-952-14-3383-2 kovakantinen

ISBN 978-952-14-3384-9 sähkökirja