Amnesty juhlistaa: 40 vuotta ihmisoikeustyötä Lahdessa

Tiedotusvälineiden tapahtumakalentereihin
6.10.2015

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin Lahden paikallisryhmä on toiminut jo 40 vuotta. Tätä juhlistetaan Lahden kaupunginkirjastossa 10. lokakuuta järjestettävässä tilaisuudessa.

Amnestyn Lahden paikallisryhmän perustivat Mirja Mikkonen , Esa Juurola , Harto Maunuksela , Tuomo Weckroth ja Leena-Mari Peltomaa vuonna 1975. Ryhmä on vuosia ollut yksi Amnestyn Suomen osaston aktiivisimpia paikallisryhmiä, ja se on toiminut mielipidevankien puolesta, kampanjoinut näkyvästi ja kerännyt varoja. Tätä nykyä ryhmä tekee vapaaehtoistyötä muun muassa kiinalaisten mielipidevankien puolesta ja Amnestyn kampanjoiden parissa.

”Olemme tehneet paljon työtä ihmisoikeuksien puolesta, mutta haasteita riittää nyt ja tulevaisuudessa. Kaipaamme toimintaan mukaan erityisesti nuoria. Yksittäisen ihmisen tekemisellä on merkitystä”, Pirjo Lehtinen Lahden paikallisryhmästä sanoo.

Ryhmän kokouksia pidetään 1–2 kertaa kuussa. Toimintaan ovat tervetulleita kaikki halukkaat.

Amnestyn Lahden paikallisryhmä juhlistaa 40-vuotista taivaltaan lauantaina 10. lokakuuta tilaisuudessa, joka järjestetään Lahden kaupunginkirjaston auditoriossa klo 13 alkaen. Paikallisryhmän aktiivien lisäksi puheenvuoron pitää Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson .

Amnestyn Lahden paikallisryhmä 40 vuotta -tilaisuus kaupunginkirjaston auditoriossa lauantaina 10.10. klo 13. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, tervetuloa!

Pirjo Lehtinen
Amnestyn Lahden paikallisryhmä
pirjotlehtinen@gmail.com

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi

Yrityksestä

Amnesty International on maailman suurin ihmisoikeusjärjestö, jonka toiminta perustuu yksittäisten ihmisten tuelle. Amnestylla on yli 3 miljoonaa tukijaa yli 150 maassa eri puolilla maailmaa. Järjestöllä on ollut merkittävä rooli kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa, kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa ja kuolemantuomion käytön merkittävässä vähentymisessä. Amnestyn Suomen osasto on yksi vanhimmista Amnesty Internationalin osastoista. Se perustettiin vuonna 1967. Amnestylla on Suomessa noin 40 000 tukijaa. Amnestyn tehtävänä on tehdä ihmisoikeudet tunnetuiksi, tutkia vakavia ihmisoikeusloukkauksia sekä kampanjoida niitä vastaan kaikkialla maailmassa. Tavoitteenamme on maailma, jossa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusjulistuksessa lausutut oikeudet ja vapaudet toteutuvat kaikille ihmisille.