Naiset! Hankkikaa rahaa ja vaikutusvaltaa - mitä enemmän, sitä parempi

Vain murto-osa naisista omistaa osakkeita. Miehen palkkaeuroon verrattuna naisen euro on 80 senttiä, eläke enää vain 65 senttiä. Helsingin pörssissä on 125 yhtiötä, joista vain yhdessä toimitusjohtajana on nainen.

Tästä on tasa-arvo kaukana, mutta naiset voivat itse tehdä asialle jotain. Nainen ja rikastumisen taito -kirjassaan Emilia Kullas ja Ninni Myllyoja kertovat, miten saat rahasi poikimaan ja urasi etenemään. Vaurastumiseen on monta tietä. He kertovat tarkemmin ainakin kolmesta vaihtoehdosta.

”Ei tarvitse olla rikas, jotta voi sijoittaa. Jokainen, joka kuluttaa vähemmän kuin ansaitsee, voi siirtyä säästäjästä sijoittajaksi. Kyllä, tavallinen palkansaajakin voi rikastua sijoittamisella. Tarvitaan vain päättäväisyyttä, aikaa, tietoa ja – onnea. Tässä järjestyksessä”, Ninni Myllyoja sanoo.

Ennakkoluulot ja tiedon puute pitävät naiset pois pörssistä. Aivan turhaan.

”Jos osaat tilata netistä saappaat, pystyy sijoittamaankin. Sijoittaminen ei ole ahneutta eikä keinottelua, vaan järkevää taloudenpitoa. Emme neuvo, miten saat vähät rahasi riittämään, vaan mitä pitää tehdä, jotta rahaa on enemmän kuin tarpeeksi”, Emilia Kullas sanoo.

Kirja puhkoo naisten hellimää myyttiä downsiftaamisen ihanuudesta. Naiset tarvitsevat töitä ja talouskasvua, eivät downsiftaamista. Toki töistä voi jäädä pois, mutta ei tyhjän päälle. Sijoittamalla varmistat selustasi nyt ja tulevaisuudessa. Upliftaa itsesi!

”Sijoittajaksi oppiminen lähtee siitä, että päätät auttaa itse itseäsi. Sijoittamisen tarkoitus on tuoda enemmän rahaa ja sitä myötä enemmän vaihtoehtoja. Mitä vauraampi olet, sitä helpompi sinun on auttaa itseäsi ja muita”, kirjoittajat sanovat.

Nainen ja rikastumisen taito ei ole päivitetty versio, eikä suora jatko-osa kirjoittajien edelliselle teokselle Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulee tietää sijoittamisesta (Talentum, 2010). ”Kotiäidissä yritimme vastata kysymyksiin miksi ja mihin, tässä kirjassa vastaamme kysymykseen miten.” Molempien kirjojen täsmällisen ja innostavan tyylin ovat hioneet kirjoittajien toimittajatausta ja opiskeluajoista alkanut ystävyys.

Emilia Kullas (s. 1970) on taloustoimittaja ja työskentelee Talouselämä-lehdessä uutispäällikkönä. Sijoittajana hän uskoo tehokkaisiin markkinoihin ja indeksien voimaan.

Ninni Myllyoja (s. 1971) on taloustoimittaja ja työskentelee Talouselämä-lehden uutispäällikkönä. Hän kannattaa kansankapitalismia ja sijoittaa omat rahansa itse.

Haastattelut, lisätiedot ja arvostelukappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 585 1158, mia.salo@noologos.fi

Kustannustoimittaja Hanna Virusmäki 040 342 4759, hanna.virusmaki@talentum.fi ja vastaava kustannuspäällikkö Juha Nurro 040 342 4746, juha.nurro@talentum.fi

(Tiedotteen laatinut noo&logos)

Pikafaktat

Kirja Nainen ja rikastumisen taito ilmestyy 25.11.2014. Kirjoittajat Emilia Kullas ja Ninni Myllyoja ovat aiemmin kirjoittaneet teoksen Mitä jokaisen kotiäidin (ja muidenkin naisten) tulee tietää sijoittamisesta (Talentum 2010).

Lainaukset

Sijoittajaksi oppiminen lähtee siitä, että päätät auttaa itse itseäsi. Sijoittamisen tarkoitus on tuoda enemmän rahaa ja sitä myötä enemmän vaihtoehtoja.
Emilia Kullas & Ninni Myllyoja
Ei tarvitse olla rikas, jotta voi sijoittaa.
Ninni Myllyoja