On parempi ostaa halvalla kuin kalliilla

Kirjoittaja ekonomisti Mika Hyttinen. Kirja Luovu ajoittamisesta – Tuplaa tuottosi. Julkaisu 18.2.2016. Julkaisija Talentum Media

Mitä sijoittajan pitäisi tehdä nyt? Osakemarkkinoiden turbulenssi on lisääntynyt ja osakkeiden hinnat ovat laskeneet voimakkaasti. Vai olemmeko nousun keskivaiheessa?

Ekonomisti Mika Hyttisen 18.2.2016 ilmestyvä ajankohtainen kirja Luovu ajoittamisesta – Tuplaa tuottosi tarjoaa sijoittajalle vastauksia, joiden perustana on uusi tapa rakentaa  sijoitussalkku. Kirjassa käydään esimerkkien avulla läpi, kuinka sijoittaja voi parantaa tuottoaan. "Ole rohkea, kun negatiiviset uutiset saavat kurssit laskemaan. Jos uskallat ostaa halpoja osakkeita, tuottosi on jopa kaksinkertainen", sanoo Hyttinen.

Jussi Heikelä tenttaa Mika Hyttistä uudesta kirjasta ja päivän sijoitusteemoista Talentum Pro –livelähetyksessä keskiviikkona 17.2. klo 10.00 alkaen. Lähetystä voi seurata Periscopessa @Talentum_Pro, twitterissä #Talentum_Pro tai osoitteessa http://talentumpro.fi/live/. Keskusteluun voi osallistua laittamalla kysymyksiä #tuplaatuottosi tai tekstiviestillä numeroon 050 465 1410. Ennakkoon kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen jonna.aunio@talentum.com.

ON PAREMPI OSTAA HALVALLA KUIN KALLIILLA

Tämä tosiasia unohtuu helposti, kun teemme sijoituspäätöksiä.

Nousevien kurssien aikana sijoittajien halu ostaa osakkeita kasvaa. Kun osakekurssit epävarmuuden lisääntyessä kääntyvät lasku-uralle, asiakkaiden ostointo hiipuu. Asiantuntijoiden suositukset tuntuvat vain voimistavan osakemarkkinoiden trendejä. Näin suurin osa sijoittajista päätyy ostamaan kalliilla ja jättää halvat osakkeet ostamatta.

"Ennalta ei voi tietää, onko tänään paras päivä ostaa osakkeita. Oikean ostopäivän miettimisestä eli ajoittamisesta on parasta luopua ja keskittyä hyvien sijoituspäätösten tekemiseen", Hyttinen toteaa.

BISNESSIJOITTAJA EI PELAA JA SPEKULOI, VAAN OMISTAA

Vuonna 2014 ilmestyneessä esikoisteoksessaan Vaurastu kuin Warren Buffett Mika Hyttinen käsitteli Buffettin sijoitusfilosofiaa ja menestyksen avaintekijöitä. Hän nimesi Buffettin sijoitusstrategiaa mukailevan sijoitustapansa bisnessijoittamiseksi. Uusi kirja jatkaa siitä, mihin edellinen jäi.

"Bisnessijoittaja etsii hyvää bisnestä hyvään hintaan ja omistaa ilman turhaa kaupankäyntiä. Vaihtoehto on sijoittaa edulliseen osakeindeksiin", tiivistää Hyttinen.

"Kaipaan sijoittamiselta yksinkertaisuutta, helppohoitoisuutta, hyvää tuottoa ja tappioiden välttämistä", Hyttinen toteaa. "Mielestäni kaikkeen riskinottoon pitää sisältyä ajatus siitä, että saan sijoittamani pääoman takaisin ja päälle vielä vähintään kohtuullisen tuoton."

1960-LUVUN SIJOITUSOPPIEN PÄIVITTÄMINEN NYKYAIKAAN

Miksi pankkien myymät osakerahastot eivät yllä tavoitteeseensa eli osakemarkkinoiden keskiarvoa parempaan tuottoon? Onko heikon menestyksen taustalla yrittämisen tai rahastojen salkunhoitajien osaamisen puute? Hyttisen mukaan salkunhoitajat ovat kyllä ammattitaitoisia, mutta he keskittyvät vääriin asioihin: "Hajauttaminen ei suojaa heikolta tuotolta, jos ei ymmärrä mihin sijoittaa." Hyttinen syyttää heikoista sijoitustuloksista 1960-luvulta peräisin olevia sijoitusoppeja, jotka olisi aika päivittää 2010-luvulle.

Ekonomisti Mika Hyttinen (43) on päätoiminen osakesijoittaja ja pitkäaikaissäästämisen asiantuntija, jonka sijoitusyhtiö Tinpie Oy on erikoistunut bisnessijoittamiseen. Hän on kehittänyt uuden, bisnessijoittajille tarkoitetun osakemarkkinoiden hinnoittelumallin, jonka avulla on helpompi suhteuttaa vallitseva hintataso talouden pitkän aikavälin tosiasioihin. Hyttinen kehottaa suomalaisia sijoittajia luopumaan ajoittamisesta ja auttaa heitä vaurastumaan, Warren Buffettin opein. Lisää infoa http://www.tinpie.com ja blogi http://www.tinpie.com/blogi.html.

Tiedotteen laatinut noo&logos.

Haastattelut ja arviokappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 585 1158, mia.salo@noologos.fi

Lisätiedot:

Mika Hyttinen 045 174 7277, mika.hyttinen@tinpie.com

Kustantaja: Talentum Media, www.talentumpro.fi

Kustannustoimittaja Anttoni Pihlajamäki 040 342 4742, anttoni.pihlajamaki@talentum.com

Sisältöpäällikkö: Suvi Aalto 040 342 4745, suvi.aalto@talentum.com

Talentum