Tekoälyn soveltaminen liike-elämässä on Suomessa edelleen vain edelläkävijöiden varassa

Tekoäly muokkaa liiketoimintaa eri toimialoilla juuri tänään. Vauhti on kasvanut, eikä hidastumista ole näköpiirissä. Antti Merilehdon esikoiskirja Tekoäly – matkaopas johtajalle ei lupaa lentäviä autoja vaan kertoo kansantajuisesti, mitä tekoäly oikein on ja miten sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa.

Tekoäly – matkaopas johtajalle on saanut alkunsa aidosta halusta ymmärtää, missä tekoäly on tänään, mitä sillä voidaan tehdä ja mihin se ei sovellu.

”Olen viime vuodet toiminut maajohtajana yrityksessä, jonka ydinosaamista on algoritmeihin perustuvan mainonnan optimointi. Tämä on antanut minulle näköalapaikan siihen tiedontasoon ja syventymiseen, jota suomalaisyrityksissä on tekoälystä ja koneoppimisesta sekä niiden arkisista sovelluksista. Havahduin, kun käsitin, millainen kuilu Suomen ja muun maailman välillä on uuden teknologian soveltamisessa liiketoimintaan”, Antti Merilehto kertoo.

Tekoälyn hyödyntämisen taso vaihtelee merkittävästi suomalaisissa yrityksissä. Osa on alkanut kokeilla koneoppimisen ratkaisuja jo vuosia sitten, monissa vielä odotetaan toimintamallien vakiintumista: ”Vasta 0,2 prosenttia suomalaisyrityksistä aidosti hyödyntää tekoälyä liiketoiminnassaan. Tekoälyn hyödyntäminen ei kuitenkaan tule tapahtumaan komiteamietinnöillä vaan kokeilemalla. Vaikka kuuluisit odottelijoihin, mitään ei ole vielä menetetty, mutta aikaa ei ole hukattavaksi.”

Merilehto on haastatellut kirjaansa varten laajan joukon tekoälyn ja koneoppimisen asiantuntijoita, kehittäjiä ja hyödyntäjiä Suomen lisäksi mm. Piilaaksossa.

”Maailman arvokkaimmat yritykset hyödyntävät tekoälyä monissa palveluissa, joita ne tarjoavat kuluttajille ja yrityksille. Tekoälyn hyödyntäminen on kuin mikä tahansa taito: on aloitettava perusteista ja harjoiteltava toistuvasti, jotta on mahdollista löytää omalla toimialalla olennaiset tavat toimia. Kukaan ei osaa tai onnistu ensimmäisellä kerralla”, hän toteaa.

Miten liiketoimintavastuullinen johtaja voi sitten olla mukana tekoälyn kehityksessä? Ainakaan helppoa se ei ole, koska seurattavia medioita ja keskusteluryhmiä on kymmeniä. Ensin onkin ymmärrettävä perusasiat, mutta siihen Merilehto kehottaakin panostamaan heti.

”Tekoälyn merkittävin sovellustapa yrityksissä on koneoppiminen. Koneoppiminen on tehokas työkalu moniin liiketoiminnan ongelmiin, joista on tarjolla dataa. Johtajan on ymmärrettävä koneoppimisen perusteet, jotta hän pystyy hahmottamaan, mitä ongelmia sen avulla voidaan ratkoa.”

Merilehto avaa tekoälyn ja koneoppimisen perusteet käytännönläheisellä tavalla. Hän opastaa vaikealta tuntuvaan aiheeseen yllättävilläkin esimerkeillä. Kirjan luettuasi tiedät esimerkiksi,

• mitä ovat tekoäly ja koneoppiminen
  • miten Coca-Cola kehitti uuden juoman tekoälyn avulla
  • kannattaako yritykseen palkata heti kättelyssä Chief AI Officer
  • miten tekoälyn positiivinen noidankehä toimii
  • miten Timo Taikuri liittyy tekoälyyn.

Empatia on jatkossa tärkein työelämätaito

Ihmisen ja koneen yhteistyössä kone hoitaa toistuvat, tehokasta laskentaa vaativat työtehtävät. Ihmisen tehtäväkenttään kuuluvat empatiaa, ryhmätyötaitoja ja yksilön kohtaamista vaativat toimet. On paradoksi, että tekoälyn hyödyntäminen edellyttää teknisten järjestelmien hahmottamista samalla kun ihmisten kohtaaminen nousee entistä arvokkaammaksi taidoksi.

”Tekoäly ei ole oikopolku parempaan, vaan ennemminkin jatke, joka nopeuttaa matkaa haluttuun suuntaan”, Merilehto summaa.

Antti Merilehto on digitaalisen liiketoiminnan ammattilainen, joka on toiminut mm. Googlella. Tekoälyn matkaoppaana hän kannustaa voimallisesti yrityksiä hyödyntämään dataa asiakkaiden palvelemiseen ja kannattavampaan liiketoimintaan.

Antti Merilehto

Tekoäly – matkaopas johtajalle

978-952-14-3334-4 pehmeäkantinen

978-952-14-3335-1 sähkökirja

Lisätiedot: kirjoittaja Antti Merilehto, antti@storyboard.fi.

Arvostelukappaleet: sisältöpäällikkö Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi.

Kustantaja: Alma Talent, www.pro.almatalent.fi.

Kustannustoimittaja: Hanna Virusmäki, 040 342 4759, hanna.virusmaki@almamedia.fi.

Alma Talent

Alma Talent on monipuolinen mediaperhe, laaja-alainen tietopalvelu sekä tehokas liiketoiminnan ja osaamisen kehittäjä. Tuotamme vaikuttavia sisältöjä talouden, juridiikan, johtamisen, HR:n, myynnin ja markkinoinnin, teknologian ja terveydenhuollon ammattilaisille. Toimimme monikanavaisesti ja kansainvälisesti. Päätuotteitamme ovat mediasisällöt, kirjat, verkkopalvelut, tapahtumat ja koulutukset.