Tutkimus: Alkoholilakimuutos oli askel oikeaan suuntaan

Altia ja Pernod Ricard Finland selvittivät tutkimuksella suomalaisten mielipidettä vuoden alussa voimaan tulleesta alkoholilaista. Vastausten perusteella suurin osa suomalaisista pitää uutta lakia askeleena oikeaan suuntaan tilanteessa, jossa alkoholikulttuurimme on jo pitkään kehittynyt vastuullisemmaksi. Enemmistö vastaajista näkee itsensä vastuullisina kuluttajina ja tiukan alkoholilainsäädännön purkamisen tärkeänä keinona suomalaisen juomakulttuurin kehittämiseksi edelleen vastuullisempaan suuntaan.

Kyselytutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää itseään vastuullisina alkoholinkäyttäjinä (55 % täysin ja 29 % jokseenkin samaa mieltä) ja uutta alkoholilakia askeleena oikeaan suuntaan (34 % täysin ja 32 % jokseenkin samaa mieltä).

40 prosenttia vastaajista piti tiukan alkoholilainsäädännön purkamista toiseksi tärkeimpänä keinona suomalaisen juomakulttuurin kehittämiseksi yhä vastuullisemmaksi. Kaikkein tärkeimpänä keinona vastaajat (61 %) pitivät vanhempien esimerkkiä, ja kolmanneksi tärkeimmäksi arvioitiin pitkään jatkuneen terveystrendin vaikutus (31 %). Vähiten vastaajat luottivat keinoina mainonnan ja saatavuuden rajoittamiseen (11 %) sekä verojen/hintojen korotuksiin (13 %).

Vastaajien valtaosa (63 %) oli sitä mieltä, ettei lakimuutos juuri näy suomalaisten arjessa. Yli puolet (55 %) kertoi, ettei ole suuremmin muuttanut omaa käytöstään, vaikka uusi laki mahdollistaa esimerkiksi hieman entistä väkevämpien alkoholijuomien ostamisen päivittäistavarakaupasta sekä ravintoloiden happy hour -tarjoukset ja entistä pidemmät aukioloajat niin ravintoloissa kuin Alkossa.

Altian ja Pernod Ricard Finlandin tilaaman tutkimuksen toteutti YouGov Finland kuluttajapaneelissaan 25.-28.5.2018 välisenä aikana. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18 vuotta täyttäneet suomalaiset ja lopullinen kokonaisvastaajamäärä 2007 henkilöä.

Keskustelu aiheesta jatkuu
Yllätyslavalla SuomiAreena-rannassa tiistaina 17.7. kello 15.40-16.10: ”Uusi alkoholilaki, muuttuiko mikään?” Paneelissa Samuil Angelov, Tuomas Enbuske, Mikael Jungner, Noora Sipilä ja Sinuhe Wallinheimo. Tervetuloa!

Lisätiedot:

Altia