Mikä on tuotteesi oikea hinta? Uutuuskirja Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa selvittää asian.

Vinkki 3: Tuotteesi oikea hinta on suurin summa, jonka asiakkaasi on valmis maksamaan tuotteestasi tai palvelustasi.

Markkinointisissi ja Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen kumoaa hinnoittelun myytit ja antaa 55 pettämätöntä vinkkiä uudessa kirjassaan.

Parantaisen neuvot ovat selkeitä:

”Tuotteesi arvon päättää aina asiakas yksin. Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä.”

“Laske asiakkaasi kanssa ongelman hinta. Lupaa poistaa (tai edes puolittaa) se. Laskuta hyödystä enintään puolet itsellesi.”

”Lupaa johtajalle sellainen summa rahaa, että sillä on merkitystä. Jos et siihen pysty, sinulla on tuotekehitysongelma.”

Neuvoja sataa myös hinnan puolustamiseen:

”Kerro hintasi. Sen jälkeen pidä suusi kiinni.”

”Kun ostaja valittaa hintaasi, luultavasti hän valittaa jotain aivan muuta.”

“Ohjaa asiakkaitasi selkeiden sakkojen avulla. He ovat sitä tyytyväisempiä, mitä vähemmän annat säätövaraa.”

Asenteissakin on vikaa

Parantainen siis kannustaa yrityksiä ja yrittäjiä lopettamaan hintojensa häpeilemisen ja alennusmyynnit ja ottamaan tuotteestaan reilun hinnan, joka tuo heille oikeaa voittoa. Voitto ei ole hinnoitteluvirhe!

”Kun tuotat voittoa, tuotat yhteiskuntaan hyvinvointia. Voitto on hinta, jonka maksamme tehokkuudesta”, Jari Parantainen perustelee.

”Voiton eliminointiin perustuneet sosialistiset maat eivät ole missään vaiheessa yltäneet lähellekään voittovetoisten maiden elintasoa. Tuore esimerkki tästä on Venezuela. Maailman suurimpien öljyvarojen päällä nököttävän valtion talous näyttää ajautuvan vasemmistolaisen hintasääntelyn avittamana kohti täydellistä romahdusta.”

Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa kertoo konkreettisten esimerkkien avulla, miten yrittäjän, asiantuntijan tai johtajan kannattaa toimia, että tuotteet ja palvelut menevät kaupaksi parhaaseen mahdolliseen hintaa, alasta riippumatta. Kuten kapellimestari, säveltäjä Atso Almila sen tiivistää: "Taiteilija, anna agentin hoitaa hinnoittelusi, muuten olet pihalla. Velmu kirja!"

Muuta kirjasta sanottua

Matti Apunen, johtaja, Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:

"Parantainen on oikeassa. Se nyt vaan on tyhmää pyytää liian vähän."

Tuomas Enbuske, toimittaja:

"Tämä kirja on ihan liian kallis. Esim. Reijo Mäen dekkareita sai alennuskorista halvemmalla. Ostakaa niitä."

Mikko Hyppönen, tutkimusjohtaja, F-Secure Oyj

"Loistava kirja, mutta aivan liian halpa!"

Mikko Kuitunen, Vincitin perustaja ja maskotti:

"Tämän kirjan nerokkuus piilee selkokielisissä vinkeissä, joista numero 40 jäi erityisesti mieleeni: 'Tuotteesi kustannus kertoo vain kannattavuudestasi. Hintaasi se ei vaikuta.' Niin kaunista. Ja totta."

Anna Perho, toipuva hinnoittelija:

"Kyllä harmitti, että tulin lukeneeksi tämän kirjan. Niin paljon tajusin menettäneeni rahaa 25 yrittäjävuoteni aikana. Kiitos, että pilasit päiväni, Parantainen.”

Kirjoittaja

Jari Parantainen on koulutukseltaan elektroniikka- ja ohjelmistosuunnittelija, ja hän on valmistunut diplomi-insinööriksi Oulusta vuonna 1989. Hän on sekaantunut yli sadan tuotteen ja palvelun kehitysprojekteihin, vetänyt teknisiä tukipalveluja ja perustanut useita yrityksiä.

Parantainen on kirjoittanut mm. menestyskirjat Sissimarkkinointi, Tuotteistaminen 1 ja 2, Tuotteistajan nimiopas sekä Pölli tästä 1 ja 2. Hän on myös suosittu kouluttaja ja seminaaripuhuja. Hänen Pölli tästä -bloginsa on palkittu Suomen parhaana bisnesblogina

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Jari Parantainen, jari.parantainen@noste.fi, puh. 050 522 9529

Kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@almamedia.fi, puh. 040 342 4767

Arvostelukappalepyynnöt: suvi.aalto@almamedia.fi

Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa – 55 vinkkkiä, joiden avulla nostat taksasi taivaisiin

ISBN 978-952-14-3172-2, pehmeäkantinen sidottu kovakantinen

ISBN 978-952-14-3173-9, sähkökirja