Pk-sektorin ongelmanratkaisijat

Kirja: Menesty yrittäjänä – 68 käytännön ohjetta, Antti Sekki & Mika Niemi

Pk-yritysten menestymistä on tutkittu laajasti, mutta ei yrittäjän tekemien käytännön toimenpiteiden näkökulmasta. Yrittäjyyden keskeisin kysymys on, miksi jotkin yritykset menestyvät ja toiset eivät. Aihe on kirvoittanut lukuisat tutkijat, yrittäjät ja päättäjät etsimään menestyksen reseptiä. Ja siltikin menestyminen tavataan selittää yhden ainoan muuttujan avulla, kuten asiakaslähtöisyyden.

Tämä on muuten juuri se tapa, jolla konsultit kalastelevat uusia asiakkaita ja tekevät katteettomia lupauksiaan. Toki asiakaslähtöisyydellä on kiistaton vaikutus yrityksen menestymiseen, mutta se ei yksinään ole menestymisen tae. Yrityksen johtaminen on huomattavasti monimutkaisempi ilmiö kuin yhden osa-alueen osaoptimointi.

Yrittäjyyden moniosaajat Antti Sekki ja Mika Niemi viittaavat kintaalla tällaisille muuttujille ja antavat 68 käytännön ohjetta, jotka selvästi korreloivat yrityksen ja yrittäjän menestykseen. Tai pikemminkin ohjeet yhdistävät menestyneitä yrittäjiä ja heidän toimintamallejaan. Heidän esikoisteoksensa Menesty yrittäjänä on vuoden 2016 keskeisin kotimaista liiketoimintaa ja yrittäjyyttä käsittelevä kirja. Se kokoaa menestyksen keskeisimmät reseptit konkreettisiksi ohjeiksi niin käytännön kuin teoriankin näkökulmasta. Käsitellyksi tulevat

• yrittäjän henkilökohtaiset js strategiset valinnat
  • toimintaympäristöön liittyvät asiat
  • rahoitus ja taloushallinta
  • myynti ja markkinointi
  • henkilöstön johtaminen
  • laatu- ja prosessiajattelu
  • riskienhallinta
  • yrityksestä luopuminen.

Kun yrittäjyyden tohtori ja entinen kollegani Antti Sekki kysyi minua mukaan kirjaprojektiin, olin välittömästi kelkassa. Antilla oli tutkijanuraltaan selvä näkemys tieteellisesti todistetuista menestystekijöistä, jotka olivat hioutuneet esoteerisesta tiedejargonista konkreettisiksi ohjeiksi miehen rikkaan konsultin uran aikana. Minut haastettiin tuomaan yrittäjän ääni ja arkipäivän kokemukset osaksi ohjeita”, sanoo Mika Niemi, kirjan toinen kirjoittaja ja Suomen nopeimmin kasvavan verkkokaupan johtaja-osakas.

”Minun tarinani pohjautuvat verkkoliiketoiminnan moniottelijaan Edututor-yritykseen, jota olen konsultoinut sen syntymästä lähtien ja jonka osakkaana ja operatiivisessa johdossa olen toiminut nyt puolitoista vuotta. Yrityksemme on perustettu 6 vuotta sitten minimipääomalla ja se on velatta kasvanut 5M€ liikevaihtoon ja toimii nyt Suomen, Ruotsin ja Baltian markkinoilla useilla verkkokaupoilla. Kirjan tarinat valottavat periaatteita, joilla myös tämä parvekkeelta ja pannuhuoneesta ponnistanut mikroyritys nyt kasvaa ja kansainvälistyy kohisten, ja kuinka tämä kasvu on käytännössä kyetty hallitsemaan”, hän kertoo.

Menesty yrittäjänä on siis tehty helppolukuiseksi koulutus- tai kokemustaustasta huolimatta. Konkreettiset esimerkit ja kokemukset tuovat esiin parhaita käytäntöjä muista pk-yrityksistä.

”Menestymisen mittaamiseen löytyy monia ulottuvuuksia. Jokaisella yrittäjällä on omat tavoitteensa. Kaikki eivät halua koskaan kasvaa, saati työllistää muita henkilöitä. Tällöin voidaan puhua menestymisen laadullisesta ulottuvuudesta. Menestyminen voi olla myös sitä, että yritystoiminnalle asetetut tavoitteet saavutetaan, toiminnasta saadaan riittävä elanto ja samalla voidaan tehdä muita itselle tärkeitä asioita. Tärkein menestymisen mittari on kuitenkin yrityksen taloudellinen kannattavuus”, sanoo Antti Sekki.

”Päädyimme 68 käytännön ohjeeseen, jotka mielestämme ovat menestyksen suhteen avainasemassa. Jokainen ohje on tieteellisesti todistettu ja pisteytetty liiketoiminnallisen merkityksen kannalta. Tällä tavoin pystymme antamaan käytännössä toimivia ratkaisuja yrityksen arkeen”, hän jatkaa.

Perusraaka-aineita Sekin ja Niemen ”menestysreseptissä” on 14, ja niihin jokaisen yrityksen tulisi kiinnittää erityistä huomiota – siis varmistaa, että ne todella toimivat omassa yrityksessä. Loput 54 käytännön ohjetta ovat niin sanottuja lisämausteita, joiden avulla menestymisen todennäköisyyttä nostetaan.

Kirja sopii hyvin yrittäjälle, johtajalle tai yritystoimintaa harkitsevalle. Se on käsikirja, josta on hyvä poimia omaan tilanteeseen sopivimmat asiat. Kukaan ei ole täydellinen ja usein parhaimmatkin menestyjät tekevät vain joitain asioita prikulleen oikein.

Lisää perspektiiviä omilla tarinoillaan kirjaan tuovat sarjayrittäjä Taneli Tikka, konsultinretale ja Digitalist-yhteisön perustaja Ville Tolvanen, johtamisen ammattilainen Henry Nyström, Atao Oy:n toimitusjohtaja Ville Mäki, koko kansan Bodhisattva ja Start-Up Refugees hankkeen taustavoima Riku Rantala sekä maahanmuuttajayrittäjä Abdi Osman.

Lisätietoa:

Kustantaja: Talentum Media www.talentumpro.fi

Antti Sekki, antti.sekki@laurea.fi, puh. 040 192 7316

Mika Niemi, mika.niemi@edututor.fi, puh. 045 675 6567

sekä kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, puh. 040 342 4759, hanna.virusmaki@talentum.fi

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@talentum.fi

Antti Sekki ja Mika Niemi