Koskenkorvan tehdas investoi ohratärkkelyskapasiteetin kasvattamiseen

Altia on päättänyt laajentaa Koskenkorvan tehtaan tärkkelystuotantoa. Investointien tavoitteena on merkittävä ohratärkkelyksen tuotantokapasiteetin nostaminen. Koskenkorvan tuotantolaitos on maailman ainoa ohrasta tärkkelystä valmistava tehdas. Ohratärkkelystä käytetään muun muassa paperi- ja kartonkiteollisuudessa.

Altia on päättänyt laajentaa Koskenkorvan tehtaan tärkkelystuotantoa. Investointien tavoitteena on merkittävä ohratärkkelyksen tuotantokapasiteetin nostaminen. Vuoden 2016 tärkkelystuotanto oli 58.000 tonnia. Kuluvan vuoden aikana toteutettavien laiteinvestointien tavoitteena on huomattava kapasiteetin lisäys nykyiseen tilanteeseen. Samalla se tarkoittaa jo yli 200 miljoonan suomalaisen ohrakilon tarvetta Koskenkorvan tehtaan raaka-aineeksi.

Natiivin tärkkelyksen lisääntynyt käyttö paperi- ja kartonkiteollisuudessa on luonut uusia mahdollisuuksia Altian Koskenkorvan tehtaalle. Pystymme palvelemaan paperi- ja kartonkiteollisuuden asiakkaita nopeasti ja luotettavasti suoraan tehtaaltamme. Investoinnin yhteydessä kasvatamme myös omaa varastokapasiteettiamme, jolloin toimitusten luotettavuus pysyy turvattuna.

Ohratärkkelys on puhdasta ja muuntelematonta natiivitärkkelystä. Sillä on erilaisia käyttökohteita elintarviketeollisuudessa, paperi- ja kartonkiteollisuudessa tai muissa teknisissä sovelluksissa. Merkittävä osa ohratärkkelyksestä käytetään sideaineena ja pinnoitteena paperin, kartongin ja pakkausmateriaalien valmistuksessa. Sideaineena tärkkelys parantaa lopputuotteen käytettävyyttä ja laatua. Luonnonmukainen ja kasviperäinen tärkkelys on kustannustehokas vaihtoehto uusiutumattomille raaka-aineille.

Koskenkorvan tehdas on maailman ainoa ohrasta tärkkelystä tuottava tehdas.

Koskenkorvan tuotantolaitos käyttää kotimaisen ohranjyvän sataprosenttisesti:

• Natiivitärkkelystä käytetään elintarviketeollisuudessa sekä paperi- ja kartonkiteollisuudessa
  • Ohrasta tislataan viljaviinaa, joka jatkojalostetaan Rajamäen tehtaalla
  • Tekninen etanoli hyödynnetään muun muassa maalämpöpumppujen nesteisiin ja lääketeollisuuteen
  • Ohranjyviin varastoitunut hiilidioksidi otetaan talteen ja sitä jatkohyödynnetään esimerkiksi tomaatinkasvatuksessa
  • Muut ainesosat, kuten arvokas kasvivalkuainen sekä kuitu, hyödynnetään eläinrehujen raaka-aineena
  • Ohran kuori poltetaan tehtaan yhteydessä toimivassa biovoimalaitoksessa, jonka ansiosta Koskenkorva on saavuttanut 56 %:n omavaraisuuden höyryntuotannossa ja 42 % pienemmät hiilidioksidipäästöt.
  • Biovoimalaitoksen tuhka levitetään uudestaan pellolle lannoitteena

Lue lisää: www.altiaindustrial.com

Communications Director
+358 40 767 0867

Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomatalo, joka valmistaa, maahantuo ja vie laadukkaita viinejä sekä väkeviä alkoholijuomia. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingissä, ja meillä on Suomessa tuotantolaitokset Rajamäellä ja Koskenkorvalla. Altia toimii Pohjoismaiden ja Baltian alueella yhteensä kuudessa maassa: Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Virossa ja Latviassa. Näiden lisäksi Altia on merkittävä toimija Pohjois-Euroopan matkustajamyynnissä. Päämiesliiketoiminta muodostaa Altian kokonaisliikevaihdosta lähes kolmanneksen. Vastuullisuus on Altialle keskeinen liiketoiminnan tekijä. Haluamme edistää modernia, vastuullista pohjoismaista juomakulttuuria.

Tutustu uusiin verkkosivuihimme: www.altiagroup.fiLisää tietoa myös www.viinimaa.fi ja Twitter @AltiaFI