Audi e-tron -prototyyppi yksin suurella näyttämöllä

• Premium-luokan mukavuutta: elegantti sisustus ja runsaasti tilaa
  • Uudenlaista digitalisaatiota: lisävarusteena virtuaaliset ulkopeilit
  • Huippuluokan hifiä: tarjolla erinomainen akustiikka ja ensiluokkaisia äänielämyksiä

Audi e-tron -prototyypin kuljettaja ja matkustajat kokevat ympäristönsä kokonaan uudessa ulottuvuudessa. Avarien sisätilojen ja tyylikkään minimalistisen sisustuksen lisäksi Audin ensimmäinen sähköauto tarjoaa sekä huippulevollisen matkustamon että täydellisen Bang & Olufsen 3D Premium -äänentoistojärjestelmän. Täysikokoisen SUV:n käyttö- ja näyttökokemus on myös uudenlainen. Ensimmäisenä suuren volyymin tuotantomallina autoon on saatavilla virtuaaliset ulkopeilit.

Skenaario: Audi e-tron -prototyyppi suurella näyttämöllä

Kööpenhaminan Royal Danish Playhousessa nähtiin ensimmäistä kertaa Audi e-tron -prototyypin sisätilat. Esiintymislavalle jopa 650 hengen yleisön eteen astuvat tavallisesti näyttelijät, mutta nyt valokeila kohdistui täyssähköiseen SUV:iin. Audin protoyyppiä verhoaa edelleen e-tron -naamiomaalaus, mutta yleisölle esitellään auton monipuolinen sisustus – balettitanssijan kepeydellä, luonnenäyttelijän intelligenssillä ja oopperalaulajan taidoilla. Äänentoisto on kuin konserttisalissa: sähköisen SUV:n Bang & Olufsen Premium 3D -äänentoistojärjestelmä hemmottelee kuljettajaa ja matkustajia. Musiikki toistetaan juuri sellaisena kuin se on taltioitu – ilman keinotekoisia efektejä, 16 kaiuttimen ja 705 watin teholla.

Kubistinen muotokieli ja virtuaaliset ulkopeilit: sisustus

Audi e-tron -prototyypin sisätilojen voimakkaat vaakalinjat muodostavat laajan kaaren ja ulottuvat veistoksellisiin ovilistoihin asti. Kaaren sisälle jää leveä kojelauta, jossa vakiovarusteisiin kuuluvan Audi virtual cockpit -mittariston näyttö ja lisävarusteena saatavien virtuaalisten ulkopeilien näytöt kelluvat visuaalisesti vapaassa tilassa kojelaudan yläpinnan alapuolella.

Virtuaaliset ulkopeilit saavat maailmanensi-iltansa suuren volyymin tuotantomallissa ja vievät auton digitalisoinnin täysin uudelle tasolle. Kyse ei ole vain uudesta teknologisesta kokemuksesta, vaan käytännön turvallisuutta ja mukavuutta parantavista ominaisuuksista. Perinteisten peilien paikalla on kamerat, joiden digitaalisesti käsitellyt kuvat näytetään korkeakontrastisissa seitsemän tuuman OLED-näytöissä. Asetuksia vaihdetaan kosketusnäytöstä: kuvaa voidaan siirtää haluttuun suuntaan ja sitä voi myös zoomata. Multimedianäytöstä voi valita valmiin näkymän eri tilanteita varten: maantieajoon, kääntymiseen ja pysäköintiin.

Sisätiloissa huomion kiinnittää myös keskikonsoli, jonka sivut ovat avoimet. Kyynärtuki ja siihen integroitu vaihteenvalitsin näyttävät kelluvan keskikonsolin päällä yhdistäen keveyden suorituskykyyn. Kuljettajan paikka on rajattu selkeästi vain hänen omaan käyttöönsä.

Sähköistys herää henkiin: materiaalit ja työn laatu

Audi e-tron -prorotyypin sisätiloien kaikessa varustelussa näkyy verhoilumateriaalien, värien ja koristeiden huolellinen yhteensovitus. Sähköisen SUV:n työn jälki ja materiaalivalinnat täyttävät korkeimmat laatuvaatimukset, olipa kyseessä hienostunut Valcona-nahka tai urheilullinen tumma harjattu alumiini. Istuinten ompeleet muodostavat sähköpiirilevyä muistuttavan kuvion. Lisävarusteena voi valita kontrastiväriset ompeleet ja terereunat, jotka loistavat kirkkaan oranssina vihjaten korkeajännitteisestä sähköjärjestelmästä. Valinnainen tunnelmavalopaketti valaisee pinnat upeasti noudatellen tarkasti sisustuksen peruslinjoja. Kojelaudan e-tron-merkki on taustavalaistu.

Runsaasti tilaa viidelle henkilölle: tilavuus

Audi e-tron -prototyypin akseliväli on 2 928 mm, joten viidelle henkilölle ja heidän matkatavaroilleen on reilusti tilaa. Sisätilojen pituus, pääntila edessä ja takana sekä jalkatila takana ovat täysikokoisten SUV:ien huippuluokkaa. Koska autossa ei ole keskitunnelia lattia on tasainen myös takana ja matkustajille on väljemmin tilaa.

Lähes täydellinen: matkustamon rauhallinen tunnelma

Audi e-tron -prototyyppi yhdistää sähköisen voimalinjan ja mukavan, hienostuneen sisätilan luoden uuden liikkuvuuden tunnelmaa. Etenkin kaupunkiajossa se suorastaan säteilee rauhallisuutta. Rengasäänien lisäksi kuuluu ainoastaan sähkömoottorien lempeä hurina.

Akustinen mukavuus on yksi Audin vahvuuksista, mutta Audi e-tron -prototyyppi nostaa tasoa entisestään tarjoten erinomaista mukavuutta pitkille matkoille. Kaikkiin korin osiin, joista melua voi siirtyä matkustamoon, on äänieristykseen ja tiivistykseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Yli 85 km/h nopeuksilla akustista ympäristöä hallitseva tuulimelu hädin tuskin kuuluu matkustamoon, joten matkustajien on helppo keskustella mukavasti myös suurissa nopeuksissa.

Lisätietoa Audi e-tron -prototyypistä osoitteessa: www.e-tron.audi