• Alma Talent/

Tavanomaisesta erinomaiseen – kirjapari virittää luomaan edelläkävijöiden strategioita ja käytäntöjä

UUTUUS: Escaping Business as Usual – RETHINKING STRATEGY

Kun normibisnes ei riitä – KESTÄVÄ STRATEGOINTI

Miten säilyttää yrityksen tai muun organisaation elinvoimaisuus muuttuvassa maailmassa? Mitä tilalle, kun normibisnes ei riitä. Kirjapari antaa uusia työkaluja strategian laatimiseen ja toteutukseen. Kirja ilmestyi suomeksi vuosi sitten, nyt 20.6.2016 ilmestyy kirjan kansainvälinen, englanninkielinen painos.

”Kilpailuedut ovat katoavaisia. On pyrittävä siihen, että organisaatio luo itselleen elinvoimaedun ja vahvistaa sitä jatkuvasti. Keskitymme kirjassamme siihen, miten tämä tehdään”, kirjoittajat kertovat.

Sekä Timo Santalainen että Ram B. Baliga ovat kokeneita strategeja, joilla on vahva kosketus sekä käytännön liike-elämään että yliopistomaailmaan. Heidän kirjansa kokoavat yhteen parhaita teorioita ja näyttävät, miten ne saadaan toimimaan käytännössä.

Mukavuusalueen ulkopuolelle

Nykyinen epävakaa ja moniselitteinen ympäristö edistää uudistumista, sillä kaikki kehitys tapahtuu mukavuusalueen ulkopuolella. On aika luoda rohkeasti innovatiivisia liiketoimintamalleja, missä voi ottaa avuksi avoimen strategoinnin: otetaan verkostot mukaan strategiatyöhön. Molempikätisyyttä eli sekä–että-ajattelua tarvitaan, jotta pystytään sekä ylläpitämään päivittäistä toteutusvoimaa että suuntautumaan tulevaisuuteen. Kirja antaa näistä lukuisia esimerkkejä organisaatioista eri puolilta maailmaa.

Englanninkielinen kansainvälinen painos on tehty suomenkielisen alkuteoksen pohjalta. Molemmat kertovat samaa tarinaa, mutta suomenkielisessä on enemmän Suomen liike-elämää koskettavaa aineistoa.

”Nykymaailmassa on pyrittävä rakeiseen ymmärtämiseen – on ymmärrettävä kokonaisuus, yksityiskohdat ja näiden väliset suhteet. Samalla strategoinnin painopiste on siirrettävä aktiiviseen uuden etsimiseen ja luomiseen siten, että toteutusvoima lisääntyy”, kirjoittajat kannustavat sekä liike-elämän että julkisen hallinnon johtajia.

Kirja on kirjoitettu strategisen ajattelun edelläkävijöille, joille keskiverto ei riitä; niille, jotka haluavat tuntea strategoinnin mahdollisuudet perin pohjin ja myös viedä niitä käytäntöön.

Kirjoittajat

KTT, VTL Timo Santalainen on Genevessä toimivan strategiaverkosto STRATNETin toimitusjohtaja. Hän on toiminut ylimmän johdon tehtävissä sekä tutkijana ja opettajana useissa yliopistoissa Suomessa ja USA:ssa. Santalainen on Strategic Management Societyn perustajajäsen ja ollut sen Strategy Practice -ryhmän aiempi puheenjohtaja. Escaping Business as Usual on Santalaisen 12. kirja. Hänen aiemmista teoksiaan tunnetuimpia ovat Tulosjohtaminen, Strateginen ajattelu ja Strateginen ajattelu & toiminta.

Dr. Ram B. Baliga toimii professorina Wake Forest Universityssä USA:ssa ja vierailevana luennoitsijana useissa bisneskoulutusohjelmissa, mm. Aalto EE:ssä. Hän on ollut vetämässä strategiakehitysohjelmia myös monissa suomalaisyrityksissä. Baligan tuotantoa ovat mm. Emerging Leadership Vistas ja Quest for Survival and Growth.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Timo Santalainen, santalainen@stratnet.org, puh. +358 40 5010 180, sekä kustannustoimittaja Liisa Poikolainen, liisa.poikolainen@talentum.fi, puh. 040 342 4767.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@talentum.com

Escaping Business as Usual – Rethinking Strategy