Vuosikerta-Blossassa maistuu värikäs Intia - Maussa trooppista mangoa ja ripaus chiliä

Makumatkaa maailman ympäri tekevä vuosikerta-Blossa on tänä vuonna hakenut inspiraationsa Intiasta. Pullosta löytyvät koordinaatit 28°39’24.2’’N 77°13’18.5’’E johdattavat meidät vanhaan Delhiin vilkkaille Khari Baolin maustemarkkinoille. Täältä mausteiden aarreaitasta löytyivät maut tämän vuoden vuosikertaglögiin: herkulliset, auringon kypsyttämät mangot, mausteinen juustokumina sekä ripaus chiliä.

– Intiasta löytyy monia makuja, jotka jo löytyvät Blossan glögeistä, kuten kardemumma, inkivääri ja mausteneilikka. Mango antaa tälle vuosikertaglögille trooppisen hedelmäisyyden, joka täydentää glögistä jo löytyviä mausteita. Lisämaustetta tämän vuoden vuosikertaglögille antavat juustokumina sekä ripaus chiliä. Tämä on meidän tulkintamme Intiasta, Blossan Chief Blender Åsa Orsvärn kuvailee.

Vanhan Delhin kapeilla, elämää kuhisevilla kaduilla vaeltavat sulassa sovussa riksat vetokärryineen, moottoripyörät ja loputtomat ihmismassat. Täältä löytyy myös Khari Baoli, Aasian suurin maustemarkkina-alue, jossa on käyty maustekauppaa jo yli neljän vuosisadan ajan. Khari Baolista ovat kotoisin myös tämänvuotisen vuosikerta-Blossan raaka-aineet. Pullon ulkoasu on saanut inspiraationsa perinteisestä intialaisesta käsityöläisperinteestä eli kylttimaalauksesta. Taitavien kylttimaalareiden kädenjälkeä ja väriloistoa voi Intiassa ihailla niin kuorma-autoissa, riksoissa kuin erilaisissa markkinakojuissakin. Upeasti erottuvan keltaisen pullon on suunnitellut Scandinavian Design Group, joka on suunnitellut vuosikerta-Blossan pullon vuodesta 2011 lähtien, jolloin Blossa aloitti vuosittaiset makumatkansa maailmalle.

Kylttimaalauksen lisäksi tämänvuotista Blossaa on inspiroinut toinen Intiassa voimakkaassa suosiossa oleva taiteenlaji, katutaide. Kaksi katutaiteilijaa kutsuttiin Uudesta Delhistä Ruotsiin tehtävänään tulkita Blossa 17 taideteoksen muodossa. Lopputulos on värikäs sekoitus kuumaa Intiaa ja kylmää pohjolaa. Taideteos maalattiin useissa kerroksissa, jotka eri tavoin kuvastavat Blossa 17:n makua ja pullon ulkoasua. Video maalauksen synnystä on nähtävissä osoitteessa blossa17.com.

Aiempina vuosina Blossa on matkannut mm. Norrlannin metsissä (2016), lontoolaisella teehuoneella (2015), Provencessa (2014), Taalainmaalla (2013), Japanissa (2012) sekä El Salvadorin kahviviljelmillä (2011).

BLOSSA’17

• Valmistusmaa: Suomi
  • Alkoholipitoisuus: 15 %
  • Sokeripitoisuus: 115 g/L