Vauhtia ja vipinää sijoitussalkkuun

Enkelisijoittajan verevä ja kansantajuinen kirja startup-sijoittamisen saloista

Startupit ovat ehdottomasti tämän hetken vetovoimaisin sijoittamisen trendi. Pörssiosakkeiden ja kiinteistöjen hintojen nousu on monen sijoittajan mielestä tiensä päässä. Korkosijoitusten tuotot ovat heikompia kuin koskaan, ja riskittömästä korosta on muodostunut viime vuosina koroton riski. Pääomat virtaavatkin uusiin omaisuusluokkiin, ja niiden etunenässä ovat startupit.

”Monet sijoitusammattilaiset ovat sitä mieltä, että sijoittamisen ei kuulu olla jännittävää, ainoastaan kylmän rationaalista tuoton maksimointia ja riskin minimointia. Sijoittaminen voi mielestäni kuitenkin olla mielenkiintoista, jopa hauskaa, ja sellaista on startup-sijoittaminen”, toteaa Antti Parviainen, kasvuyhtiöiden rahoitukseen erikoistuneen Innovestor Oy:n toinen perustajajäsen ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja.

Startup-sijoittaminen on riski- ja pääomasijoittamista. Muhkeat tuottomahdollisuudet tekevät omaisuusluokasta houkuttelevan, mutta toimintaan liittyy myös monenlaisia riskejä ja haasteita. Osa näistä liittyy kohdeyhtiöiden korkeaan riskitasoon, toiset sijoittajan tietämättömyyteen.

”Ensimmäisessä startup-sijoituksessani kiteytyvät aloittelevalle enkelisijoittajalle tyypilliset virheet: liian suuri ensisijoitus, kohdeyhtiön riskin väärinarviointi, liikeidean merkityksen korostaminen, resurssien riittämättömyys, sijoittajan yltiöpäinen innostuminen ja sopulikäyttäytyminen”, Parviainen kertoo.

”Tein ensimmäiset enkelisijoitukseni vuonna 2010. Tähän mennessä olen sijoittanut noin tusinaan startupiin, joista osan esittelen kirjassa. En ole asettanut sijoituskohteilleni tiukkoja rajauksia esimerkiksi toimialojen tai kasvuvaiheen suhteen, mutta valintakriteerini noudattelevat kirjani oppeja”, Parviainen sanoo.

Antti Parviaisen neuvot startup-sijoituskohteen arvioimiseen:

• Kiinnitä huomioita ennemminkin tiimiin ja sen toimeenpanokykyyn kuin liiketoimintaideaan.
  • Tutki, millainen on avainhenkilöiden motiivit ja kannustimet.
  • Perehdy tuotteen tai palvelun kysynnän vahvuuteen ja trendiin sekä markkinoilla oleviin kilpaileviin ratkaisuihin.
  • Selvitä, onko yrityksellä riittävät taloudelliset- ja henkilöstöresurssit, erityisesti myynnin osalta.
  • Varmista, että yrityksellä on tarvittava tuotantokapasiteetti ja että tuotannon laatu on hyvä.
  • Tarkista yrityksen tilinpäätöstiedot ja sen hetkinen taloustilanne aina itse.
  • Tarkista yrityksen kassatilanne, lyhytaikaiset velat, osakkaiden saamiset ja muut velat.

”Startup-sijoittaminen riskeineen ja vaikeuksineen on mahtavaa, mutta sijoitusten kanssa on kuitenkin syytä olla varovainen: startupeihin syntyy helposti intohimo, joka vie mennessään”, Parviainen naurahtaa.

KTM Antti Parviainen on toiminut finanssimarkkinoilla toistakymmentä vuotta muun muassa Nordea Pankki Suomi Oyj:n pääomamarkkinayksikössä. Hän on osakkaana useissa startupeissa ja toimii niistä monien hallituksessa tai neuvonantajana. Parviainen on Innovestor Oy:n toinen perustajajäsen ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja, ja hän on kirjoittanut aiemmin kirjat Pääomaturvattu sijoittaminen sekä Sijoittamalla miljonääriksi yhdessä KTT Sami Järvisen kanssa.

Antti Parviainen: Startup-sijoittaminen

978-952-14-2977-4 sidottu pehmeäkantinen

978-952-14-2978-1 sähkökirja

Lisätiedot: Antti Parviainen, antti.parviainen@innovestor.fi, 050 3733 255

Arvostelukappaleet: suvi.aalto@almamedia.fi

Kustantaja: Alma Talent, www.pro.almatalent.fi

Kustannustoimittaja: Hanna Virusmäki, 040 342 4759, hanna.virusmaki@almamedia.fi

Sisältöpäällikkö: Suvi Aalto, 040 342 4745, suvi.aalto@almamedia.fi

Alma Talent

Alma Talent on monipuolinen mediaperhe, laaja-alainen tietopalvelu sekä tehokas liiketoiminnan ja osaamisen kehittäjä. Tuotamme vaikuttavia sisältöjä talouden, juridiikan, johtamisen, HR:n, myynnin ja markkinoinnin, teknologian ja terveydenhuollon ammattilaisille. Toimimme monikanavaisesti ja kansainvälisesti. Päätuotteitamme ovat mediasisällöt, kirjat, verkkopalvelut, tapahtumat ja koulutukset.