Strategiaa ei ole enää pakko jalkauttaa – nyt se on mahdollista myös käsittää

Nyt otetaan vihdoin uudenlainen ote strategian tekemiseen – ja varsinkin siitä kirjoittamiseen. 20 työkalun Strategiakirja on tuore, kevyt, helppo ja ymmärrettävä käsikirja vaikeatajuisesta aiheesta.

Strategiatyön tavoitteena tuntuu usein olevan jonkinlaisen julistuksen kirjoittaminen tai ankara palaveeraaminen ilman suurempaa ajatustyötä. Kun vihdoin on saatu puserrettua jokin strateginen lausuma, strategiapalaverit ovat uuvuttaneet osan henkilökunnasta sairaslomalle. Yrityksen tilanne, tilanteeseen sopivat tavoitteet ja tavoitteita vastaavat keinot eivät ole tämänkaltaisessa työskentelyssä lainkaan tasapainossa.

”Strategia muuttuu käytännöksi vain siellä, missä työtäkin tehdään”, sanoo tutkimusjohtaja ja dosentti Tero Vuorinen. Hän on huomannut strategioiden hankaluuden ja monimutkaisuuden konkreettisesti opetus- ja konsultointityössään. Sekä opiskelijoilla että yritysjohtajilla on suuria vaikeuksia hahmottaa, mitä on strategiatyö ja miten sitä käytännössä tehdään.

”Kirjani antaa selkeitä työkaluja strategiatyöhön ja välttää monimutkaisuutta ja rasittavuutta”, Vuorinen lupaa. Kirjassa esitellään ensin lyhyesti strategiatyön perusajatus, historia ja yleisiä periaatteita sekä strategianäkemysten ja -koulukuntien erot. Alustus auttaa hahmottamaan strategiatyökalujen erilaiset perusolettamukset ja sovellustavat.

Tämän jälkeen esitellään 20 tunnettua ja yleisessä käytössä olevaa strategiatyökalua soveltamistapoineen ja potentiaalisine hyötyineen. Kirjan innovaatio on työkalujen ryhmittäminen ja selkeä esittely niiden käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi kustannustehokkuuden parantaminen tai uusien liiketoimintalogiikoiden etsiminen vaativat täysin erilaiset menetelmät. Kirjasta löytyy myös kirjallisuuslistaus kuhunkin työkaluun liittyen lisätiedon etsimistä varten.

”Työkalujen käytöstä on paljon käytännön esimerkkejä. Esimerkkiyrityksenä toimii useimmiten jokin kaikille tuttu bisnes, kuten lounasravintola, huoltoasema tai lähikauppa, jotta asioiden soveltaminen omaan maailmaan olisi mahdollisimman helppoa.”

Lisätietoa:

Tero Vuorinen, puh. 040 536 7179 tero.vuorinen@uva.fi sekä kustannustoimittaja Hanna Virusmäki, puh. 040 342 4759, hanna.virusmaki@talentum.fi.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@talentum.fi

Tero Vuorinen

STRATEGIAKIRJA – 20 TYÖKALUA

978-952-14-2060-3, sidottu kovakantinen

978-952-14-2061-0, sähkökirja

Pikafaktat

Tero Vuorisen teos Strategiakirja - 20 työkalua on tuore, kevyt, helppo ja ymmärrettävä käsikirja vaikeatajuisesta aiheesta. Kirjassa esitellään ensin lyhyesti strategiatyön perusajatus, historia ja yleisiä periaatteita sekä strategianäkemysten ja -koulukuntien erot. Tämän jälkeen esitellään 20 tunnettua ja yleisessä käytössä olevaa strategiatyökalua soveltamistapoineen ja potentiaalisine hyötyineen. Kirjan innovaatio on työkalujen ryhmittäminen ja selkeä esittely niiden käyttötarkoituksen mukaan. Kirja sisältää runsaasti käytännön esimerkkejä.

Strategia muuttuu käytännöksi vain siellä, missä työtäkin tehdään.
Tero Vuorinen