YLI 30 SUOMALAISTA SEURATARINAA JOHTAJIEN ITSENSÄ KERTOMINA

Kirja Urheiluseurojen sisäpiirissä – Tarinat tunteen takana. Kirjoittajat Tero Auvinen ja Arto Kuuluvainen. Kustantaja Alma Talent. Julkaisu 21.3.2017

Urheiluseurojen sisäpiirissä – Tarinat tunteen takana avaa esiripun, jonka taakse huippu-urheilun seuraajat Suomessa eivät ole koskaan aikaisemmin päässeet. Kirjassa tunnetuimpien kotimaisten urheiluseurojen johtohenkilöt kertovat, mitä oikeasti tapahtui ja miksi.

Teoksessa urheilua tarkastellaan ensimmäistä kertaa Suomessa liiketoiminnan ja johtamisen näkökulmasta. Kirja avaa urheiluseurojen menestystarinoita ja epäonnistumisia sekä antaa työkalut urheiluseuran johtamiseen ja taloudelliseen onnistumiseen. Urheiluseurojen sisäpiirissä koukuttaa pelkästään seuratarinoistakin kiinnostuneet lukijat.

Urheiluseurojen sisäpiirissä – Tarinat tunteen takana ilmestyy tiistaina 21.3.2017. Kirjan ovat kirjoittanet Tero Auvinen ja Arto Kuuluvainen. Teos vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

•                Miksi Oulun Kärpät tekee huikeaa taloudellista tulosta vuodesta toiseen?
•                Miten Joensuun koripalloihme rakennettiin?
•                Miksi Loimaan Bisons, Mypa, KuPS Volley ja Espoon Blues syöksyivät taloudellisiin vaikeuksiin?
•                Miten Lappeenrannan SaiPa nousi konkurssin partaalta menestyväksi liigaseuraksi?
•                Miksi Tappara on vuodesta toiseen SM-liigan huipulla?
•                Miten Jarkko Nieminen päätyi Salibandyliigaan?
•                Mitä todella tapahtui FC Hongalle?
•                Miksi seura tekee päätöksiä, jotka kannattajan näkökulmasta ovat järjettömiä?
•                Mitä voidaan pitää suomalaisen urheilubisneksen syöpänä?
•                Miten menestyvä seurabrändi rakennetaan?

TYÖKALUT SEURABRÄNDIN JOHTAMISEEN

”Joku voi pitää naiivina sitä, että seurajohtoa täytyy muistuttaa, että pidemmän päälle ei ole mahdollista syödä enemmän kuin tienaa. Vilkaisu suomalaisten urheiluseurojen talouslukuihin kuitenkin suorastaan huutaa tämän seikan alleviivaamista. Puhuttaessa seurojen taloudesta ei voida myöskään sivuuttaa ilmiötä nimeltä talousdoping”, Tero Auvinen ja Arto Kuuluvainen kuvaavat nykytilannetta.

”Seurojen menestysmahdollisuudet kytkeytyvät hyvin vahvasti seurabrändiin. Sen analysointi ja jatkuva kehittäminen on  kannattavan urheiluliiketoiminnan kivijalka. Kirjamme tarjoaa viitekehyksen suomalaisen seurabrändin johtamiselle”, kertovat kirjoittajat.

Teosta varten on haastateltu yhteensä 31 seuran johtoa. Kahdenkymmenen vuoden perspektiivillä lähes jokainen näistä seuroista on ollut konkurssissa tai erittäin lähellä sitä. Tarinat kerrotaan juuri sellaisina kuin seurajohtajat ne esittivät. Vain yhden seuran johto kieltäytyi haastattelusta.

Urheilulajeista kirjassa ovat edustettuina jääkiekko, jalkapallo, pesäpallo, lentopallo, koripallo, salibandy ja golf. Urheiluseuroista mukana ovat esimerkiksi Jokerit, HIFK, Blues/Espoo United, Lukko, Kärpät, SaiPa, KalPa, Tappara, Ässät, Ilves, Sotkamon Jymy, MyPa, FC Honka, HJK, Kataja Basket, SC Classic ja Kokkolan Tiikerit. Haastatteluja antoivat esimerkiksi Juha JunnoRaimo SarajärviJuha Tanskanen, Jarkko MiininSami Kapanen ja Kurre Westerlund.

”Urheiluseurojen taloudelliset haasteet eivät ole vain suomalainen ilmiö”, Auvinen ja Kuuluvainen painottavat. ”Samat ongelmat ovat tuttuja myös maailmalla. Kirjassamme tätä avaa La Liga -joukkue Malaga CF:n johtajien haastattelu.”

KIRJOITTAJISTA

Tero Auvisen ja Arto Kuuluvaisen intohimo on suomalaisen urheilujohtamisen ja urheilubisneksen kehittäminen.

Tero Auvinen on uransa aikana toiminut monissa yritysmaailman johtotehtävissä sekä FC Hongan ja Suomen Lentopalloliiton toimitusjohtajana. Työhistoriansa ja yrityksensä GB Sportsin kautta Auvinen tuntee suomalaisen urheilumaailman perinpohjaisesti.

Kauppatieteiden tohtori Arto Kuuluvainen on urheiluliiketoiminnan ammattilainen. Hän luonut yhden Suomen ensimmäisistä yliopistotason urheilujohtamisen kursseista, ollut mukana useissa urheiluseuroissa sekä monissa urheilubisneksissä omistajana ja partnerina. Kuuluvainen pitää myös suosittua urheilubisnesblogia.

Jokaisesta blogin kautta ennakkoon myydystä kirjasta lahjoitetaan 5 euroa TPS Salibandyn ja Hope ry:n projektiin, jossa vaikeammista lähtökohdista tuleville lapsille tarjotaan mahdollisuus aloittaa salibandyn harrastaminen.

Lähitulevaisuudessa kirjoittajat ovat mukana seuraavissa tapahtumissa: Sport & Business Forum Oulussa 30.3.2017 sekä  Urheilujohtamisen Tulevaisuus -foorumi Pieksämäellä 20.4.2017

Haastattelut ja arvostelukappaleet: noo&logos, Mia Salo 040585158, mia.salo@noologos.fi

Lisätiedot: Tero Auvinen 040 553 0116, tero.s.auvinen@gmail.com tai Arto Kuuluvainen 040 538 7515, arto.kuuluvainen@gmail.com

Urheiluseurojen sisäpiirissä FBUrheilubisnesblogissa myös kirjaprojektin taustaa.

Kustantaja: Alma Talent Pro, www.pro.almatalent.fi

Kustannustoimittaja Hanna  Virusmäki 040 342 4759, hanna.virusmaki@almamedia.fi