• Alma Talent/

Stressikirja - Mistä virtaa? Yrittäjä, työhyvinvoinnin johtamisen dosentti Marja-Liisa Manka. Stressikirja 28.5.2015

Siis minä, työhyvinvoinnin professori, olisin uupumusloman partaalla? Eihän se voinut olla totta. Sillehän nauraisivat naurismaan aidatkin ja uskottavuuteni katoaisi. Miten pystyn opettamaan muita, jos en edes osaa huolehtia itsestäni?

STRESSI ON MIELEN SYÖPÄ?

Perinteiset stressimallit ja -teoriat ovat ahdistavia. Useimmat niistä kuvaavat vain stressin kielteisiä kehityskulkuja. Negatiivinen tulkinta on luonut varjon koko sanalle: stressiä pidetään pahana.

Negatiivinen käsitys stressistä pitää paikkansa: pitkäkestoinen stressi heikentää suorituskykyä, lisää riitoja, kutistaa luovuutta ja sairastuttaa. Stressin kansanterveydelliset seuraukset ovat katastrofaaliset. Rahassa mitattuna stressistä ja sen aiheuttamista sairauksista tulee pelkästään Euroopassa satojen miljardien lasku sydänsairauksina ja aikuisiän diabeteksen kuluina.

”Negatiivinen näkemys stressistä ei onneksi ole koko totuus”, sanoo Marja-Liisa Manka.

Nähdäkseen on pysähdyttävä. Päätin pitää yliopistosta, en työstä, vapaata. Päätin myös kirjoittaa kirjan stressistä: mitä se on, miten sen kanssa voi elää ja miten se muutetaan voimavaraksi.

UUSI NÄKÖKULMA STRESSIIN

Varsin monessa stressimallissa on otettu esille myös voimavarat. Voimavarat voivat olla työhön, henkilökohtaisiin ominaisuuksiin tai vapaa-aikaan liittyviä. Erityisesti positiivisen psykologian myötä stressi on saanut uuden tulkinnan, jonka mukaan stressi on myös positiivista, koska paine pistää meidät panemaan parastamme.

”Työpaikoillamme uinuu käyttämättömien myönteisten voimavarojen varasto, ainakin ne ovat suuressa vajaakäytössä”, sanoo Marja-Liisa Manka. ”Stressiteorioiden valossa olisi tärkeää lisätä työn voimavaroja, koska niillä näyttää olevan suurin yhteys työn imuun ja työhyvinvointiin. Tällaisia työn voimavaroja ovat hallinnan tunne, hyvä johtaminen ja myönteinen ilmapiiri.”

”Meillä olisi enemmän voimia, jos emme käyttäisi energiaamme itseämme, toisiamme tai työnantajaamme vastaan. Jospa valjastaisimme mielemme kohti myönteisiä uria, ongelmien tunnistamista tai kohtaamista kuitenkaan unohtamatta? Emme kiusaisi toisiamme, rakentaisimme hyvän työn cocktailia yhdessä.”

KIRJA JA KIRJAILIJA

Stressikirja – Mistä virtaa? auttaa ymmärtämään stressiä, palautumaan siitä ja kääntämään stressin voimavaraksi. Monipuolisen teoksen ajatuksia ja työkaluja voi soveltaa työelämässä ja yksityiselämässä, esimiehenä ja työntekijänä, koko organisaation, ryhmän tai yksilön tasoilla. Lukuisia esimerkkejä sisältävässä kirjassa yhdistyvät viimeisin tutkimustieto ja Marja-Liisa Mankan omat kokemukset stressistä.

FT, YTM Marja-Liisa Manka on yrittäjä ja työhyvinvoinnin johtamisen dosentti Tampereen yliopistossa. Vuosina 2004-2015 hän toimi työhyvinvoinnin professorina Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulussa. Manka nimitettiin Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi vuonna 2011. Hän on kirjoittanut lukuisia työhyvinvointia käsitteleviä kirjoja, esimerkiksi Työnilo (SanomaPro 2013) sekä Tiikerinloikka työniloon ja menestykseen (Talentum 2010).

Haastattelut ja arviokappaleet: noo&logos, Mia Salo 040 5851158, mia.salo@noologos.fi

Lisätiedot:       http://docendum.fi, @MarjaLiisaManka

Marja-Liisa Manka 050 562 0344, marja-liisa.manka@docendum.fi

Kustantaja:      www.talentum.fi