Graffititaiteilija EGS ja Amnesty yhteistyöhön Välimeren tilanteen puolesta

Tiedotusvälineille
Julkaisuvapaa

Suomen kansainvälisesti tunnetuin graffititaiteilija EGS on tehnyt Välimeren pakolaistilanteeseen kantaa ottavan teoksen, jonka vedosten myynnistä saatavat tuotot menevät Amnestyn ihmisoikeustyöhön. Vedokset ovat myynnissä Amnestyn verkkokaupassa.

EGS on lahjoittanut Amnestylle teoksen Europe’s Greatest Shame -sarjasta. Työ ottaa kantaa Välimerellä tapahtuvaan humanitaariseen katastrofiin. Vedosten myyntituotot EGS lahjoittaa Amnestyn ihmisoikeustyöhön.

”Rajojen sulkeminen Välimerellä on äärimmäisen itsekästä ja lyhytnäköistä. Vasta hieman yli 50 vuotta sitten eurooppalaiset itse joutuivat jättämään kotinsa. Sotaa ja köyhyyttä pakenevia ihmisiä tulee auttaa kaikin mahdollisin keinoin, ja meidän kaikkien pitäisi antaa oma panoksemme heidän auttamisekseen”, EGS sanoo.

”Amnestyn kaltaisten ihmisoikeuksia ajavien järjestöjen työ on Välimeren katastrofissa tärkeää. Pakolaisilla on oltava mahdollisuus samaan ihmisarvoiseen elämään kuin kaikilla muillakin.”

Amnesty vaatii EU-maita tarjoamaan pakolaisille enemmän turvallisia ja laillisia reittejä EU:n jäsenvaltioihin. Järjestön mukaan pakolaiskiintiöitä on korotettava merkittävästi, humanitaarisia viisumeita on myönnettävä enemmän ja perheenyhdistämiseen perustuvia oleskelulupia on lisättävä. Amnesty arvioi, että seuraavan kahden vuoden aikana 1,38 miljoonaa pakolaista tarvitsee uudelleensijoittamispaikan.

EGS on Suomen kansainvälisesti tunnetuin graffititaiteilija. Hänen taiteilijauransa alkoi 1980-luvun puolivälin jälkeen ensimmäisen suomalaisen graffitiaallon innoittamana. EGSin töitä on voinut nähdä seinissä yli 40 maassa. Hänen viimeaikaiset työnsä ovat abstrakteja tulkintoja maailmankartasta. EGSin tunnetuimpiin teoksiin lukeutuu poliittinen sarja, joka on nimetty rauhansopimusten mukaan.

Europe’s Greatest Shame -sarjan teoksesta tehdyt vedokset ovat myynnissä Amnesty Storessa osoitteessa www.amnestystore.fi. Signeeratut vedokset ovat kokoa 50x70cm, ja ne maksavat 100 euroa kappale. Tuotot menevät Amnestyn ihmisoikeustyöhön.

Umut Kiukas
MAKE YOUR MARK Garage / Gallery