Tahdonvastaiset katoamiset yhä arkea Syyriassa

YK:n turvallisuusneuvosto on pettänyt lupauksensa puuttua Syyriassa tapahtuviin tahdonvastaisiin katoamisiin, huomauttaa ihmisoikeusjärjestö Amnesty International kansainvälisen kadonneiden päivän alla

"Syyrian hallinto käyttää tahdonvastaisia katoamisia systemaattisesti murentaakseen vastarintaa. Syyrialaisia katoaa säännöllisesti salaisiin pidätyskeskuksiin", sanoo Amnestyn Suomen osaston oikeudellinen asiantuntija Susanna Mehtonen.

YK:n turvallisuusneuvosto vaati päätöslauselmassaan helmikuussa 2014 tahdonvastaisten katoamisten ja muiden ihmisoikeusloukkausten lopettamista Syyriassa. Aktivisteja, toimittajia, lääkäreitä, juristeja ja muita Syyrian hallinnon vastustajia siepataan silti yhä kodeistaan ja kadulta.

"Käytännössä he katoavat kuin mustaan aukkoon", sanoo Susanna Mehtonen.

Tahdonvastaisesti kadonneita pidetään eristyksessä salaisissa pidätyskeskuksissa ympäri Syyriaa. Monia heistä pidetään epäinhimillisissä oloissa ja he ovat joutuneet kidutuksen tai muun julman kohtelun uhriksi. Salaisissa pidätyskeskuksissa kuolleiden lukumäärä ei ole tiedossa.

Helmikuussa YK:n turvallisuusneuvoston jäsenet sitoutuivat ryhtymään toimenpiteisiin, mikäli Syyria ei noudata päätöslauselmaa. Puoli vuotta päätöslauselman jälkeen Syyrian hallinto jatkaa edelleen toisinajattelijoiden pelottelemista ja tahdonvastaisia katoamisia.

"YK:n turvallisuusneuvoston jäsenet ovat pettäneet lupauksensa puuttua Syyrian tilanteeseen. Tämä on antanut Syyrian hallinnolle vapaudet jatkaa toisinajattelijoiden tahdonvastaisia katoamisia ilman rangaistusta", sanoo Susanna Mehtonen.

YK:n päätöslauselma vaati myös kapinallisalueiden piirityksen lopettamista ja humanitaarisen avun päästämistä alueille. Samalla se vaati Syyrian hallintoa ja kapinallisryhmiä lopettamaan mielivaltaiset pidätykset ja kidutuksen. Turvallisuusneuvosto vaati mielipidevankien välitöntä vapauttamista.

Susanna Mehtonen
Oikeudellinen asiantuntija
p. 050 523 2038
susanna.mehtonen@amnesty.fi

Noora Jussila
noora.jussila@amnesty.fi

Yrityksestä

Amnesty International on maailman suurin ihmisoikeusjärjestö, jonka toiminta perustuu yksittäisten ihmisten tuelle. Amnestylla on yli 3 miljoonaa tukijaa yli 150 maassa eri puolilla maailmaa. Järjestöllä on ollut merkittävä rooli kidutuksen kieltämisessä kaikkialla maailmassa, kansainvälisen rikostuomioistuimen perustamisessa ja kuolemantuomion käytön merkittävässä vähentymisessä. Amnestyn Suomen osasto on yksi vanhimmista Amnesty Internationalin osastoista. Se perustettiin vuonna 1967. Amnestylla on Suomessa noin 40 000 tukijaa. Amnestyn tehtävänä on tehdä ihmisoikeudet tunnetuiksi, tutkia vakavia ihmisoikeusloukkauksia sekä kampanjoida niitä vastaan kaikkialla maailmassa. Tavoitteenamme on maailma, jossa Yhdistyneiden kansakuntien ihmisoikeusjulistuksessa lausutut oikeudet ja vapaudet toteutuvat kaikille ihmisille.