Amnesty: Tuomiojan ja Niinistön puhuttava järkeä Venäjän ulkoministeri Lavroville

Ulkoministeri Erkki Tuomiojan ja presidentti Sauli Niinistön on nostettava polttavat ihmisoikeuskysymykset esiin Suomessa vierailevan Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin kanssa, vaatii ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin Suomen osasto.

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov vierailee Suomessa 9.-10. kesäkuuta. Ulkoministeriön tiedotteen mukaan Suomen ja Venäjän ulkoministerit keskustelevat Turussa muun muassa Ukrainan tilanteesta ja EU:n ja Venäjän suhteista.

"Suomen ulkopoliittisen johdon tulee vaatia Venäjää kunnioittamaan kansainvälisiä ihmisoikeusvelvoitteita. Tällä hetkellä perustavanlaatuiset kansalaisoikeudet – sananvapaus, kokoontumisvapaus ja yhdistymisvapaus – ovat vakavasti uhattuna Venäjällä", sanoo Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson .

Venäjä on kahden viime vuoden aikana ottanut käyttöön kansalaisyhteiskunnan toimintaa ja ilmaisunvapautta rajoittavia lakeja, jotka ovat ristiriidassa Venäjän ratifioimien ihmisoikeussopimusten kanssa.

"Venäjän hallituksen pitää lopettaa kansalaisjärjestöjen ja ihmisoikeusaktivistien mustamaalaaminen. Yhdistymisvapautta rajoittava laki, jolla pyritään leimaamaan kansalaisjärjestöt 'ulkomaisiksi agenteiksi', tulee kumota tai muuttaa välittömästi", Johansson sanoo.

"Venäjä näyttää rajoittaneen kansalaisoikeuksia entisestään Ukrainan tilanteen ja Krimin miehityksen seurauksena. Venäjän ja Ukrainan suhteiden huononemista ei tule käyttää tekosyynä kansalaisvapauksien rajoittamiseen Venäjällä."

Amnesty vaatii ministeri Tuomiojaa ja presidentti Niinistöä nostamaan keskusteluissa esiin myös Venäjän miehittämällä Krimin niemimaalla tapahtuvat ihmisoikeusloukkaukset.

Krimillä pidätettyjä aktivisteja on asetettu syytteeseen terrorismista ja siirretty tutkintavankeuteen Moskovaan. Amnesty pitää Krimiä miehitettynä alueena, jolloin pidätettyjen siirto loukkaa Geneven sopimusta siviilien suojelusta. Amnesty uskoo pidätysten johtuvan siitä, että aktivistit ovat osallistuneet rauhanomaisiin mielenosoituksiin.

Väkivalta ja syrjintä Krimin tataariyhteisöä kohtaan ovat lisääntyneet miehityksen aikana. Amnesty kehottaa ministeri Tuomiojaa ja presidentti Niinistöä keskustelemaan ulkoministeri Lavrovin kanssa Krimin tataareihin kohdistuvista ihmisoikeusloukkauksista ja vaatimaan Venäjän viranomaisia sallimaan Etyjin ja YK:n ihmisoikeustarkkailijoiden pääsyn alueelle.

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi

Noora Jussila
noora.jussila@amnesty.fi

Amnestyn raportti kokoontumisvapauden loukkauksista Venäjällä:

Tiedote raportista:

Amnestyn kannanotto Krimin tataarien syrjinnästä:

Amnestyn pikavetoomus Krimillä pidätetyistä aktivisteista: http://amnesty.org/en/library/info/EUR50/026/2014/en

Yrityksestä

Amnesty International on maailman suurin ihmisoikeusjärjestö, jonka toiminta perustuu yksittäisten ihmisten tuelle. Amnestylla on yli 3 miljoonaa tukijaa yli 150 maassa eri puolilla maailmaa. Järjestöllä on ollut merkittävä rooli kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa, kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa ja kuolemantuomion käytön merkittävässä vähentymisessä. Amnestyn Suomen osasto on yksi vanhimmista Amnesty Internationalin osastoista. Se perustettiin vuonna 1967. Amnestylla on Suomessa noin 40 000 tukijaa. Amnestyn tehtävänä on tehdä ihmisoikeudet tunnetuiksi, tutkia vakavia ihmisoikeusloukkauksia sekä kampanjoida niitä vastaan kaikkialla maailmassa. Tavoitteenamme on maailma, jossa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusjulistuksessa lausutut oikeudet ja vapaudet toteutuvat kaikille ihmisille.