Audi e-tron -prototyyppi: esimakua Audin ensimmäisestä täyssähköautosta

• Mukava ja tilava matkustamo sekä pitkä toimintamatka tekevät autosta sopivan jokapäiväiseen käyttöön
  • Prototyypin Camouflage Design -naamiointiteippaus kuvastaa korkeajännitteistä voimalinjaa ja akkuteknologiaa
  • Yli viisi miljoonaa testikilometriä neljällä mantereella

Audi esittelee ensimmäisen täyssähköautonsa prototyypin Geneven autonäyttelyssä. Urheilullisessa SUV-mallissa luksusauton tilat ja mukavuus yhdistyvät päivittäistä käyttöä palvelevaan toimintamatkaan. Ennen sarjatuotannon aloittamista on testattu lähes 250 kehitysversiota äärimmäisissä olosuhteissa ympäri maailmaa. Erityisnaamioidusta prototyyppiautosta voi onnistua nappaamaan upean kuvan Geneven autonäyttelyn aikana.

Audi e-tron -prototyyppi tarjoaa esimakua merkin ensimmäisestä täyssähkömallista. Erityinen Camouflage-ulkoasu peittää alleen urheilullisen premium-luokan SUV-mallin, jossa on tilaa viidelle henkilölle ja suurelle matkatavaramäärälle – tilat ja mukavuus ovat tyypillistä Audin luksusluokkaa. Pitkät matkat mahdollistava toimintamatka ja kattavat latausvaihtoehdot tarjoavat sähköllä ajamista ilman kompromisseja.  Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio voidaan ladata pikalatausasemilla jopa 150 kW teholla. Tällä latausteholla Audi e-tronin täyteen lataus kestää noin 30 minuuttia. Sähkötoiminen quattro sinkoaa nelivedon uuteen aikakauteen ja takaa vahvan suorituskyvyn millä tahansa alustalla. Audi e-tronin tuotantoversio lanseerataan Euroopan markkinoille vuoden 2018 lopulla. Auto valmistetaan hiilineutraalissa tehtaassa Brysselissä.

”Ensimmäinen täyssähköinen Audi on tärkeä virstanpylväs matkallamme kohti tulevaisuutta. Vuonna 2020 meillä on kolme täysin sähkökäyttöistä mallia: neliovinen Gran Turismo, tuotantoversio Audi e-tron Sportback -konseptista sekä kompakti ja urheilullinen SUV. Sähköautovalikoimamme laajenee kaikkiin segmentteihin ja konsepteihin, kun lanseeraamme vuoteen 2025 mennessä yli 20 sähköautoa ja pistokehybridiä”, sanoo Audin toimitusjohtaja Rupert Stadler.

Korkeajänniteteknologian esittely: Design-naamiointiteippaus

Audi e-tron ei käytä perinteistä prototyypin Camouflage-naamiointiteippausta, vaan tätä tarkoitusta varten on kehitetty erityinen design-kalvo, joka kuvaa auton sähköistymistä. Tyylitelty e-tron-teksti kiertää koko auton – aivan kuin se olisi ladattu sähköllä. E-kirjain mutkittelee takaosan ympäriltä etulamppuihin ja kirjaimellisesti sähköistää ilmettä. Korkeajänniteverkkoa jäljittelevät oranssit elementit ja auton alaosaa kiertävät vuorottelevat oranssit ja mustat osiot havainnollistavat Audi e-tron -prototyypin täyssähköisyyttä. Värikkäät palkit osoittavat akun ja auton energiakeskuksen sijainnin.

Neljä mannerta ja yli viisi miljoonaa kilometriä: testausta äärimmäisissä olosuhteissa

Ennen kuin ensimmäinen Audi-sähköauto esitellään vuoden lopulla, testataan urheilullista SUV-mallia neljällä mantereella. Täyssähköisen SUV:n on todistettava monipuolisuutensa tinkimättömissä käytännön testeissä äärimmäisissä olosuhteissa – olipa kyse sitten pohjoisen pakkasista tai Afrikan helteistä, Aasian vuoristoista tai Nürnburgringin radan kuuluisasta Nordschleife-pohjoislenkistä, Kiinan suurkaupunkien ruuhkista tai Amerikan valtateistä. Audi testaa esituotantomallejaan kaikilla ilmastovyöhykkeillä, joilla lämpötilat vaihtelevat 20 asteen pakkasesta 50 asteen helteeseen. Myös lataamista testataan kaikkialla maailmassa – tämä on tärkeä turvallisuuskriteeri akkukäyttöisille sähköautoille. Kaikkia lataustapoja testataan sekä suljetuilla koealueilla että julkisissa latauspisteissä, jotta eri latausvaihtoehtojen toimivuus voidaan varmistaa. Testeissä on mukana yhteensä lähes 250 Audi e-tron -prototyyppiautoa, joilla ajetaan yhteensä yli viisi miljoonaa kilometriä – 85 000 tuntia ja noin 125 kertaa maapallon ympäri.

Prototyyppijahti Genevessä: kuvia osoitteessa www.e-tron.audi

Ennen maailman ensi-iltaa osa Audin e-tron -testiautoista liikkuu julkisilla teillä sähköisessä valepuvussaan. Selvästi erottuvat prototyypit liikkuvat näkyvillä paikoilla Sveitsin metropolialueella autonäyttelyyn asti. Jokainen kiinnostunut voi käyttää tilaisuuden hyväkseen valokuvaamalla design-asuisen prototyypin ja lähettää kuvansa sosiaaliseen mediaan käyttäen #etron-tunnistetta. Audi julkaisee parhaat kuvat verkkosivulla www.e-tron.audi.