Espanja tukahduttaa mielenosoituksia lainsäädännöllä ja pampuilla

Espanja tukahduttaa rauhanomaisia mielenosoituksia kiristämällä lainsäädäntöä ja sallimalla poliisin käyttää toistuvasti liiallista voimaa mielenosoittajia kohtaan, sanoo ihmisoikeusjärjestö Amnesty International tuoreessa raportissaan.

"Espanjan hallitus käyttää koko lain voimaa tukahduttaakseen lailliset, rauhanomaiset mielenosoitukset", sanoo Jezerca Tigani, Amnesty Internationalin Euroopan ja Keski-Aasian apulaisohjelmajohtaja.

"Poliisi on toistuvasti käyttänyt pamppuja ja kumiluoteja mielenosoittajia vastaan. Sekä mielenosoittajille että sivustakatsojille on aiheutettu vammoja. Poliisin teot jäävät täysin vaille rangaistusta samalla kun rauhanomaisia mielenosoittajia ja sosiaalisten liikkeiden johtajia jatkuvasti häiritään, leimataan, hakataan, pannaan vankilaan ja sakotetaan."

Amnesty Internationalin Spain: The right to protest under threat -raportti paljastaa poliisin väärinkäytökset mielenosoittajia kohtaan ja sen, ettei näistä ihmisoikeusloukkauksista joudu vastuuseen.

Työttömyys, hallituksen säästötoimet ja päätöksenteon läpinäkymättömyys ovat ajaneet tuhannet ihmiset talouskriisin runteleman Espanjan kaduille osoittamaan mieltään.

Vuonna 2012 Espanjassa järjestettiin lähes 15 000 mielenosoitusta - siis jopa 40 päivässä. Vuonna 2013 pelkästään Madridissa järjestettiin 4 500 mielenosoitusta, mikä on tuhat enemmän kuin vuotta aiemmin.

Poliisilla on oikeus käyttää joissain tapauksissa voimaa ylläpitääkseen yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estääkseen rikoksia. Poliisin tulee kuitenkin taata kansainvälisen oikeuden mukainen oikeus kokoontumisvapauteen.

Espanjassa poliisi käyttää liiallista voimaa ilman että siitä rangaistaan. Espanjan hallituskin tunnustaa, että mielenosoittajat käyttävät väkivaltaa alle yhdessä prosentissa mielenosoituksista.

Myös mielenosoituksista raportoineet toimittajat ja valokuvaajat ovat kertoneet joutuneensa poliisin väkivallan kohteeksi. Poliisi on esimerkiksi vahingoittanut kameroita ja muita varusteita estääkseen poliisin käyttämän väkivallan taltioinnin.

Mielenosoituksia tukahdutetaan sakoilla ja kiristämällä lakeja

Espanjan lainsäädännön mukaan ihmiset, joita voidaan pitää luvattomien mielenosoitusten järjestäjinä tai johtajina, voivat saada sakkoa jopa 30 050 euroa.

Maria sai 1 000 euron sakon osallistuttuaan budjettileikkauksia vastustaviin mielenosoituksiin. Hän kertoo Amnestylle: "He tahtovat tuhota liikkeiden johdon ja etsivät siksi käsiinsä niiden puhemiehiä. Minä osallistun mielenosoituksiin ja muihin toimiin edelleen, koska minulle on sanottu että maksamme sakot yhdessä. Silti on huomattavissa että ihmiset pelkäävät. Työttömillä nuorilla ei ole varaa maksaa sakkoja."

Oikeus rauhanomaiseen kokoontumiseen on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen mukaan niin tärkeä, ettei osallistujia tule rangaista mikäli he eivät syyllisty rikokseen.

Rikoslainsäädännön ja julkista turvallisuutta koskevan lain muutokset vaikeuttavat rauhanomaista mielenosoittamista entisestään. Lakiehdotukset antavat uusia mahdollisuuksia nostaa rikossyytteitä mielenosoittajia vastaan sekä lisäävät rangaistuksia.

"Sen sijaan että Espanjan hallitus ja parlamentti vahvistavat tukahduttavia lakeja, niiden tulisi tarkastella uudelleen julkisiin kokoontumisiin ja mielenosoituksiin liittyvää lainsäädäntöä, sääntöä ja käytäntöjä toisesta näkökulmasta ja varmistaa, että ne vastaavat kansainvälisiä velvoitteita", sanoo Jezerca Tigani.

"Espanjan viranomaiset ovat menossa väärään suuntaan. Sananvapauden ja kokoontumisvapauden rajoittaminen entisestään vain lisää valtaapitävien ja kansan välistä kuilua. Tyytymättömyyttä ei voi poistaa tukahduttamalla."