Audi e-tron: teknistä etumatkaa legendaarisessa ”Streifissa”

• Erikoisvarusteinen Audi e-tron valloittaa laskettelurinteen
  • Sähköinen neliveto, jossa kaksi sähkömoottoria taka-askelilla
  • Täyssähköisen SUV:in ohjauspyörän takana rallicrossin maailmanmestari Mattias Ekström

Jämsä/Kaipola – vuonna 1986 Audi osoitti quattro-nelivedon teknisen etumatkan Jämsässä, kun Audi 100 CS -malli kipusi Pitkävuoren K100-mäkihyppytorniin.

Kitzbühel – tammikuun lopulla vuonna 2019 Audi laittoi uuden ensimmäisen täyssähköisen SUV:in laskettelurinteeseen, missä maailman parhaat alppihiihtäjät taistelevat Hahnenkammin kilpailun voitosta. Erikoisvarusteinen Audi e-tron kipusi ”Mausefallen” legendaarisella ”Streifilla”. Tämän vaikuttavan laskettelurinteen jyrkimmässä osassa on 85 % kaltevuus.

”Olemme jo osoittaneet täyssähköisen SUV:imme kyvyt viime vuoden useissa Audi e-tron extreme -tapahtumissa. Pikes Peakilta Namibian suola-aavikoille ja edelleen Berliinin korkeajännitetestiin – Audi e-tronin prototyyppi hallitsi kaikki nämä testit. Sensaatiomaisella ”Mausefallen” ajolla menimme jopa vielä pidemmälle ja näytimme ne teknologiset ominaisuudet, jotka täyssähköisen auton quattro-neliveto mahdollistaa, sanoo Audin tuote- ja teknologiaviestinnästä vastaava Peter Oberndorfer.

Kitzbühelin kuuluisan laskettelurinteen ”Streifin” jyrkimällä osuudella ”Mausefallella” on 85 % kaltevuus. Päästäkseen kipuamaan tämän osuuden Audi e-tron varustettiin erityisellä quattro-voimansiirrolla, jossa on kaksi sähkömoottoria taka-akselilla ja yksi sähkömoottori etuakselilla. Tämä teknologinen erityismalli saavuttaa kokonaistehon 370 kW boost-toiminnolla ja pyörävääntöä 8 920 Nm:iä. Tämä mahdollisti täyden suorituskyvyn jyrkässä rinteessä. Audi myös muokkasi auton ohjelmistoa ajoväännön ja väännön jaon osalta ”Streifin” erityisolosuhteita varten. Vain tätä tapahtumaa varten kehitetyt piikeillä varustetut 19” renkaat tarjosivat tarvittavan pidon lumella ja jäällä.

”Ensimmäinen ajatus 85 % kaltevan rinteen valloittamisesta tuntui mahdottomalta”, sanoo Mattias Ekström, joka istui Audi e-tronin erikoismallin ohjauspyörän taakse. ”Jopa minä vakuutuin siitä kuinka hienosti auto käyttäytyy näin vaikealla alustalla”, lisää rallicrossin maailmanmestari ja kaksikertainen DTM-mestari. Hän pitää tätä tapahtumaa yhtenä poikkeuksellisimmista kokemuksistaan.

Mahdollisimman suuren turvallisuuden takaamiseksi Audi e-tronin erikoismalli varustettiin turvakehikolla ja 6-pistevöillä sekä kuppipenkillä. Turvallisuussyistä autoon kiinnitettiin myös turvavaijeri, siltä varalta jos auto lähtisi valumaan rinnettä alas, mutta siinä ei ollut veto-ominaisuutta.

Audin kumppanina tässä vaativassa projektissa oli itävaltalainen juomavalmistaja Red Bull. Näillä kahdella yrityksellä on pitkäaikainen kumppanuussuhde Hahnenkammin kisoista ja siksi tapahtuman järjestäminen yhdessä oli luonnollista. Audi e-tron -erikoismalli myös teipattiin yhteistyön merkiksi erityisellä kuviolla.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | Audi Finland, riitta.karjalainen@audi.fi, puh. 040 578 3924

Audi Group, jonka brändejä ovat Audi, Ducati ja Lamborghini, on yksi maailman menestyksekkäimmistä auto- ja moottoripyörävalmistajista premium-segmentissä. Audi on läsnä yli 100 markkinalla maailmanlaajuisesti ja valmistaa autoja 18 eri paikkakunnalla ja 13 maassa. Audi AG:n 100 % omistamat tytäryhtiöt ovat Audi Sport GmbH Neckarsulmissa, Automobili Lamborghini S.p.A. Sant’Agata Bolognesessa, italiassa ja Ducati MotorHolding S.p.A. Bolognassa, Italiassa. Vuonna 2018 Audi Group toimitti asiakkailleen 1,812 miljoonaa Audia, 5 750 Lamboghini-urheiluautoa ja 53 004 Ducati-moottoripyörää. Vuoden 2017 Audi AG:n liikevaihto oli 60,1 miljardia euroa ja liikevoitto 5,1 miljardia euroa. Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa työskentelee maailmanlaajuisesti noin 90 000 työntekijää, joista yli 60 000 Saksassa. Audi keskittyy kestävän kehityksen tuotteisiin ja teknologioihin tulevaisuuden autoilun puolesta. Suomessa Audi oli vuonna 2017 saksalaisten premium-merkkien SUV-segmentin selkeä markkinajohtaja Q-malliston 1 517 kappaleen rekisteröinnillä. Uusia Audeja rekisteröitiin vuonna 2017 Suomessa yhteensä 5 599 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 4,8 %. Suosituin Audi-malli vuonna 2017 oli Audi A4, jota rekisteröitiin 1 747 kappaletta. Audi A4 oli myös saksalaisten premium-merkkien B-segmentin myydyin malli sekä myydyin yritysauto. Myös Audi Q2 jatkaa menestystarinaansa Suomessa, sillä vuonna 2017 sitä rekisteröitiin yli 600 kappaletta. Audi Q5:n rekisteröinnit kipusivat 488 kappaleeseen. Suomessa Audi-verkosto työllistää noin 400 henkilöä, ja Audi-asiakkaita palvelee 22 jälleenmyyjää ja 28 valtuutettua merkkihuoltoa 28 paikkakunnalla. Audi-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Audi Finland on osa K Auto Oy:tä ja kuuluu Kesko-konserniin.