Amnestyn Kynttiläpalkinto PMMP-yhtyeelle

Amnestyn Suomen osaston Kynttiläpalkinnon saa tänä vuonna PMMP-yhtye. Palkinto luovutetaan vuosittain kansainvälisenä ihmisoikeuksien päivänä 10. joulukuuta.

PMMP palkitaan Amnestyn Kynttiläpalkinnolla naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisesta työstään. Yhtye on toiminut vuodesta 2007 Amnestyn Joku raja! -kampanjan tukijana. Amnesty kiittää yhtyettä erityisesti siitä, että se on virittänyt, haastanut ja syventänyt keskustelua naisiin kohdistuvasta väkivallasta ihmisoikeuskysymyksenä.

”Yhtyeen jäsenet ovat osallistuneet yhteiskunnalliseen keskusteluun itseään säästämättä, oikealla asenteella ja osaavasti”, perustelee Amnestyn Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson.

PMMP:n suurimpiin hitteihin kuuluva Joku raja -kappale on nimetty Amnestyn kampanjan mukaan. Se kuvaa väkivaltaa kokeneen ihmisen tuntoja. Yhtye on osallistunut myös Amnestyn Asenne esiin -kampanjaan, jossa vaadittiin muutoksia Suomen seksuaalirikoslainsäädäntöön. Yhtyeen laulajat Paula Vesala ja Mira Luoti osallistuivat vuonna 2010 vetoomuksen luovutukseen silloiselle oikeusministeri Tuija Braxille ja edistivät toiminnallaan Amnestyn ajamien lakimuutosten läpimenoa.

”Kaikilla on enintään viiden kädenpuristuksen päässä ihminen, joka kärsii lähisuhdeväkivallasta. Naisiin kohdistuva väkivalta on edelleen aihe, josta on hirveän vaikea puhua ilman, että se herättää vastareaktion”, sanoo Paula Vesala.

Kynttiläpalkinnon saa koko PMMP-yhtye: laulajat Paula Vesala ja Mira Luoti, basisti Juho Vehmanen, rumpali Heikki Kytölä, kitaristi Mikko Virta sekä säveltäjä ja tuottaja Jori Sjöroos.

Amnestyn Kynttiläpalkinto luovutetaan vuosittain kansainvälisenä ihmisoikeuksien päivänä ihmisoikeuksia puolustaneelle suomalaiselle henkilölle tai yhteisölle. Viime vuonna palkinnon sai Kansallisteatterin Vastaanotto-projekti.

Kynttiläpalkinto jaetaan PMMP:lle 10.12. klo 16.30 Fannyssa (Bulevardi 40, Helsinki). Tiedotusvälineet ovat tervetulleita seuraamaan tilaisuutta. Illan ohjelmassa lisäksi vetoomusten kirjoittamista, keskustelua Etiopian ihmisoikeustilanteesta, tekstejä PENin kirjailijoilta sekä musiikkia.

Aikaisemmat Kynttiläpalkinnon saajat: http://bit.ly/IIt5fn

Frank Johansson
frank.johansson@amnesty.fi

Yrityksestä

Amnesty International on maailman suurin ihmisoikeusjärjestö, jonka toiminta perustuu yksittäisten ihmisten tuelle. Amnestylla on yli 3 miljoonaa tukijaa yli 150 maassa eri puolilla maailmaa. Järjestöllä on ollut merkittävä rooli kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa, kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa ja kuolemantuomion käytön merkittävässä vähentymisessä. Amnestyn Suomen osasto on yksi vanhimmista Amnesty Internationalin osastoista. Se perustettiin vuonna 1967. Amnestylla on Suomessa noin 40 000 tukijaa. Amnestyn tehtävänä on tehdä ihmisoikeudet tunnetuiksi, tutkia vakavia ihmisoikeusloukkauksia sekä kampanjoida niitä vastaan kaikkialla maailmassa. Tavoitteenamme on maailma, jossa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusjulistuksessa lausutut oikeudet ja vapaudet toteutuvat kaikille ihmisille.