Amnestyn mielenilmaus Venäjän kansalaisoikeuksien puolesta 7.10.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International muistuttaa Venäjän heikosta ihmisoikeustilanteesta toimittaja Anna Politkovskajan murhan vuosipäivänä 7. lokakuuta. Amnesty järjestää mielenilmauksia eri paikkakunnilla. Helsingissä kokoonnutaan Venäjän suurlähetystölle.

Toimittaja ja ihmisoikeuspuolustaja Anna Politkovskajan murhasta tulee 7. lokakuuta kuluneeksi seitsemän vuotta. Politkovskaja ammuttiin asuintalonsa hissiin Moskovassa lokakuussa 2006.

Murhan tutkinta on edennyt tuskastuttavan hitaasti, eikä murhakäskyn antajasta ole edelleenkään tietoa. Amnesty vaatii murhan perusteellista ja riippumatonta tutkintaa ja syyllisten tuomista oikeuteen.

Lokakuun 7. on myös Venäjän presidentti Vladimir Putinin syntymäpäivä. Amnestyn mielenilmauksissa voi lähettää presidentti Putinille syntymäpäiväviestin, jossa häntä vaaditaan lopettamaan kansalaisoikeuksien rajoittaminen Venäjällä.

Vladimir Putinin kolmatta presidenttikautta on leimannut sananvapauden ja muiden kansalaisoikeuksien törkeä rajoittaminen. Rauhanomaisia mielenosoituksia on hajotettu väkivaltaisesti, ja niiden järjestämistä on eri keinoin rajoitettu. Venäjän ulkopuolelta rahoitusta saavien kansalaisjärjestöjen toimistoissa on suoritettu ratsioita. Parlamentin hyväksymä ”homopropagandalaki” on ajanut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ahtaalle.

Amnestyn Suomen osaston mielenilmaus Helsingissä Venäjän suurlähetystön edustalla (Tehtaankatu 1) maanantaina 7.10. klo 18. Vetoomustempauksia järjestetään myös Kuopiossa, Oulussa, Savonlinnassa, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Lisätietoa osoitteessa amnesty.fi/tapahtumat.

Yrityksestä

Amnesty International on maailman suurin ihmisoikeusjärjestö, jonka toiminta perustuu yksittäisten ihmisten tuelle. Amnestylla on yli 3 miljoonaa tukijaa yli 150 maassa eri puolilla maailmaa. Järjestöllä on ollut merkittävä rooli kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa, kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa ja kuolemantuomion käytön merkittävässä vähentymisessä. Amnestyn Suomen osasto on yksi vanhimmista Amnesty Internationalin osastoista. Se perustettiin vuonna 1967. Amnestylla on Suomessa noin 40 000 tukijaa. Amnestyn tehtävänä on tehdä ihmisoikeudet tunnetuiksi, tutkia vakavia ihmisoikeusloukkauksia sekä kampanjoida niitä vastaan kaikkialla maailmassa. Tavoitteenamme on maailma, jossa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusjulistuksessa lausutut oikeudet ja vapaudet toteutuvat kaikille ihmisille.