Koskenkorvan tehtaalla ohrankäytön ennätys

Altian kiertotalouteen perustuva Koskenkorvan tehdas teki vuonna 2017 kaikkien aikojen ohrankäytön ennätyksen. Altia käytti vuoden 2017 aikana yhteensä lähes 206 miljoonaa kiloa suomalaista ohraa. Kasvua edellisvuodesta on noin 14 miljoonaa kiloa (+7%). Altian Koskenkorvan tehtaan käyttämä ohramäärä on kasvanut jo neljänä vuotena peräkkäin.

Koskenkorvan tehtaan jatkuvatoiminen tislaus on käynnissä ympäri vuorokauden ja vaatii tasaista raaka-ainevirtaa. 206 miljoonan kilon määrää vastaa 18 rekka-autollista ohraa jokaisena arkipäivinä.

Koskenkorvan tehdas Ilmajoella on maailman ainoa ohrasta tärkkelystä ja etanolia tuottava tehdas. Tehtaan toiminta on malliesimerkki kiertotaloudesta. Kotimaisesta ohrasta käytetään hyödyksi kaikki osat. Jäljelle jäävä ohran kuori poltetaan omassa vuonna 2015 valmistuneessa biovoimalaitoksessa ja laitoksen tuhkaa palautetaan ohrapellolle lannoitteena.

Suomalaisesta ohrasta syntyy Koskenkorvan tehtaan prosessissa erilaisia jalosteita. Tehdas tuottaa Rajamäen alkoholijuomatehtaalle kuljetettavan viljaviinan lisäksi muun muassa etanolia lääketeollisuudelle ja maalämpösovelluksiin sekä muihin teollisiin käyttökohteisiin, natiivia tärkkelystä paperi- ja kartonkiteollisuudelle ja elintarviketeollisuudelle sekä eläinrehujen raaka-ainetta. Ohranjyviin varastoitunut hiilidioksidi otetaan talteen käymisprosessissa ja toimitetaan edelleen yhteistyökumppaneille, jotka toimittavat sitä käytettäväksi muun muassa tomaattiviljelmillä.

Uusia käyttösovelluksia kotimaiselle ohralle kehitellään jatkuvasti.

Lisätietoa ohrasta: www.altiaindustrial.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja
Puh. 040 767 0867

Altia Industrial on Pohjoismaiden johtava ohrapohjaisten tuotteiden valmistaja, jonka tuotteita ovat ohratärkkelys, ohra-alkoholi, tekniset etanolit ja rehujen raaka-aineet. Altia Industrial tarjoaa myös sopimusvalmistusratkaisuja sekä juomateollisuudelle että muiden teollisuusalojen tarpeisiin. Altia Industrial kuuluu alkoholijuomayhtiö Altiaan.

Koskenkorvan tehdas
Koskenkorvan tehdas Ilmajoella on maailman ainoa ohrasta tärkkelystä ja etanolia tuottava tehdas. Koskenkorvan tehdas käyttää kotimaisen ohranjyvän sataprosenttisesti hyödyksi ja on malliesimerkki kiertotaloudesta osin oman biovoimalaitoksen ansiosta.

www.altiaindustrial.fi

Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomatalo, joka valmistaa, maahantuo ja vie laadukkaita viinejä sekä väkeviä alkoholijuomia. Vastuullisuus on meille keskeinen liiketoiminnan tekijä. Haluamme luoda ja kehittää uudenlaista, modernia ja vastuullista juomakulttuuria. Liikevaihtomme oli 356,6 miljoonaa euroa vuonna 2016, ja työllistämme noin 800 henkeä. Tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Blossa, Chill Out, Koskenkorva, Jaloviina, Valhalla, O.P. Anderson, Renault, Larsen ja Xanté. Tutustu verkkosivuihimme www.altiagroup.fi.Lisää tietoa myös www.viinimaa.fi ja Twitter @AltiaFI