Seppo Saarion kirjan Miten sijoitan pörssiosakkeisiin. 12., kokonaan uudistettu painos

Kirjoittaja ammattisijoittaja, yritysjohtaja ja sijoituskirjailija . Julkaisu 26.1.2016. Kustantaja Talentum Pro

Suomalaisen osakesäästämisen uranuurtaja

Seppo Saariota voi luonnehtia suomalaisen osakesijoittamisen isäksi. Työuransa pääosin teollisuudessa tehnyt Saario on pitänyt sijoittamista aina harrastuksenaan, muttei kuitenkaan ole tehnyt sitä harrastelijamaisesti. Paitsi aktiivisena sijoittajana hän on toiminut myös kiinnostuksen herättäjänä ja esikuvana sijoittajanaluille sukupolvien ajan. Hänen vaikutuksensa alalle on ainutlaatuinen.

Saariolla on taito kertoa sijoittamisesta ymmärrettävästi. Tätä taitoa hän on hyödyntänyt erityisesti kirjoissaan sekä aikoinaan maakuntien ykköslehdissä ja sijoitusalan valtakunnallisissa julkaisuissa ilmestyneissä kolumneissaan. "Lukijoiden kannalta merkittävintä lienee se, että olen omakohtaisesti omilla varoillani kokenut sijoittajana asiat, joista kirjoitan", sanoo Saario.

Sijoitusoppaiden markkinajohtaja vuodesta 1972 lähtien

Seppo Saarion ensimmäinen kirja Pörssiosakkeet sijoituskohteena ilmestyi vuonna 1972. Se oli ensimmäinen suomenkielinen julkaisu osakesijoittamisesta. Miten sijoitan pörssiosakkeisiin, jonka ensipainos ilmestyi vuonna 1984, on kaikkien aikojen eniten myyty suomalainen sijoitusopas.

Pörssiraamattu, suomalaisen osakesijoittajan perusteos, paras milloinkaan suomeksi kirjoitettu sijoitusopas, miellyttävästi ja tyhjentävästi sijoitustoimintaa käsittelevä perusteos, ehdottomasti paras suomeksi julkaistu sijoitusopas. Näin Seppo Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin -kirjasta on vuosien varrella kirjoitettu.

Seppo Saario on halunnut tarjota klassikkoteoksestaan aina ajantasaisen painoksen. Kirjan sisältöä on säännöllisesti uudistettu sijoitusmarkkinoiden kehittymisen myötä. "Jokaisen painoksen tavoite on sama: kertoa, miten osakemarkkinat toimivat, mitä vaihtoehtoja on tarjolla ja mitä tulee ottaa huomioon sijoitettaessa varoja pörssiosakkeisiin", Saario toteaa.

Tammikuussa 2016 julkaistavan teoksen 12., uudistettu painos on kokonaan päivitetty.

Lehdistötilaisuus tiistaina 26.1.2016

Mitkä ovat osakemarkkinoiden valtavirrat tällä hetkellä? Missä pörssin kiertokulun vaiheessa osakemarkkinat ovat? Mikä on Saarion näkemys Venäjän nykytilanteesta? Mihin nyt kannattaa sijoittaa? Muuttuuko Sata ikivihreää pörssivihjettä -lista?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin Seppo Saario vastaa Miten sijoitan pörssiosakkeisiin 12., kokonaan uudistetun painoksen lehdistötilaisuudessa tiistaina 26.1.2016 Alma-talossa Helsingissä kello 10.00–11.00. Mediakutsut tilaisuuteen lähetetään viikolla 2. Kirjan embargo on julkaisupäivä.

Seppo Saario

Seppo Saario (s. 1938) valmistui ekonomiksi Helsingin kauppakorkeakoulusta vuonna 1961 ja suoritti Master of Business Administration -tutkinnon Columbian yliopistossa New Yorkissa 1966. Saario oli Kansallis-Osake-Pankin palveluksessa vuosina 1961–62. Huhtamäki Oy:ssä hän toimi vuosina 1962–74 lähinnä kansainvälisissä markkinointitehtävissä. Saario oli Amer-yhtymä Oy:n palveluksessa 1974–87, jolloin hän toimi Weilin+Göösin toimitusjohtajana, viestintäteollisuuden toimialajohtajana ja Amer-yhtymän varatoimitusjohtajana.

Vuosina 1987–89 Saario oli Kouri Capital Oy:n osakas ja toimitusjohtaja. Tämän jälkeen hän on toiminut itsenäisenä sijoittajana ja neuvonantajana yhtiöiden omistukseen ja pörssistrategiaan liittyvissä asioissa.

Tasavallan presidentti Tarja Halonen myönsi Seppo Saariolle kanslianeuvoksen arvonimen osakesäästämisen hyväksi tehdystä työstä vuonna 2008.

Seppo Saario laati vuosina 1974–88 Seppo Saarion pörssikatsauksen kahdesti kuukaudessa seitsemään maakunnan ykköslehteen, jotka olivat Hämeen Sanomat, Ilkka, Kaleva, Karjalainen, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat ja Turun Sanomat.

Tekijän teokset ovat: Pörssiosakkeet sijoituskohteena (1972), Miten sijoitan pörssiosakkeisiin (1984), Trendi (1991), 100 ikivihreää pörssivihjettä (1994), Miten sijoitan pörssiosakkeisiin II (2005) sekä Saarion sijoituskirja Miten sijoitan pörssiosakkeisiin (2007). Kaksi kirjaa on ilmestynyt Eestissä: 100 igihaljast börsivihjet (1997) ja Investeerimisraamat (2009).

Tiedotteen laatinut noo&logos.

Haastattelut ja arvostelukappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 5851158, mia.salo@noologos.fi

Kustantaja: Talentum Pro www.talentumpro.fi

Kustannustoimittaja: Hanna Virusmäki 040 342 4759, hanna.virusmaki@talentum.fi