Altia lanseeraa kuluttajasivustollaan merkinnät viinien vegaanisuudesta

Eettisesti ja ekologisesti tuotetut viinit kasvattavat suosiotaan Suomessa. Luomun ohella myös vegaanisille viineille on yhä enemmän kysyntää. Altia on ottanut viinien vegaanisuudesta kertovan tunnuksen käyttöön kuluttajasivustollaan Viinimaa.fi:ssä.

Kaikki viinit eivät ole automaattisesti vegaanisia. Vaikka viini itsessään on kasviperäinen tuote, sen valmistusprosessissa voidaan käyttää erilaisia eläinperäisiä aineksia. Eläinperäisiä aineita käytetään pääasiassa säätelemään viinin kirkkautta. Käytettäviä eläinperäisiä aineita ovat esimerkiksi liivate, maitoproteiini, munanvalkuainen ja kalaliima. Myös ei-eläinperäisiä kirkastusaineita on kehitetty. Tällainen on esimerkiksi saviperäinen bentoniitti.

Tuoteselosteen tai etiketin perusteella ei useinkaan selviä, onko viini vegaanista. Yhä useampaa kuluttajaa tämä tieto kuitenkin kiinnostaa, joten Altia päätti ottaa viinin vegaanisuudesta kertovan tunnuksen käyttöön kuluttajasivustollaan Viinimaa.fi:ssä. Sivuston juomahausta voi hakea erikseen nimenomaan vegaaniseen ruokavalioon sopivia tuotteita. Saman haun kautta löytyvät myös esimerkiksi luomuviinit.

– Viime syksyn Mikä Viini! -festareidemme luomuosasto sekä nimenomaan kasvisruoille sopivien juomien viinipolku saivat paljon suosiota osakseen. Kuluttajat olivat myös kiinnostuneita viinien vegaanisuudesta, ja olemme saaneet samanlaista palautetta Alkon myymälöiden kautta. Vegaanisuudesta kertovalla symbolilla haluamme palvella kuluttajia, joille eettiset ja ekologiset arvot ovat tärkeitä, kertoo Altia Finlandin viestintäasiantuntija Anne Riski .

Altia Akatemian viinikouluttajan Mikael Karttusen vegaaniviinivinkit:

• Kuohuviini: Codorníu Ecológica Semi Seco – Espanjalainen aromaattisen hedelmäinen luomucava kevään ja kesän juhliin.

• Valkoviini: Chill Out Crisp & Fruity Organic Riesling – Chill Out -tuoteperheen raikas luomu-Riesling kevyessä PET-pullossa kevyille kasvisruoille ja piknikille.

• Roseviini: Raimat Rosada – Raikkaan kirsikkainen kuiva roseviini Espanjasta runsaammille salaateille ja seurusteluun.

• Punaviini: Trapiche Pinot Noir Oak Cask – Hienostuneen keskitäyteläinen argentiinalainen Pinot Noir grillatuille kasviksille ja tofulle tai sellaisenaan nautittavaksi.

Lisätietoa Viinimaa.fi-sivustolta: https://viinimaa.fi/eettinen-viini j a https://viinimaa.fi/luomu

Niina Ala-Luopa
+358 400 728 957

Altia   on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomatalo, joka valmistaa, maahantuo ja vie laadukkaita viinejä sekä väkeviä alkoholijuomia. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingissä, ja meillä on Suomessa tuotantolaitokset Rajamäellä ja Koskenkorvalla.  Altia toimii Pohjoismaiden ja Baltian alueella yhteensä kuudessa maassa: Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Virossa ja Latviassa. Näiden lisäksi Altia on merkittävä toimija Pohjois-Euroopan matkustajamyynnissä. Päämiesliiketoiminta muodostaa Altian kokonaisliikevaihdosta lähes kolmanneksen.  Vastuullisuus on Altialle keskeinen liiketoiminnan tekijä. Haluamme edistää modernia, vastuullista pohjoismaista juomakulttuuria.

Tutustu uusiin verkkosivuihimme:  www.altiagroup.fi Lisää tietoa myös  www.viinimaa.fi  ja Twitter  @AltiaFI

Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomatalo, joka valmistaa, maahantuo ja vie laadukkaita viinejä sekä väkeviä alkoholijuomia. Vastuullisuus on meille keskeinen liiketoiminnan tekijä. Haluamme luoda ja kehittää uudenlaista, modernia ja vastuullista juomakulttuuria. Liikevaihtomme oli 356,6 miljoonaa euroa vuonna 2016, ja työllistämme noin 800 henkeä. Tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Blossa, Chill Out, Koskenkorva, Jaloviina, Valhalla, O.P. Anderson, Renault, Larsen ja Xanté. Tutustu verkkosivuihimme www.altiagroup.fi.Lisää tietoa myös www.viinimaa.fi ja Twitter @AltiaFI